19. července 2012 v 8:33 | Snow Fairy |  Recenze

Žánr: Dystopie, Drama, Thriller, Román
Originální název: Starters
Počet stran: 344
Nakladatelství: Fortuna Libri
Dívka stojí před strašlivou volbou. Rodiče jsou mrtví, bratr nemocný, za peníze se stane někým jiným. Komu může věřit? Nikomu...
Děj tohoto strhujícího románu pro teenagery se odehrává v budoucnosti.
Během smrtelné nákazy zahyne většina lidstva. Díky zázračnému léku, podávanému zpočátku jen velmi starým a velmi mladým lidem, zůstanou na živu jen starci a děti - a ti najednou stojí proti sobě. Mladým se chce žít a starým se nechce zemřít.
Aby se děti uživily, pronajímají prostřednictvím tajné organizace svá těla bohatým starým lidem, kteří chtějí znovu okusit mladost - a prodloužit si život. Hlavní hrdinka tohoto napínavého románu, Callie, se nechtěně připlete do cesty intrikářskému senátorovi, který chce vydělat jmění na tom, že těla dětem jednoduše ukradne a pronajme je navěky... Callie najednou neví, komu může důvěřovat - a do toho ji zasáhne láska...

Budoucnost směřuje různými směry. Avšak tento směr je v něčem velmi odlišný. Je to budoucnost, které se spousta lidí více než bojí. Bezprostředně okolo celé společnosti vládne bída, nespravedlnost a násillí. Více interně společnosti se peníze kumulují ve velkém. Mladší na ulicích se potřebují nějak uživit a přežít, ale mají zakázano pracovat, proto dělají něco ještě horšího. Pronajímají svá těla Starším, kteří už nejsou tak čilí a výkoní jako Mladší.
Kdysi při biologických válkách usmrtil nebezpečný vir spory všechny obyvatele středního věku. Populace je tedy zastoupena jenom Mladšími a Staršími občany. Callie se zařazuje mezi Mladší. Po smrti rodičů se ona a její bratr Tyler museli potloukat, aby přežili. K přežití jim oběma pomáhal kamarád Michael. Ale i když to vždycky nějak šlo, nějak přežít, bylo toho však tak žalostně málo, že se Callie rozhodla jít "vydělat" nějaké peníze do města. Prime Destinations, nebo také Banka těl, jak ji nazývají Mladší, se stala výplatnicí skoro všech Mladších potulujících se po ulicích Beverly Hills. Dají vám krásu a pohodlí za nájmy vašich těl. A Callie tato vidina pěněz pro svého bratra dopomohla k rozhodnutí, i přes určitou nechuť, že i ona najme své tělo pro Starší. Začalo to nevinně a celkem bezbolestně a rychle, ale všechno se mělo zakrátko změnit.
Všechno, od základů, se mělo změnit s příchodem jedné nájemkyně, která si pro svůj pobyt vybrala právě Callie. Veškerý dosavadní Calliin pohled a názor na Prime Destinations se začal měnit.
Bude Callie společně s nájemkyní schopná tuhle žalostnou situaci rozřešit a tím i zachránit bezpočet životů Mladších, aniž by samy přišly o život?
Budoucnost skrývá různá tajemství a nástrahy života, ale ještě nikdy nebyly takové...

Dystopie vytvářejí značný rozruch na knižním trhu, protože knih tohoto žánru stále přibývá. A stále slaví svůj počáteční velký úspěch. Sama jsem si dystopie nesmírně oblíbila a Banka tel: Mladší je další dystopie v pořadí, která se na českém trhu objevila a mě na první pohled učarovala. Autorka nám ukazuje svůj vlastní a velmi originální pohled na svět, kde dosáhnout i dvouset let není nic nemožného, ale právě v tomto příběhu je to považováno za normální věk na to prožít plnohodnotný život se vším všudy. Není vůbec nutno podotýkat, že kniha je zajímavá na první pohled obálkou, která slibuje mnohé záhady a pochybné události blízké budoucnosti, jenž jednoznačne stojí za to si přečíst. Námět a samotná zápletka jsou tím prominentním, co z knihy vyvstává. Přece jenom poněkud mrazí z myšlenky, že si vaše tělo nějaký Starší na týden nebo měsíc pujčí a potom zase vrátí. Je to hodně děsivý proces, ale v takové společnosti, jaká je popisována v této knize je to vcelku normální. Mladší pronajímaní svá těla, protože nemají žádné peníze a extrémní podmínky společnosti žádný jiný zisk peněz neumožňují. Ale i tak se promajímání těl Mladších v této společnosti nedá považovat za obchodování s bílým masem, protože tělo Mladšího se na tělo Staršího napojuje přes čip uložený v hlavě dárce a existují přísná pravidla, která takové nemravné a nebezpečné akce zakazují, aby se těla nijak nepoškodila. Avšak není to ani nic legálního a obvyklého, je to utajený proces, který pomáhá Starším a zároveň i ubližuje Mladším.
Už samotný nápad takové budoucnosti je velmi originální a nevšední, a tím celou knihu velmi příjemně oživuje a dodává atmosféru a pocit nevědomí. Ovšem pro Mladší, kteří nabízejí svá těla, je to možná jediná šance jak zabránit, aby se z nich stali jenom vyhublé trosky válející se po ulicích celého města. Moc se mi kniha jako taková a ve všech ohledech líbila, měla jsem z ní strach i vztek, byla jsem z celé situace vyhrocená a nesvá a zároveň jsem byla v rozčarování z děje, který byl popisovám v knize, protože je opravdu neobvyklý a pro mě vcelku nepředstavitelný.
Avšak kniha se četla opravdu hodně dobře, styl autorky Lisy Price nebyl nijak vtíravý, přesně naopak, plynul přijemně od začátku do konce, občas možná trochu monotónně.
Ale jedno je zaručené; celý tento příběh opravdu překvapí. Teď už jenom záleží na tom, jestli to pro vás bude příjemné nebo šokující překvapení.

Jak už jste se mohli setkat v takových dystopických knihách, naše současná společnost je oproti vývoji společnosti odehrávající se v knize značně zaostalá, zejnéma co se techniky týká. A právě taková společnost je popsána i tady.
Myslím, že autorka nám předvedla postavy, ze kterých si každý vybere tu svou obíbenou. Já sama jsem si velmi oblíbila právě hlavní hrdniku Callie, protože svou odhodlanost a nezkrotnou touhu po spravedlnosti šířila všude kolem sebe, ten zápal jí byl vlastní a to není jediná věc, která se mi na Callie líbila. Takových postav, které mi byly už na první pohled sympatické, bylo samozřejmě více, ale Callie u mě převládá nad většinou ostatních postav, tím ale rozhodně nezhodnocuje charaktery ostatních spoluaktérů. Musím se také přiznat, že jsem při čtení uronila i pár slz. Autorka si dobře promyslela, co chtěla napsat a celá kniha se proto nedá považovat za žádnou provizorní četbu. Možná ne všechny uchvátí, a není zaručeno, že nezklame, ale mě se líbila a čtení jsem si užívala. A opravdu velmi příjemně a dokonce i nečekaně mě překvapil konec, pln napětí a takové té stísněnosti, kterou máte po shlédnutí nějakého opravdu dramatického filmu ukončil rozložitě tuto dystopii. Jsem jenom zvědavá, jak bude příběh Callie pokračovat v druhém díle.
Dystopie mají navíc takovou úžasnou schpnost, kdy po jejich dočtení máte opravdu nad čím přemýšlet. V případě Banky těl se tato dispozice potvrdila a jsem si jistá, že bude i nadále upoutávat pozornost čtenářů.
Banka těl: Mladší je opravdu více než překvapivá kniha, a jednoznačně stojí za přečtení, takže jestliže vás upoutala obálkou, pokračujte směle dál i celým příběhem.

9/10