9. června 2012 v 19:51 | Snow Fairy |  Reviews

Eragon

Autor: Christopher Paolini
Žánr: Fantasy, Draci
Originální název: Eragon
Počet stran: 488
Rok vydání: 2004/měkká vazba 2012
Jeden chlapec, jeden drak, svět dobrodružství. Fantasy bestseller Eragon z pera patnáctiletého Christophera Paoliniho, který nadchl miliony čtenářů po celém světě. Vypráví příběh chudého farmářského chlapce, který najde v Dračích horách modrý kámen, z něhož se vyklube dračí mládě - Safira. Spolu se vydají na nebezpečnou cestu královstvím ovládaným králem, jehož zlo nezná mezí. Dokáže Eragon naplnit své předurčení a převzít břímě legendárních Dračích jezdců? Osud království možná leží v jeho rukou... První díl tetralogie Odkaz Dračích jezdců.

Moc děkuju nakladatelství Fragment za poskytnutí recenzního výtisku!!

Před časy nastala velmi nepříjemná situace a to jak pro stranu dobra, tak pro stranu zla. Ale jak už všichni víme, zlo je prohnané a všemi mastmi mazné a pokaždé si najde cestu, jak dosáhnout svých cílů, ať jsou jakkoli kruté a ziskuchtivé. Udělalo všechno pro to, aby tehdejší Dračí jezdci přešli na stranu ukrutného a sebestředného Galbatorixe, v dávnější době podřadného. Uzurpoval si celou Alagaësii a nastolil si vlastná pravidla, která vyhovala jenom jemu. Postupně pod jeho vládou všichni jezdci pomřeli až zbyl jenom sám Galbatorix s bandou Křivopřísežníků a třemi dračími vejci, které se mají vylíhnout jenom v přítomnosti budoucího Dračího jezdce. Protože čas vymřelých Jezdců nebyl poslední érou těchto podivuhodných bytostí, jednou měl přijít den, kdy éra draků zase přijde a spolu s ním i další, nový a silný Jezdec, kterého Galbatorix samozřejmě chce na svou stranu. Ale co může návrat Jezdců znamenat pro Alagaësii? Nápravu doprovázenou mírem, nebo ještě větší zlo v případě neúspěchu dobra a vítězství zla?

Mladý sedlák, Eragon, žijící v údolí Palancar se svým strýcem Gerem a bratrancem Roranem, žijí normální život jaký se v údolí města Carvahall dá žít. Eragon často chodívá lovit zvěř do Dračích hor a lesů, kde většinou uspěl. Jednoho dne byl však jeho úlovek nevhodný k jídlu. Safírově modrý kámen, který se mu najednou zjevil přímo na cestě mohl však pro Eragona znamenat nějaké peníze na nákup jídla pro svou rodinu. Ale modrý kámen, jak se prvotně domnívá Eragon, vzbuzuje pocit nevěrohodnosti a méněcennosti. Ale onen bezvýznamný kámen není tak úplně kámen, ale vejce, přesněji řečeno dračí vejce. Drak, pojmenován Safira, postupně v Eragonově péči rostl, ale zároveň se začalo dít i něco špatného. Odstartovalo snad vylíhnutí draka nějakou dlouze vyčkávající příležitost rozpoutat ještě mnohem horší situaci, takovou, jakou lidstvo ještě nespatřilo? A kdo je vlastně doopravdy zač místní vypravěč Brom? Jakou roli má Eragon v tomto dračím dobrodružství a jakou roli sehraje do budoucna? Odpovědi jsou nejisté a Eragon už není jenom ten mladý negramotný sedlák z Palancaru, ale muž silného charakteru a nezvyklé síly.
Jedno z nějvětších a nejkrásnějších prátelství mezi drakem a chlapcem startuje právě teď. Svět jenom čeká na příchod vyvoleného, který ochrání jejich zemi, jejich jediný opravdový domov.

Už nějakou dobu jsem zvažovala přečtení Eragona, ale tak nějak jsem se děsila počtem stránek knihy samotné. Ale nemohla jsem mýlit více. I přes množství stránek jsem si celé dračí dobrodružství více než užila. Měla jsem možnost nahlédnout do těch nejzapeklitějších míst celé země a na vlastní oči poznat ty nejstvůrnější bytosti, jež obývali všechny kouty enormní Alagaësie. Přátelství mezi Eragonem a Safirou je jedním z nejkrásnějších přátelství jaké mají čtenáři možnost poznat. I přes všechny neshody to bylo přátelství trvalé a naplněné tím, co lidé v dnešní době považují za pomíjivé a nedosažitelné. Od první stránky se mi kniha líbila, tento druh příběhu i postav není moc obvyklý a i přes několikrát zmiňovanou úpírsko - vlčí mánii se dračí příběh neuvěřitelným způsobem zapsal do lidských srdcí. Stejně tak do mého. Zanechal mi na duši hlubokou rýhu, kterou nebude tak jednoduché přehlížet. Nebolí, ale příběh obyčejného farmáře, který se přes začáteční excesy, silou vlastní vůle, odhodláním a dozajista poháněn láskou, probojoval z chlapce k dospělému muži se smyselm pro spravedlnost. Eragon je právě tím hrdinou, který v tolika příbězích chyběl, navíc když se dá do kupy s okouzlující, moudrou dračicí, není pochyb o hrdinské ušlechtilosti obou hlavních postav. Už v prvním díle jsem pozorovala úžasnou proměnu z mladého, občas i pošetilého a možná až moc důvěřivé chlapce, v muže svých kvalit. Z krajů přeplněných pletichářstvím a ziskuchtivostí se Eargon dokázala za pomoci svého přítele Broma dostat až tam, kde jej potřebují nejvíce. Christopher Paolini mi ukázal jiný svět, plný čirého fantasy a humoru, umožnil mi poznat spoustu zajímavých druhů zvířat, která by mi nikdy ani nepřišla na mysl. Všechny strany knihy pokryté textem, který měl spád i dokonalou zápletku mě neskutečně bavil. Všechno do posledního dialogu promyšlené a naprosto originálním a geniálním způsobem zpracované. Tahle kniha už není jenom dílečko, ale dílo s velkým D. Zkuste posbírat všechna úžasná dobrodružství po celém světě, ale nikdy to nebude dost materiálu na to, aby jste se vyrovnali Eragonovi a Safiře. Pokud tíhnete ke knihám, které vás vtáhnou natolik, že nebudete schopni odtrhnout oči a přestat číst, první díl série Odkaz dračích jezdců s názvem Eragon vám tohle všechno poskytne.

Jestliže jste nečetli knihu, měli jste možnost spozorovat stejnojmený film. Ale jestliže se chcete dovědět všechno a tak jak to má správně být, kniha vám to poví, film je vším jenom ne kopií knihy. Podobnost těchto dvou děl je mizivá a na knihu nemá ani v nejmenším. Každá knižní postava má svůj prostor, aby vyjevila pravdu, kterou vás přesvědčí o svém bytí. Byla jsem nadchnuta celým tím nekonečným světem plným fantasie a možností úniku z dnešního uspěchaného a únavného světa. Jako bych to všechno prožívala společně s Eragonem a Safirou. Ale tohle není zdaleka všecho, avšak kdybych si pustila pusu na špacír a vyjmenovala vám všechno úžasné, co se v knize odehrálo, nebyla by pro vás, kdo Eragona nečetli, připravena žádná překvapení. Všechno už by jste se dověděli, ale tento svět je velmi důležité poznat individuálně a projít si tím vším sám, protože kniha nabízí fantastický čtenářský zážitek, který vás rozhodně nenechá chladnými. Alagaësie je nový prostor, kde lidské přežití nezávisí jenom na správnosti úsudku, ale i na bezpočtu dalších velmi důležitích věcech. Eragonův příběh vás naučí, jak se správně rozhdonout, je možné, že v mnoha případech vám svou filosofiíí pomůže podobným způsobem vyřešit neskutečně zapeklitou situaci i v reálném světě. Já s přečtením váhala, a to byla nejspíš ta největší chyba, protože kdybych začala s touto sérii dříve, poznala bych proč je knihou tak oslavovanou a žádanou, dnes už se nedivím těm pětadvaceti milionům prodaných výtisků po celém světě. Každý čtenář chce prožít dobrodružství, na které nezapomene a bude se k němu moci vrátit. A to všechno s touto knihou může. Takže pokud vám kniha dosud rukama neprošla, nedělejte stejnou chybu jako já, Eragona si přečtěte a poznejte onen svět dobroudružství, úchvatného draka i nejslavnějšího a extrémně odvážného Dračího jezdce. Tohle dobroudružství čeká jenom na vás. Vějděte mu tedy vstříc a odhalte všechna tajemství, která si budete chcít nechat jenom pro sebe.

10/10