Filmová recenze: Hunger Games: Aréna Smrti

26. března 2012 v 19:42 | Snow Fairy |  Filmové recenze

Hunger Games: Aréna Smrti-FILM

Režie: Gary Ross
Hrají: Jennifer Lawrence,Josh Hutcherson,Liam Hemsworth,Donadl Sutherland,Lenny Kravitz,Elizabeth Banks,Woody Harrelson,Stanley Tucci a další...

Popravdě jsem napsání takové filmové recenze zvažovala poměrně dlouho.Nakonec jsem se ovšem rozhodla svěřit vám svůj názor na tento nový fenomén ovládající naše kina v těchto týdnech.Než jsem začala psát já tuhle svoji recenzi,přečetla jsem spoustu jiných názorů blogerek z naší komunity.Závěr je tedy jasný.Hunger Games ovládly svět a to v tom nejlepší smyslu slova.
A teď vám zdělím ten svůj názor.

Milí čtenáři,
vy,co jste se do filmu zamilovali,neděste se,že budu od začátku do konce kritizovat,protože i mě se film vcelku líbil,ale musím se přiznat,že několik výtek tomuto filmovému zpracování mám.Ono jich vlastně není až tak málo,ale i tak je můj názor ve výsledku kladný.

Začala bych tím,že než jsem přišla do kina,celou dobu jsem v nervozitě čekala,až se film objeví i v našich kinech.A že to byl napínavý a stresující týden.Nemohla jsem se vůbec dočkat,už jsem si sama sebe představovala,jak sedím v kině a koukám zděšením i nadšením na filmové plátno a nemůžu z něj spustit oči.Celý týden jsem každodeně prohlížela trailery jenom abych si ukrátila to trýznivé čekání.Tak nějak jsem si film realizovala ve své mysli,jako něco na chlup stejného a úžasného jako kniha a stejně dokonalého,jak mi naznačoval trailer a všechna jiná videa s novými scénami,z upoutávek jsem měla husí kůži a oči se mi plnily slzami,jak moc jsem se těšila a nemohla dospat premiéry.Já s spolu s Lady McFly a dalšími několika kamarádkami jsme se dostavily až na páteční premiéru v blízkosti našeho domova,tudíž jsme nebyly na čtvrteční půlnoční premiéře.

Musím však říct,že mě film z části docela zklamal.Opravdu si nemůžu pomoci,ale je to tak.Spousta alespoň podle mě velmi podstatných scén mi tam buďto chybělo z části nebo úplně,jiné byly zase upravené a trochu zamotané.Možná jsem od filmu neměla čekat tolik,v kolik jsem doufala,protože převést tak legendární a bezchybnou knihu do filmové adaptace,která pokryje rozumné množství času,aby se mohl stát celovečerním filmem,bylo určitě velice těžké a tudíž nebylo možné všechno zdůraznit tak,aby se člověk nezačal nudit.Částečně to chápu a snaha a úsilí filmařů i herců se i tak vyplatilo a Hunger Games se staly dalším kasovním trhákem tohoto roku.
Ale jak jsem již mínila, tak mi tam několikero věcí chybělo.

KAPITOL

Kapitol bych však hodnotila právě dobře,protože takhle nějak jsem si Kapitol představovala,když jsem četla knihu.Velmi draze vypadající a vyumělkovaný Kapitol se svým výstředním obyvatelstvem s velkou zálibou v extravagantnosti a sledováním Hladových her, si myslím,že filmaři vzali za správný konec a celá konstrukce Kapitolu se jim povedla.Není zde nouze na nádherné vysoké budovy plné těch nejkrásnější pokujů a apartmánů,která vás přímo svádí k tomu,aby jste po něčem takovém začali toužit také.Kapitol je jednou z mála věcí,které jsem si tak nějak představovla i při čtení knih.

ARÉNA

Aréna byla pro mě snad to nejočekávanější z celého filmu.Celou dobu jsem říkala,jak se asi poperou se samotnou smrtící arénou,která v tomto díle hraje hodně důležitou roli.Ještě před filmem jsem si ji z knihy představovala,jako obrovskou plochu pokrytou divoukou zelení, vysokými stromy,které jsou součástí toho nejhustšího a smrtr přinášejícího lesa.Musím říct,že se filmařům podařilo celu arénu vystihnout dokonale.Sama bych se do takové arény raději nikdy dostat nechtěla.

POSTAVY

Další kategorií,kterou bych chtěla podle svých slov popsat byly postavy.
Mezi účinkujícími z celého filmu jsem si našla pár svých oblíbenců,
mezi nimiž bych ráda jmenovala některé splátce z arény.Nebude nějak překvapující,když budu jmenovat Rue(Routu),která se mi líbila už z různých trailerů i knihy a dostala mě k slzám,když umřela Katniss v náručí stejně jako v knize.Na to,že v mnoha scénách nebyla se opravdu stala mojí malou oblibenkyní.Rozhodně mě překvapil Cato.Drsňák a zabiják na pohled s citlivým srdcem.Obzvlášť svou smutnou scénou na konci filmu mě dostal,takového jsem Cata ani v nejmeším nečekala a popravdě ani v knize jsem si tu scénu takto nepředstavovala.Rovněž se mi zalíbili i Haymitch,Effie(Cetkie),Cinna a Prim,Cato a pár dalších,ale kdybych měla ke každé postavě něco říct,musela bych tady strávit velkou dávku času.Je dobré si na každou postavu udělat vlastní názor a posoudit je podle svého.:)

PEETA MELLARK

Peeta je pro mě nejlepší postavou,jak knižní tak filmovou.Celý Kapitol si ho zamiloval hned, stejně jako já.Proto jestli bych měla vybrat mou absolutně nejoblíbenější postavu,je to právě Peeta Mellark.Netřeba podotýkat,že jeho zjev je úchvatný a projev,kterým se prezentuje před sponzory a Kapitolem je obdivuhodný.Správný šarmantní,vtipný a moudrý mladý můž se smyslem pro spravedlnost a odhodláním zachránit sebe i Katniss.

KLADY A ZÁPORY ANEB CO SE MI LÍBILO A CO NE

Tady mi tak trochu převažují věci,které mi vyrazily dech tím,že mě zaskočily v tom horším smyslu slova.Spoustu důležitých scén,které se v knize objevily jsem tady bohužel nenašla a to mě opravdu mrzí.Například:
=>Scéna s reprodrozdem,kterého Madge darovala Katniss se tu vůbec neobjevila,což mě zklamalo,protože tuhle scénu bych považovala na dostatečně důležitou.Ve filmu Katniss reprodrozda našla na černém trhu.
=>Scény s Rue a Katniss v aréně.Chybělo mi to,že se ve filmu nezmínili,jak Rue Katniss naučila rozeznávat nejrůznější byliny a poradila jí použít brýle na noční vidění.
=>Neobjasnili lidem,kteří knihu nečetli,že Katnissino nejoblíbenější jídlo z Kapitolu je dušené jehněčí.
=>Katniss v aréně poměrně dlouho hledala vodu,kterou ve filmu našla téměř hned.
=>Při výbuchu zásob profesionálů Katniss skoro ohluchla na jedno ucho.
=>Čas Katniss a Peety v jeskyni byl o trochu delší a po příjezdu do kapitolu přišel Peeta o zraněnou nohu,kterou nahradili umělou.

Takových věcí,které se mi jevily docela nevěrohodně jsem našla ještě malinko.Taky mě překvapilo,že nám nebyly ve filmu nijak přiblíženi avoxové,obsluhují vybrané splátce v Kapitolu a Roh Hojnosti v mých myšlenkách také vypadal trochu jinak než ve filmu.Nemůžu neříct,že i chlapec z prvního kraje byl v knize nepojmenovaný a ve filmu byl prezentován jako Marvel.Tohle je spíše seznam postřehů,takže na to může mít masa jiných lidí úplně odlišný názor,ale pár výše jmenovaným věcem bych přikládala větší význam,než jim byl přisouzen ve filmu.Samozřejmě chápu,že ne všechno se dá vměstnat do jednoho filmu natočeného podle tak úžasné knižní předlohy a občas je nutné něco podle potřeby upravit,aby to sedělo tak jak by mělo.Chaotické pohyby kamer,při bojových scénách hrdinů je však věc,bez které by se film obešel.Když se totiž snažíte pořádně zaostřit na děj,začne vás píše bolet hlava.

CELKOVÉ HODNOCENÍ

I přes velkou většinu věcí,které se mi nelíbily nebo mi tak úplně neseděly bych chtěla zde poukázat na to,co se mi líbilo.Ale v tomto ohledu je to velmi těžké,protože jsem se s knihou sžila naprosto pevně.Na filmu se mi ovšem líbila originalita a nasazení,se kterou všichni podílející se na filmu celý příběh zrealizovali a i když není ani jako kniha takový,jak bych si představovala,tak bych je všechny za hodně dobře odvedenou práci pochválila.Herecké výkony bych také hodnotila na jedničku s hvězdičkou.A nějakým zvláštním způsobem mě film bavil,takže v celkovém hodnocení jsem někdě v půli,mezi nadprůměrným a průměrným .S knihou bych srovnávala jenom z části,ale velmi oceňuju,že se filmaři snažili knihy držet,co nejvíce to šlo a film se jim ve výsledku podařil na výbornou.Budu jenom pevně doufat,že další díl bude mít takových nesrovnalostí ještě o trochu méně.
Každopádně jsem v závěru schopná přejít vše,co mi chybělo a soustředit se celý děj filmu,kterým musím říct,že se mi opravdu líbil a velice ráda se na film budu dívat opakovaně,jelikož akce,napětí,strach a smrt jsou na místě.

PS: Já Peetu prostě žeru.Nedálo se jinak a přidala jsem se do jeho fanklubu a tím se také zařadila do zástupu tisíců mezinárodních fanynek klečící Joshovi (Peetovi) u nohou.

Ještě nakonec malá poznámečka:
-Jelikože je tohle moje první a asi taky poslední filmová recenze,chtěla bych se nějakým způsobem omluvit za nesrovnalosti v článku.Pokud někdo něco z mého výkladu nepochopil,velmi ráda se to pokusím vysvětlit,když se mi ozvete na můj blogový kontakt.

S pozdravem Snow Fairy

4 lidé ohodnotili tento článek.