8. června 2012 v 17:08 | Snow Fairy |  Recenze

Prázdná rakev: Závist

Autor: Gregg Olsen
Žánr: Sci - fi, Thriler, Drama
Originální název: The Empty Coffin: Envy
Počet stran: 296
Nakladatelství: Fortuna Libri
Noc, kdy Katelyn zemřela, se stalo cosi, co všechno změnilo. Zlo má nejrůznější příchutě. Někdy je hořké, jindy ošidně sladké. Katelyn zjistila den své smrti. V jeden okamžik byla deprimovaným teenagerem a zároveň ztratila život. A pak... ležela na stole z nerezové oceli, oči skleněné, tělo studené, a byla opravdu, ale opravdu mrtvá.
Jak se to stalo? Byla to sebevražda, nebo vražda? A kdo za to nese vinu?
Dvojčata Hayley a Taylor Ryanovi zakopnou o důkaz, který je mnohem více znepokojující než si vůbec dokázali představit... a prolitá krev je přivede na stopu tajemství z dávné minulosti, o níž by raději ani nic nevěděli.
Autor se nechal inspirovat pravdivým příběhem internetové šikany a Závist je prvním dílem odvážné, otevřené a hrůzostrašné série, která vás přivede až na hranu mezi životem a smrtí.

Před tou nešťastnou událostí bylo malé městečko Port Gambel jako jedna velká rodina, kde se všichni znali a navzájem si pomáhali. Kdykoli byste tam přijeli, zjistili byste, že je to opravdu malé město a zprávy, ať už špatné nebo dobré, se šíří téměř rychlostí světla. Děti se znají od mala a stávají se z nich nejlepší přátelé. Až do osudné katastrofy, která postihla jednu rodinu. Smrt mladé dívky, dcery, která teprve začínala žít život. Katelyn Berkleyová, pátnáctiletá dívka z Port Gambel, byla nalezena vlastní matkou ve své koupelně. Mrtvá. Co se jenom zdá jako noční můra se velice rychle stává skutečností. Přece by nikdo nechtěl tak mladé dívce ublížit, natožpak smrtelně, ale největší záhadou zůstavá, že nikdo není doopravdy smutný, až na rodinu Katelyn a nejbližší. Katelynina bývalá nejlepší kamarádka Starla Larsenová, nejpopulárnější, nejkrásnější a nejdokonalejší dívka na celé Kingstonské střední škole, byla Katelyinou nejlepší kamarádkou, dokud nenastal převrat i v jejich nezlomném přátelství. Katelyn se již předtím začala stahovat do sebe, ale teď bylo všechno mnohem intenzivnější a stále častěji se uchylovala k sebepoškozování. Jaká je tedy možnost, že na první pohled tragická nehoda, může být stejně tak sebevraždou? Dvojčata Hayley a Taylor Ryanovi jsou odhodlány své mrtvé kamarádce, která se jim taktéž začala čím díl více vzdalovat, pomoci najít správnou a jedinou příčinu její smrti. Ten falšovaný smutek a náhlé předtuchy musí něco znamenat. A jisto jistě znamenají něco důležitého. Něco, co pomůže rozřešit Katelynin případ smrti, jež byl skoro na počátku uzavřen jako nehoda. Zlá tušení se neustále objevují a čím je jich více, tím strašlivější jsou.
Taylor a Hayley jsou však neoblomné a díky své dvojčecí telepatii dokáží, že sebevražda je v Katelyniném případě jenom velmi sprosté slovo.
I přesto, že vražda je tak ošklivé slovo.

Kniha Prázdná rakev od Gregga Olsena skrývá před zraky čtenářů mnohé hrůzy z reálného života obyvatel malého města. V životě rodiče hrůzu nejhorší, za kterou platí tu nejvyšší daň ze všech. Nic není tak nepřirozené jako smrt dítěte, a to se právě stalo. O to víc celý příběh získal na tajemnosti a ponurosti, jíž byla od začátku do konce provázena. Začalo to mrazivě strašidelnou větou a větami podobného typu to pokračovalo i nadále. Ať jsou jiné knihy jakkoli tragické, smutné a nehezké, tak tahle je ze všech ta nejtragičtější. Autor se s psaním nijak netajit, co chtěl, to prostě a jednoduše napsal. Celý děj a neskutečně živé vykreslení postav mělo čtenáře přikovat na místě a v hodně častých případech je nechat jenom nevěřícně zírat s očima plnýma hrůzy a nevíry. Všechno, co jsem se dočetla bylo ještě okořeněno o jedno velké tajmenství ze života patnáctiletých dvojčat Taylor a Hayley. Dvojčata mají určité spojení, pomocí něhož dokáží vycítit, co si ten druhý myslí, nebo jak se cítí, ale tady to všechno bylo ještě mimořádně podpořeno neskutečnou inteligencí a intuicí. Příběh strhne právě svou neskrývaností a jasnozřivým pohledem na dnešní svět plný všelijakých zrůd z řad lidí, kteří jsou schopni vztáhnout ruku na dítě. Ale přávě se dostávám k tomu konci, který bych čekala jakýkoli jenom ne právě tento. Všechno ostatní by bylo zavrženíhodné, ale to co je tady, ne. Naprosto šokující konec, který vám nedá jinou možnost, než nechat oči, aby vyjevily slzy zadržované během knihy. Častokrát jsem u příběhu měla chuť brečet, ale nikdy se mi to nějak nepovedlo. Ale závěr prvního dílu byl právě tak neočekávaný a smutný, že jinak než si nechat smáčet obličej to nešlo. Alespoň tedy v mém případě. Je možné, že zaznamenat menší morbidnosti v popisech strašidelých událostí, nemusí být úplně nemožné. I trágédie jsou prodchnuty morbidností a výklad Gregga Olsena se mi i přesto všechno líbil. Postavy jsem si dokázala jednoduše představit. Osoby hrající důležitou roli v příběhu, ale i vedlejší postavy byly místné a patřičné, žadné zbytečné postavy navíc, každá ze Závisti měla své místo, které, kdyby postava chyběla, by bylo neůplné a nedokončené. Knižní vyprávění z pohledu muže bylo také positivem, dokázal velmi dobře popsat pocity žen i mužů, a možná proto je kniha psaná v dosti strašidelném duchu, snad se projevuje autorova mužská stránka. A navíc, když vezmete v potaz, že příběh odehrávající se knize není tak úplně vymyšlený, přinutí vás to zamyslet se nad možnou skutečností v opravdovém životě. Příběh v knize byl inspirován tragickou smrtí jedné mladé dívenky z Missouri, trochu více informací máte možnost se dovědět v tomto prvním díle.

Nejenom příběh je to, co celé knize v závěru hraje do karet. A že jsou to ty nejlepší a nejvyšší karty, dokonce takové, které mohou vyhrát. Obálka knihy je velmi povedená a člověku při pohledu na ni stačí pohled jediný a má jasno. Sama jsem si říkala, o čem kniha asi bude, když má takovou mrazivě krásnou obálku. Hned jsem toužila po tom, začít číst, abych už konečně věděla, o co tady doopravdy jde. A teď když ji mám přečtenou, tak jsem za to ráda, protože jsem možná při čtení i trochu prozřela a probudila se. Závist bych určitě postavila na první místo nejtragičtější knihy, jakou jsem četla. Lidí v ní ztráceli opravdu to nejcenější, co v jejich životě hrálo tu největší roli. Nespravedlnost, ale i zadostiučinění šlo ruku v ruce celým příběh, přičemž závěr nechal zvláštním způsobem otevřený. Po přečtení se už velmi těším, jak bude další díl zpracován, protože obálka oného druhého dílu je stejně lákavá jako u tohoto prvního. Zvažovala jsem, zda ohodnotit Závist nejvyšším ohodnocením, protože jsem se v knize občas ztratila, ale nebylo to vůbec často, možná jsem si chtěla nechat pár bodů na další díl, ale konec mě udolal a já jsem se rozhodla pro 10 bodů. Při čtení je nutné mít trochu otrlejší povahu, co se týká takhle mrazivých příběhů, protože tato kniha opravdu mrazivá je. Je možné, že se kniha nebude líbit všem, kdo se rozhodnou si ji přečíst, ale nějakým kouzlem, tak strašidelným a hrůzným, si vás získá alespoň z části, když už ne úplně. Knížka vám však jasně napoví, proč nese právě tento název. A pak už jenom...postmortem.

10/10