19. června 2012 v 19:21 | Snow Fairy |  Recenze

Zahrada nesmrtelnosti: Past

Autor: Lauren DeStefano
Žánr: Dystopie, drama, Sci - fi, thriller
Originální název: The Chemical Garden: Wither
Počet stran: 368
Nakladatelství: Fortuna Libri
Díky moderní vědě se každá lidská bytost stává tikající časovanou genetickou bombou. Bezohledné manipulace s genetickými informacemi způsobí, že muži se dožívají pouze dvaceti pěti let a ženy dokonce jen dvaceti. V této bezútěšné době jsou mladé dívky unášeny a nuceny žít v polygamním manželství, aby odvrátily hrozbu, že lidstvo vymře.
Tento osud čeká i šestnáctiletou Rhine Elleryovou. Je unesena, aby se stala jednou z vyvolených nevěst a vstupuje do světa bohatství a privilegií. Přestože její manžel Linden k ní chová opravdové city, jediným cílem Rhine je útěk - chce najít svého bratra-dvojče a vrátit se domů. Ale Rhine se musí vypořádat s více problémy, než jak znovu získat svobodu. Lindenův excentrický otec je odhodlán najít protilátku na genetický virus, díky kterému mu hrozí ztráta syna, i když to znamená jít přes mrtvoly, aby prověřil své experimenty…

Svět se změnil. Lidé se změnili, téměř vymřeli a ostatní to mají teprve před sebou. Svět už nikdy nebude takový jako v době 21. století, tím nejmodernějším světem jež lidem zajišťoval živobytí. Ale to se změnilo a celý svět postihlo neštěstí tak velké, že jakýkoli pokus o nápravu je naprosto marný. Najednou mají obyvatelé jasno, kdy zemřou, jak dlouhou mají na to, aby si stihli splnit alespoň ty nejvíc nenáročné sny. Smrt je všudypřítomná a zlá, nikoho nenechá nepoznamenaným, kromě lidí z první genrace, která má tohle všechno živoření a zkázu za sebou a nikdo neví, jak moc dlouho na světě ještě budou, klidně roky, klidně měsíce, klidně dny. Rein je obyčejná dívka, která se do takového světa jednou narodila i se svým prostějškem, dvojčetem a bratrem Rowanem. Sami dva si museli po smrti rodičů vydělávat peníze, aby přežili to nejhorší, ale od určité doby se dívky všech věkových kategorií, všech možných původů začínají v ohromném množství ztrácet a nikdo neví, kam je jejich mrzutý osud směřovám dál. Sama Rein to však zjistí na vlastní kůži, ale jako jedna z mála měla štěstí, že přežila. Protože další dívky takové štěstí neměly. Jenom ona a další dvě dívky, Cecily a Jenna.
Zdánlivě vysněný přepych, který na první pohled nemůže působit nijak zlověstně se pro dvě z dívek stává noční můrou. O tom, co se v domě odehrává nemá nikdo z okolního poničeného světa ani tušení. Tak velký dům a tak odporná a hrůzná tajemství se pomalu vyvíjejí a odkrývají jednu z nejděsivějších a nejneskutečnějších budoucností, jaké může lidstvo zasáhnout. Máte pomyšlení pouze na pár věcí - útěk, který pro vás však může znamenat jistou smrt, ale jestliže smrt zasáhne každého, kde je pak to nejlepší místo k poslednímu vydechnutí? Avšak láska a přitažlivost dokáží nadnášet a svoboda se už nezdá tak nedosažitelná. Je ale v takovém světě vůbec možné se svobody, která je pro lid vzkříšením, dočkat ve zdraví, nebo je lepší smířit se s vlastní krutou a bolestivou smrtelností a řídit se mottem: Těš se ze života, dokud můžeš?

Kniha Past už jenom podle samotné obálky a anotace slibuje mnohé, ale to, co se doopravdy skrývá na stránkách knihy od Lauren DeStefano nikdo z nás nečeká. Všechno jiné, jenom ne zrovna tohle. Sama jsem nějakou dobu, ještě i před vydáním v České republice váhala, zda si knihu vůbec přečtu, ale teď už vím, že kdybych si ji nepřečetla, udělala bych tak neskutečnou chybu, že by byla snad i neomluvitelná. Jestliže hledáte poznání, která vám změní život, na celé čáře je právě tato kniha tím pravým pro vás. Je v ní všechno, k čemu dnešní svět spěje. Styl psaní ani děj nejsou nijak těžké ke čtení, právě naopak, s noblesou a jednoduchostí vám čtení půjde jedna báseň. Ale v této knize se nic krásného, nad čím byste se rozplývali v cukrové louže neodehrává. Velmi tvrdá a krutá realita je citelná ze všech stránek, z každého dalšího přečteného písmenka, z každé myšlenky, kterou vám hlavní hrdinka Rein nemilosrdně vmete do tváře. Autorka vytvořila něco, co tady ještě nebylo. Postavy se do příběhu hodili natolik, že pokus o ignorování té, kterou zrovna nemáte v lásce je naprosto nemožný. Mezi postavami jsem si našla hned několik hrdinů, kteří se mi líbili tak strašně moc, že v jedné ohromně smutné scéně jsem neudržela slzy a propadla v pláč. Rein je samozřejmě mezi mými oblíbenci, díky její schopnosti vydržet veškerou smutnou mizérii, její odhodlanosti a citům, které byly ve všech ohledech čisté. Inteligence této hrdinky je více než zřejmá. Rein se proto stává jednou z opravdových knižních hrdinek. A nemohla bych opomenout jednoho člověka, sluhu Gabriela, který ať udělal v tom domě cokoli, nikdy nevěděl, o co ve skutečnosti přichází. Upoutá nejen příznivými vlastnosti a svou silou a inteligencí, ale vzhled také hraje v jeho prospěch.
Děj měl spojitost se všemi postavami a každá z nich měla svou určitou roli, která se z příběhu jednoduše vytrhnout nedala. Po celou dobu čtení jsem jenom trnula, co všechno na mě vyskočí, jaká další tajemství mi osvětlí celou velmi dobře promašlenou zápletku. V knize se objevuje celá řada smutných záležitostí, jako smrt, nevědomost a naivnost a pošetilost v tomto případě jsou jenom vlastnosti, kterými si holý život nezachráníte. Ale i láska měla své místo a hraje poměrně dost důležitou roli v celém příběhu. Falešný svět a falešné informace zahalovaly knihu tajemstvím, které každý zároveň chce a stejně tak dobře nechce poznat.
Není zaručené, že odhalení postranních úmyslů některých postav bude tím pěkným odhalením. Ale všechno, co tato kniha skrývá je jeden z nejúžasnějších a nejdokonalejších příběhu, jaký může čtenáři projít rukama.

Nenechte se zmást, že tím knihu hodnotím negativně, protože je to zcela naopak. Vlastně je správné, že je psána tak realisticky, protože při čtení si uvědomujete, o co všechno můžete v budoucnosti přijít a jenom si přejete, aby se nic neměnilo. První díl série Zahrada nesmrtelnosti bude tedy hodnocen jak nejlép to jde. K celému čtenářskému zážitku, který není o nic menší než čistá radost, přispívá i to, že žánrově je to dystopická kniha. Netřeba se nějak hluboce pozastavovat u toho, že dystopie mají rozehranou nejlepší možnou partii, jež má takové kouzlo, že čtenáře uková na místě a ten nemůže než dál číst. Navíc je rozmach dystopických knih tak široký, že zaujme nejen adolescentní a dorostenecké skupiny čtenářů, ale k dobru tohoto žánru i starší čtenářské skupiny. Past všem jednoznačně otevře oči a byť to není po chuti všem, naučího ho nahlížet na svět takový jaký je, se všemi děsy, které jenom skrývá. Tato kniha rozhodně nepatří mezi young - adultosvký průměr, ale právě naopak je tohle hodně velký nadprůměr. Možná i mimo všechna očekávání. Kniha se neskutečně povedla, mimochodem když přihlídmene k tomu, že Past je prvotinou mladé autorky Lauren DeStefano, je velmi těžké takové věci uvěřit, protože kniha skýtá zkušenosti a um, který se autorce velmi pěkně povedlo použít tak, aby vznikl dokonalý příběh ze světa budoucnosti, kterou by si nikdo z nás nechtěl vyzkoušet na vlastní kůži. Jediné, co mohu říci těm, kteří knihu z jakéholi důvodu nečetli, ať už to bylo protože, že se k ní zatím ještě nedostali nebo snad proto, že váhají, tak mé doporučení je jasné a jednoznačné. Kniha Past vám prostě musí projít rukama. Jinak to v tomto případě nejde.

10/10