Recenze-Divergence

25. května 2012 v 21:06 | Snow Fairy |  Recenze

Divergence

Autor: Veronica Roth
Žánr: Dystopie,Sci-fi
Originální název: Divergent
Počet stran: 344
Chicago, budoucnost. Obyvatelé města, které obklopuje jen močál a obepíná ostnatý drát, jsou rozděleni do pěti frakcí. Beatrice je čerstvých šestnáct a přišel čas vybrat, do které frakce chce patřit, které ctnosti se chce na celý život odevzdat. Překvapivé rozhodnutí jí do cesty přivede osudového kluka - úchvatného, ale taky trochu nesnesitelného. Beatrice zjišťuje, že ve společnosti, která se jeví tak dokonalá, vzrůstá napětí a hrozící nebezpečí lze zažehnat jen jedním způsobem, který ji ale možná zničí.

Vina,jež se zrodila,dávají za vinu agresi.Oni se protí ní postavili.Mírumilovní.Jejich vlastnosti je netřeba nějak hlouběji popisovat.Mírumilovní jsou v tomto dystopickém světě proto,aby zásobovali Chicago těmi nejlepšími a chápavými poradci a opatrovateli.Pokud je vaším cílem zabránit další agresi,jež by způsobila byť sebemenší vinu,pak je pro vás ta prává frakce Mírumilovných.
Ale co když jsou vaše pohnutky snad jenom z té nejmenší části malinko jiné?

Stojíte-li na straně,kde vinu přikládají nevědomosti,stojíte na straně Sečtělých.Věděmostmi a porozuměním se snaží smazat všechnu vinu,jež by ještě mohla ovládat náš svět.Snažili byste se svět naučit správnosti jako jedni z nejlepších inteligentních učitelů,čí vědců.Věříte,že vědomosti značně prohlubují lidský život,a že eventuélní chyby v budoucnosti by se možná nemusely proměnit v život ohrožující vinu?
Sečtělost ale přesto neovládá takovou značnou část vaší osoby? Jiná frakce by možná mohla...

Podle vás je vina způsobena pokrytectvím.Za títmto názorem stojí další z pěti vyjímečných frakcí dystopického Chicaga.Upřímní.Jednou by z tebe mohl být schopný a důvěryhodný zákonodárce a napomáhat tak své zemi,která by se stala tvým domovem.Za svou frakci budeš bojovat tím nejcennějším co máš-upřímností,pokrytectví neovládá tvou osobu,svou dobortou a čistým úsudkem se snažíš zlepšít lidský pohled na věc a tím taky ukázat,že úpřímnost je ve více než mnoha ohledech tím nejlepším řešením. Ale jestliže jsi částečně pokrytecká,co potom v této frakci?

Neváháš-li lidem okolo sebe bezprostředně pomáhat,ať už tím pomáháš i sobě nebo ne a za největší zlo považuješ sobeckost,pak by tvou budoucí frakcí byla jisto jistě Odevzdanost.Nedíváš se na sebe,neohlížíš se a taky nemůžeš prahnout po tradičních lidksých touhách,tvou budoucností je ochrana ostatních lidí a města z pohledu neúhonné osobnosti.Je ti jasné,že sobeckost je jenom něco,co lidem zatěmňuje úsudek a ničí tím jeho osobnost a tvou přední záležitostí je správný a plnohodnotný život ve jménu vstřícnosti a odříkání. Ale co když nejsi tak úplně nesobecká?

Zbývá už jenom jediná možnost.Na první místo příčin světové viny stavíš zbabělost.Jsi nezkrotná a víš,jak se v životě ubránit i těm největším mizériím s narovnanými rameny a vztyčenou hlavou.Něco jako sobeckost jsou pro tebe v některých případech jenom maličkosti a záleží ti na tom být ke svému počínání otevřená.Pak jsou tady oni-Neohrožení.Chráníš veřejnost zvenku i zevnitř a jsi schopná svého úhlavního nepřítele skolit,protože takhle Neohrožení žijí.Jsou to bojovníci a samotný název je nemůžu lépe vystihnout. A jsou i sobečtí.

Ale co když je tvůj předběžný výběr frakcí neprůkazný a nějakým záhadným způsobem je tvůj vlastný výběr budoucího života doprovázen pochybnostmi a nebezpečím? Co když jsi Odlišná? Co když jsi......Divergentní...

Chicago.Budoucnost.Nastal čas rozhodnutí,které musí podstoupit i Beatrice Priorová,jíž je právě 16 let,věk na to,aby si navždycky vybrala svůj budoucí život.V šestnácti letech má jednu možnost výběru a tu potom obhájit,aby se stala plnoprávnou občankou své nové frakce.Svého nového života.Najít si nové přítele a objevit své místo a smysl života.Ale tato rozhodnutí se nedějí na zákledě vlastní vůle.Částečně.Nejdřív musí být podoručena a předurčena pro nějakou z pěti základních frakcí,které řídí dystopické Chicago-Mírumilovsnot,Upřímnost,Odevzdanost,Šečtělost nebo Neohroženost.Beatriciin dosavadní život byl doposud zakládán na odříkání si veškerých liskdých vymožeností,sám život v její rodilé frakci Odevzdaných není úplně jednoduchý,ale je poklidný a doprovázen jako všude jinde mottem: "Nejdříve frakce,potom krev."Na život bez frakce,z jakýchkoli důvodů,je pohlíženo jako na to největší ponížení.A právě teď nastal čas onoho výběru,který Beatrice musí podstoupit také.Ale jedna překážka Beatrice brání v tom se rozhodnout,její výsledky talentové zkoušky jsou neprůkazné a to je hodně neobvyklé a hlavně...nebezpečné. Ale Beatric musí vyřknout své konečné rozhodnutí,a taky se tam stane.
Potom se celý její život navždy obrátí o 180 stupňů a nikdy nic nebude jako dřív,její nová frakce ji naučí mnoho věcí,které jsou zaroveň kruté a sadistické,ale i pro blížící se nejistou budoucnost taky velmi důležité a potřebné.
A navíc když se v Beatricine životě objeví někdo,kdo jí není tak úplně lhostejný.
Ale šokující zvrat událostí zatřese obyvateli všech frakcí,ale převážně dvěma-Neohroženým a Sečtělím.Může to vůbec skončit dobře?? Nebo si zlo zase najde cestu zpět mezi obyvatelstvo?

Divergence-určitě nejočekávanější kniha tohoto roku se konečně dostala tento týden do rukou i mě a já tomu stále nedokážu uvěřit.Nemohu uvěřit tomu,že tuhle knižní pecku držím v rukou i já.A že je to opravdu ohromná pecka.To všechno,co jsem se dočetla v knize bylo absolutně nevídané a neuvěřitelné,novodobé a velkolepé asi tak,jak může být velkolepé samotné dystopiscké Chicago.Čekala jsem opravdu hodně,jak podle hodnocení na GoodReads,tak na ARC recenzích na tuto knihu,byla jsem lačná po této knize už sáhnou a jenom číst a číst.A jsem teď absulotně uchvácená tím,co všechno byla mladá autorka,Veronica Roth,schopná vymyslet a hodit na papír.Kniha si mě získala už od první stránky,snad možná i od první věty a potom jsem jenom nadále trnula,co se bude dít dál,protože děj se velmi zvláštním způsobem stupňoval,způsobem,který sama nejsem schopná popsat,jednoduše jsem byla ucvhácena.Postavy,zápletky a i ty nejmeší detaily byly geniálně promyšlené do posledního písmenka.Všechno bylo tak dobře popsáno,že si to čtenář dokáže naprosto živě představit a nemusí se moc namáhat s realizací ve své hlavě.Ale takto jednoduchý příběh nebyl,byl mnohem lepší a krutější,přesně takový,jaká by mohla být budoucnost.
V některých částech knihy jsem ani netušila,že zadržuji dech,dokud jsem se jednou hluboce nenadechla pro novou dávku vzduchu.Takové chvíle,kdy jsem se přistihla,že lapám po dechu,jsem zažívala nejen během kapitol,ale hlavně na jejích koncích.
Postavy taktéž naprosto suverénní.Hlavní hrdinkou je už nesčetněkrát zmiňovaná Beatrice,později jenom Tris,jež celý přechod do nové fracke ze začátku trochu tížil na duši,ale potom už bylo jasné,že Tris není jenom poslušná a mlčemlivá dívenka z Odevzdanosti.Moc se mi líbilo,že jsem mohla poznat i Trisiny temnější stránky,kdy jí rozhodně nechybí odvaha,průbojnost,odhodlání,ale i slitování a pochopení promíchané se sobectvím.V případě této postavy mi nevadila žádná její stránka,naopak jsem si ji tím vším oblíbila ještě více,protože Tris stoprocentně věděla,co má dělat,i když jí bylo jasné,že ne všechno bude jako procházka ružovým sadem.Určitě si za všechny její vlastnosti a počínání Tris velmi vážím.A navíc se jí líbí ten stejný typ mužů jako mě.V případě Divergence se nám oběma líbil jeden konktrétní muž...Čtyřka.No,a konečně se k němu dostávám,tuhle postavu jsem si nekutečně oblíbila.Na první pohled drsňák,kterého je třeba se bát a mít z něj respekt,ale dokázal mi ukázat i svou éteričtější stránku.Zamilovala jsem do jeho vlastností,bojovnosti,šikovnosti,inteligence,krásy a samozřejmě neohroženosti. A nutno podotknout,že jsem se zamilovala nejen do jeho vlastností,ale i nepochybně do něj samého..

Čím více jsem poznávala jednotlivé frakce,tím více jsem byla nerozhodná,do které bych se já sama připdala,kdybych musela vybrat jednu jako Beatrice.Z Beatricina rozhodnutí jsem byla nejdříve šokována,ale já této postavě věřila,že dokáže vše,co si zamane,a to se také stalo,ale já opravdu nevím,kam bych se připadala.Když řeknu jednu konkrétní frakci,za chvíli zjistím něco,kvůli čemu bych se do ní právě nehodila,i kdybych potom toužila sebevecí,asi jsem stejně zvláštní jako Beatrice...Divergentní.
Co mě totálně překvapilo byl konec.Samotný závěr knihy,koukala jsem s očima dokořán a v jednu chvíli mi i slzy samovolně stékaly po tvářích.
Jak jistě všichni víte,kdo by taky nevěděl,že Divergence je založena ve stejném žánru jako další veleúspěšné dystopické dílo autorky Suzanne Collins-Hunger Games.Tak i přesto bych tyhle dvě mega úspěšné dystopické pecky mezi sebou nesrovnávala.Každé z těchto děl stojí individuálně na poli dystipockého žánru a svou roli splňují obě dokonale.Žánr je to nejviditelnější společné,co mají tyto dva tituly,ale myslím,že HG i Divergence mají své vlastní,velmi zvláštní kouzlo,kterým si čtenáře jednoznačně převede na svou stranu,proto bych velmi nerada stavila jedno dílo na první místo před to druhé,zamilovala jsem se do obou těchto geniálních příběhů,které pokud ještě nemáte přečtené,tak vám poradím tohle: Popadněte své úspory,jestliže tak situace velí,vyběhněte ven z domu i v domácích teplácích a sprintem upalujte do knihkupectví pro jeden z těchto titulů,ale jelikož je recenze situována na Divergenci,sprintujte právě pro Divergenci.
Mé doporučení Divergence je více než vřelé.
Kdybych si nestanovila své rozmezí hodnocení,dala bych Divergenci i 100 bodů,ale jelikož to nejde,tak jí dám jednoznačně 100%.

10/10