5. července 2012 v 18:03 | Snow Fairy |  Recenze

Dokonalý pár

Autor: Ally Condie
Žánr: Dystopie, Dokonalost, Drama
Originální název: Matched
Počet stran: 328
V dokonalém světě o všem rozhodují Správci - vyberou vám ideálního partnera, práci i den, kdy zemřete.
Cassie vždy věřila, že podřídit se těmto rozhodnutím je jen malou daní za dokonalý život. Když jí tedy Společnost vybere jako životního partnera jejího nejlepšího kamaráda Xandera, nepochybuje o tom, že je to ten pravý… dokud se na displeji s jeho portrétem nakrátko nemihne tvář někoho úplně jiného. Cassie musí najednou řešit obrovské dilema - volit mezi Xanderem a Kyem, jediným životem, jaký kdy poznala a dovedla si představit, a cestou, po níž se dosud nikdo nevydal. Musí volit mezi dokonalostí a citem, který možná dokonalý není, zato je však upřímný.
První část románové trilogie z budoucnosti, která staví na literárních kvalitách minulosti.

Správci zcela ovládají nový svět. Svět, kde vám Společnost přesně připraví život a určí, jakým směrem se bude ubírat. Jak budete žít. Jak tvrdě a kde budete pracovat. Dokonce kdy zemřete. Ale smrt je v tomto světě smířlivá a nikdy ne osamělá, smrt je oslavou celého života jedince a je nutností ji i nějak oslavit. Taky vám přidělí dokonalého partnera, který s vámi bude až do konce života. Dokonalého ve všech ohledech. Avšak přes svou dokonalost je tento svět i velmi přísný na pravidla svazující obyvatele Společnosti. Minulé časy pominuly a z té dávné doby je možné vlastnit pouze jeden jediný artefakt na jednoho obyvytele. A přesně v takovém světě žije i Cassia Maria Reyesová, která právě dovršila sedmnácti let a to zmanená jediné: i Cassii bude přidělen dokonalý partner pro její život. Partner, který ji bude životem doprovázet, ke stejně dokonalému konci. Slovo dokonalost je opravdu velmi trefné vyjádření pro tuto Společnost, a stejně jako Cassia, i její okolí nepochybuje o správném úsudku Společnosti a Správců, že jejich činy, byť ne vždy jsou milosrdné, jsou pro fugování Společností a společenství správné. Nikdo by se neuchýlil ke tvrzení, že by mohla Společnost udělat chybný krok. Ale jestli to nebyla chyba, co to potom mohlo být jiného? Na Cassiině mikrokartě obsahující inforamce o přiděleném partnerovi se na jeden, jediný, avšak osudný okamžik mihne tvář jiného chlapce, které však Cassia také zná. Cassii je jasné, že se její pohled na Společnost změnil. A nejen na Společnost, kde je vám svobodné rozhodování k ničemu a jenom maličké chyby by byly nepřípustné.
Ale jaký je ten opravdový dokonalý pár? Ten, který vytvořila Společnost ku prospěchu a zajištění zdravého potomstva, nebo ten, za jehož vznikem stojí čistá láska? Ale má právě ta čistá láska vůbec nějakou šanci přežít ve Společnosti, v níž by vás za lásku mohli potrestat?
Spousta nezodpovězených otázek a jeden dokonalý pár, který může změnit vše.

Na knihu Dokonalý pár jsem čekala jako na trní hodně dlouhou dobu. Jak je vidět, dystopický rozruch neustává, ale právě naopak pokračuje dál a se stále větší intenzitou za sebou zanechává opravdu silnou stopu a bezpočet fanoušků. Občas může působit šokujícím dojmem, avšak není šok právě to, co je hlavní náplní dystopických příběhů? Nejistota v budoucnosti a pocit, že s přihlédnutím na naši současnou společnost, nemusí budoucnost vždy nutně znamenat komfort a bezpečí. Dokonalý pár svým čtenářům jasně ukazuje, že i dokonalost má své chyby. Ale nikdy není zaručeno, že se chyba neobjeví, stejně jako není zaručeno, že taková, byť i malá nesrovnalost může mít anarchistické následky. Proto když nastane chyba u Cassiiny mikrokarty s informacemi o jejím novém partnerovy, Cassia nepochybuje, že se stala pouze menší chyba, kterou napravit jistě nebude nijak složité. Cassie důvěřuje Společnosti a Správcům, protože tahle Společnost nikdy chyby nedělá. Ale jak jsem už jednou řekla, i dokonalost, ať to slovo doopravdy znamená cokoli, má své trhliny. Ale jestliže bych použila toto slovo jako to, kterým bych charakteristikovala knihu celkově, pak je to to pravé a výstižné slovo. Je až neuvěřitelné, jak rychle a s lehkostí se kniha čte. V jednu chvíli jste na začátku a potom už jenom nenasytně otáčíte stránky a snažíte se pohltit příběh všemi póry těla. Protože takový příběh, který se odvíjí na stránkách knihy od Ally Condie, má v sobě něco, co vám nedovolí přestat číst. Postupně jsem zjistila jak moc promyšlený děj byl. Některé scény mi zanechávaly v srdci pocit, který nejde popsat slovy. Když si představuju, že bych měla žít v takovém světě, mám z toho husí kůži, ale pro hrdiny z této knihy je to stejná přirozenost jako dýchání. Společnost, která má své obyvatele tak pod palce, že kdyby se Správci museli snížit k výhružkám, tak moc dobře vědí, že lidé se nemají jak bránit a radši se vůli svého světa a vlády podřídí. Svět plný pravidel, zákazů a povinností. Obyvatelé mají všechno a nic zároveň. Tři druhy tabletek, které mohou dokonce i zachránit život a zdravý, produktivní život. Ale naopak psaní a gramotnost je pro Správce prvním znamením vzpoury.
Těžko řící, jestli by se vám takový svět líbil jako místo k životu, ale jednoznačně se vám dostane pod kůži a budete o něm ještě hodně, hodně dlouho přemýšlet.

Postavy a dějové pasáže nebylo nijak těžké si představit, všechno se vám silou slov zhnotňovalo přímo před očima. Postavy jakéholi charakteru se vám dostanou do hlavy. Nejspíš nepřekvapím, ale mou nejoblíbenější postavou se stal Ky. Chlapec, který není tak úplně identický povahově i fyzicky jako jeho vrstevníci. Než přišel z vnějších provincií do Společnosti, prožil si takové věci, které by měly raději zůstat pod pokličkou. Avšak intelekt, moudro, síla a odvaha mu číší z očí. Společně s druhým hlavním hrdinou Xanderem tvoří opravdu neodolatelné hrany milostného trojúhelníku, v jehož středu se ocitla mladá Cassia. Cassia byla vždy odhodlaná a svou snahou ochránit milované v jejím životě mě přesvědčila o tom, že jasně a přesně pochopila pravidla vězňova dilematu. Jestliže vás kniha zaujala na první pohled obálkou, vězte, že to je jenom ochutná celého díla, uvnitř narazíte na informace, které otevřou oči všem. Při čtení si uvědomujete, co je opravdu důležité. Porozumění, láska, odvaha, prozřetelnost a touha změnit nespravedlnost ve svobodné rozhodování. Uvažujete - li nad přečtením Dokonalého páru, pak říkám jenom; směle do toho, protože tato kniha opravdu stojí za to a jestliže se mi tento díl nadmíru líbil, tak už se nemohu, po konci, který první díl série Matched obsahoval, dočkat dílu druhého.

10/10