13. července 2012 v 14:48 | Snow Fairy |  Recenze

Autor: Cassandra Clare
Žánr: Fantasy, YA, Napětí
Originální název: City of bones
Počet stran: 450
Rok vydání: 2009
Nakladateství: Mladá fronta
Když se patnáctiletá Clary Frayová vydá do newyorského klubu Pandemonium, vůbec netuší, že se stane svědkyní vraždy, kterou navíc spáchají tři teenageři se zvláštním tetováním na těle a podivnými zbraněmi v rukou. Mrtvé tělo pak jednoduše zmizí. Nejde jen tak zavolat policii, když jsou vrahové pro všechny ostatní neviditelní a na místě činu nezbyla ani kapka krve, která by napověděla, že tu zemřel člověk. A byl to vůbec člověk? Zde se Clary poprvé setká s Lovci stínů, bojovníky, kteří mají chránit svět před démony. Během čtyřiadvaceti hodin je Clary vtažena do jejich světa, její matka totiž zmizí a na samotnou Clary zaútočí démon. Proč by se ale démoni zajímali o obyčejné lidi, jako je Clary a její matka? A jak je možné, že má Clary najednou "vnitřní zrak"? To by rádi věděli i Lovci stínů…Zábavná, odvážná a neotřelá fantasy od Cassandry Clareové slibuje svýmčtenářům strhující čtení, s nímž nebudou chtít přestat.

I jediná návštěva klubu dokáže radikálně změnit lidský život. A přesně tak zněmila návštěva klubu Pandemonium život mladé Clary Frayové. Účel pobavit se se rázem změnil v jeden velký kolotoč nebezpečných situací. Být svědkem vraždy, která je více než obestřena tajemsvtím nenechá Clary nepoznamenanou. Ale záhadní Lovci stínů zachránili Clary před velmi nešťastnou událostí a najednou se ocitá v jejich temném světě, ve světě, kde je jejich náplní práce zbavovat svět podsvětských potvor a démonů. Ale Clary je vzácnější než si sama o sobě myslí, dokonce tak vzácná, že může mít ohromně důležité informace, které by v přpadě pravdivosti a úspěšnost, mohli zásadně pomoci Lovcům stínů v jejich práci. Ale co se na první pohled zdá jednoduché se stává stále více složitější. Navíc v Claryině milostném životě pomalu ale jistě dostává své místo sebevědomý krasavec Jace. Pravda, která se ke Clary postupně dostává, obsahuje neskutečné odhalení z jejího života, jenž snad nemohou být ani pravdivé. Vždyť Clary byla vždycky jenom normální holka, která žije s normálnoní matkou, nebo snad ne?
Avšak s pravdou přichází i netušené nebezepční. Podaří se Clary za pomoci Lovců stínů včas odhalit a vyřešit všechny situace, aby se alespoň z části věci vrátily do relativně zajetých kolejí?

Město z kostí vás zavede do světa, kde se nemožné stává možným a nadpřirození vlkodlaci a démoni už nejsou jenom figurky z filmů a pohádek. Ale tento příběh sám o sobě taky není žadnou pohádkou, ale pořádně akčním vyprávěním, které vás zcela pohltí a uchvátí svou nekonvenčností a lehkým stylem čtení. Všechny akce odehrávající se v knize se stanou čtenáři vlastní a čtení jde jednoduše samo, plynule a velmi příjemně. Navíc jednotlivé postavy přidávají celému příběhu nádech tajemnosti. Už hodně dlouhou dobu jsem nad přečtením Města z kostí a celé této série váhala, ale jakmile jsem začala, zamilovala jsem si celý tento příběh. I postavy se mi svým vlastním, osobitým způsobem líbily všechny. Čtenář se nemusí bát, že by se u této knihy nudil, ba právě naopak. O pořádnou dávku zábavy se postarají postavy Simona a Jace. Pro každého čtenáře je zde přichystné to, co mu velmi pěkně okoření čtení. Pro kluky je v knize nekonečno akčních scén a pro dívky, kromě samotného příběhu, jsou tady i úžasní představitelé hlavních mužských postav. Při pohledu na Jace Waylanda se rozbuší nejedno dívčí srdce a nejedna tvář zůstane jenom obdivně civět. Poněkud sarkatický, extrémně sebevědomý a maximálně silný, tohle všechno a ještě mnohem více by se dalo o Jaceovi říct. I když by mohlo někoho Jaceovo, někdy až trochu přehnané egoistictví překvapit, podle mě to právě k této postavě náramně sedí. Bez toho všechno okolo by to nebyl ten pravý Jace a ubralo by mu to na charismatu. Na vše zná odpověď, ale jeho sebevědomí je dobrou a nejspíš i účinnou maskou, pod kterou se skrývá mnoho bolesti. Simon je Jaceovým pravým opakem, tak trochu flegmatik se smyslem pro humor a pokud se jedná o dívky, je oproti Jaceovi, který si je u holek jistý v kramflecích, přespříliš pragmatický. Avšak Simon zná hodnotu života a zachází s ním s určitou opatrností.
Clary se mi jako dívčí hlavní postava také líbila, vyrovnanost, obezřetnost a odhodlání nejsou jediné Claryiny charakteriské rysy. Dohromady se tento trojúhelník stává poněkud různorodým, ale jak se říká, protiklady se přitahují, takže to platí i tady. Navíc, jak už jsem v jedné z předchozích recenzí zmiňovala, knihy s andělským podtextem, ať už slabším nebo silnějším, jsou dnes na trhu žádané a ta andělskost se objevuje i v tomto příběhu.
Není nutné přebytečně váhat nad přečtením Města z kostí. Tato kniha je tou pravou volbou pro čtenáře s oblibou v nadpřirozenu

Cassandra Clare si na svých příbězích dává záležet, aby je lidem představila s takovou zápletkou, že čtení půjde jedna báseň. A to přesně se jí povedlo už v tomto prvním díle. Já jsem si čtení naprosto užívala, nenudila jsem ani trošku a styl této autorky mě jednoduše baví. Jenom nejsem příznivem moc dlouhých kapitol, ale právě ty se v této knize objevovaly docela často. Není to až tak velké mínus, protože to, o co v knize jde je prominentní, takže něco jako délka kapitol je potom docela zanedbatelná výtka, když pomineme vzhled obálky. Není žádnou novinkou, že se Město z kostí bude filmovat, takže jsem už hodně zvědavá na herecký výkon všech postav a celkového děje tak, jak si ho představují scénáristé. Budu jenom pevně doufat, že podobně jako kniha ani film nezklame. Kniha Město z kostí si už své příznivce našla a jsem přesvědčená o tom, že jich bude i nadále přibývat, protože tento příběh je jedinečný svou čtivostí a vtipností a stejně tak zřejmou akcí a napětím. Město z kostí stojí více než za pozornost a čtení je velmi příjemné, takže jestliže jste se do čtení ještě nepustili a máte rádi napětí a pořádkou akci, pak jestliže sáhnete po této knize, jednoznačně neprohloubíte, protože je to ta pravá volba. Já sama osobně jsem už na další díly nedmíru zvědavá, takže budu doufat, že se k dalším dílům nějakým způsobem dostanu.

10/10