14. července 2012 v 11:26 | Snow Fairy |  Recenze

Oškliví

Autor: Scott Westerfeld
Žánr: Dystopie, Drama
Originální název: Uglies
Počet stránek: 328
Nakladatelství: Triton
Každý může být úchvatně krásný, co je na tom špatného? Tally bude brzy šestnáct a už se nemůže dočkat. V jejím světě šestnácté narozeniny znamenají operaci, která člověka změní z fyzicky ošklivého na dokonale krásnou bytost, a tím jej katapultuje do ráje špičkových technologií, kde jedinou prací je nikdy nekončící zábava.
Několik týdnů před narozeninami však Tally potkává novou kamarádku Shay, která si není úplně jista, jestli vůbec chce být krásná. Mnohem raději by se ocitla mimo dokonalý svět, na utajeném místě zvaném Kouř, kde žijí oškliví, kteří se rozhodli vzbouřit proti diktátu a povinnosti být krásný. Když Shay uteče a zanechá Tally zašifrovaný vzkaz s popsanou cestou do společenství, odhalí Tally odvrácenou stranu světa krásných - a není to nic pěkného. Úřady ji postaví před nejhorší volbu, jakou si dokáže představit: buď najde svoji kamarádku a vrátí se s ní zpět, a zároveň prozradí úřadům, kde se úkryt nachází, nebo nikdy nebude krásná. Její rozhodnutí jí navždy změní život…

Šestnáct let je bouřlivý, avšak v dystopickém světě, spíše velmi zlomový věk. Tento věk pro své nositele znamená jistou změnu. Proměnu z, na tutu dobu ošklivého člověka, na úchvatně krásnou bytost, čímž dosáhnout svých, v obyčejném světě ošklivých, nemožných snů, nebude už nikdy větším problémem. Přesně tahle proměna čeká i na Tally, už jenom tři měsíce a bude z ní jedna z krásných, přestěhuje se z předpočátečního Uglyville do přepychového a všenabízejícího New Pretty Townu. Tally ale ještě nějak svou nerozhodnost nestačila zadupat do země a od operace, kdy se v krásnou promění také, ji dělí jen málo. Potom už bude všechno jednoduší a znovu se shledá se svým nejlepším kamarádem Perisem, krásným a okouzlujícím Perisem. Ale tři měsíce jsou poměrně dlouhá doba na to si ještě všechno rozmyslet. Tallyina ošklivá kamarádka Shay však netouží po nekonečných večírcích a chce jenom jediné: svobodu. Shay je naprosto přesvědčena, že život, který jim nalinkují, aby se poté mohli proměnit z kukly v motýla, není to pravé místo pro správný, plnohodnotný život. Nechce v tomto světě nadále žít a odchází do města, které se zatím objevovalo jenom ve vyprávění ošklivých; do Kouře. Tally však váhá, i když role svobodné je docela dobrá nabídka. Ale jenom co si připomene, že potom už zůstane navždy ošklivou, dostává husí kůži.
Jak se má tedy rozhodnout, když dala sliby hned dvěma lidem, mezi kterými se v zoufalé situaci musí rozhodnout? Má zradit kamarádku, která se rozhodla pro život mimo společnost, nebo svého celoživotního kamaráda?
Svět ošklivých a krásných pomalu odhaluje své výhody i nevýhody a Tally se bude muset rozhodnout.
Otázka je jenom... jak.

A máme tady další dystopii. Tentokrát se role vypravěče o pochybné budoucnosti ujal muž. Scott Westerfeld svém dílem na pokračování, Oškliví. Už hodnou dobu jsem právě po této knize pokukovala, ale stále jsem váhala, zda by se mi líbla. Jelikož je v dnešní době na pultech knihkupectví, snad mohu říct, obrovské množství úžasných a dosud neobjevených dystopií, je tak velmi těžké vymyslet námět nového příběhu, který svým dějem chytne a nepustí. Ale mohu říci, že Westerfeldovi se to docela povedlo. Vykreslil nám svět, ve kterém se častování ostatních slovem oškliví nevykládá jako urážka. Město ošklivích je něco jako přestupní stanice mezi tím, kam chtějí všichni po svých šestnáctých narozeninách patřit. Tam, kde si už nikdo nebude z nikoho utahovat, ale naopak budou obdivovat jejich krásu, která jim byla přidělana na operačním sále. Jako obvykle u dystopií se posunujeme několetset let vpřed do budoucnosti a rozeznáváme rozdíly mezi naším světem a možnou budoucností. Když se o lidech v dnešní době říká, že jsou krásní, v této budoucnosti je krása dnešních lidí pomíjivá a nedostatečná společnosti. Ale to, co zbylo a přesunulo se z našeho současného světa do budoucnosti, jsou obvyklé lidské vlastnosti; chtíč, zrada, přátelství, láska a nesplnitelné sliby. Jenom s tím rozdílem, že v budoucnosti je vývoj techniky na úplně jiné, hodně, hodně vysoké úrovni. Vše pro usnadnění života, od náramků, které vás v případě nebezpečí ochrání až po létající prkna na železný pohon k usnadnění cestování nebo provozu oškliváckých lumpárem. Budoucnost nabízí netušené možnosti, ale ne všichni touží po tom, dostat se ke krásným, kde se obyvatelé New Pretty Townu baví jenom večírky a ukazují svoji neskonalou krásu. Někteří touží po svobodě, která se vývíjí svou vlastní cestou. Lidé na místě zvané Kouř žijí po ošklivém způsobu, kdy to, že jsou oškliví je nijak netrápí, naopak v tom vidí jistou fascinaci. Krása pro ně neznamená nic, co by nutně potřebovali k životu, protože to, jak žijí právě v Kouři je nějakým zvláštním způsobem spásné. A někteří dokonce vědí, že krása není všechno, za co ji lidé považují. Jak se říká, pro krásu je nutné něco obětovat a ani v tomto světě tomu není jinak.

Nejdříve jsem byla vůči Ošklivím trochu zaujatá, protože jsem netušila, co bych měla očekávat, ale nakonec se zaujatost proměnila v úžas. Občas jsem se sice do knihy nedokázala dostat, i když příběh byl vcelku dobře promyšlený. Spíše jsem se nemohla tak nějak ztotožnit se samotnou hlavní hrdnikou Tally, která se projevovala silnou nerozhodností a přesto věděla přesně, co chce. Až v závěru knihy jsem konečně dokázala Tally pochopit ve všech ohledech a konec přinesl poněkud více nečekaných překvapení, než v průběhu knihy. Co se ještě postav týká, oblíbila jsem si i Tallyinu kamarádku Shay, ona naprosto jasně věděla, že krása není všechno a byla mi opravdu hodně sympatická. Celkově jsem si samotnou zápletku a děj docela užívala, jednak proto, že jsem jako u všech dystopií vždycky poznala jednu variantu možné budoucnosti, kterou dystopie nabízí. I to, že kniha je z pera muže udává docela zajímavé lákadlo. Přece jenom se styl Scotta Westerfelda liší od stylů jiných autorek dystopií. Ale jestliže jsou právě ony dystopie vaším oblíbeným žánrem, pak je tato kniha další, kterou je velmi dobré zařadit na seznam knih, které chcete číst, protože určitě stojí za to. Jsem totiž po konci, kterým kniha vyvrcholila, velmi zvědavá, jak bude příběh Tally Youngbloodové pokračovat dál.

8,5/10