Recenze - Pod nekonečnou oblohou

1. července 2012 v 15:33 | Snow Fairy |  Recenze

Pod Nekonečnou Oblohou

Autor: Veronica Rossi
Žánr: Dystopie, Sci- fi, Drama, Thriller
Originální název: Under The Never Sky
Počet stran: 328
První díl futuristické postapokalyptické trilogie na pomezí fantasy, romance a dobrodružného příběhu. Hlavní hrdinové, Aria a Perry, pocházejí ze dvou radikálně odlišných společenských vrstev a vlastně by se neměli nikdy setkat, natož navázat vztah. Aria patří mezi obyvatele uzavřeného, vysoce technicky rozvinutého a izolovaného města, Perry zase do nebezpečného přírodního světa. Když Ariu vykáží z města za zločin, který nespáchala, domnívá se, že ji čeká okamžitá smrt - ve volné přírodě nemá šanci přežít. "Divoch" Perry je pro ni jedinou šancí, jak se zachránit. Zakázaná láska a rozpolcená civilizace vzbuzuje mnoho filozofických, morálních a etických dilemat zrcadlících se v neobyčejném vztahu dvou hlavních hrdinů.

Počal svět, který se liší od toho normálního po všech stránkách. Různé druhy lidí, různé druhy světů a kultur. Avšak žádná z nich si není v ničem podobná. Vymoženosti našeho současného světa, doby 21. století, jsou pro svět Blaženosti jenom nemožné banality a neuspokojivé věci. Snění a Blaženost je natolik vyspělá, že všechno v ní je na tom nejvyšším stupni vývoje a lidé ovládají své vlastní, osobní stroje, které jim usnadňují život. Moudrooka, která jim umožňují nekonečné množství možností a i to je stále málo. Jenom několika snadnými kroky se můžete ocitnout na jakémkoli místě, v jakékoli době, v jakýkoli čas. Ale neznají mnoho ze života, nesužuje je stáří ani nemoci, děti jsou dokonalé, velmi promyšlené bytosti. Neznají obyčeje lidí z normálního světa.
Ale ani tento oddíl světa neunikl barbarství a má své nepřátele. Árie je tohoto světa také součástí a život tam, kde tomu říkají Obchod se smrtí, si nedokáže představit ani v nejmeším. Ale když se se svými přáteli vydá na nebezpečnou a hlavně zakázanou výpravu do zapovězeného dómu, je jasné, že pokud se okamžitě nevrátí zpět tam, kam patří, stane se něco špatného. Osud rozhodl a Árie se ocitá sama pod hněvem politické strany, která ji nemilosrdně vhodí na místo pod nekonečnou oblohou. Bez přátel. Bez pomoci. Beze všecho. Jenom ona sama se musí zachránit, nemá moc šancí na přežití. Ale lovec Peregrin z "divošského" světa Árii najde a zachání ji před jistou smrtí. Ale Perry to nedělá jenom z dobroty vůle, snaží se zachránit někoho, za jehož život v nebezpečí může možná právě Peregrin.
Nespravedlnost a šílené nástrahy života pod nekonečnou oblohou v rozpolcené budoucnosti ne vždy přináší to jedlé ovoce. Stejně tak dobře může být jedovaté a není radno se v divočině, kde může i vzduch zabít, moc nápadně pohybovat.
Budou schopni Árie s Peregrinem dojít k vytouženým cílům a osvodit to, co tak tíží jejich duše a nedá jim klid, dokud nebude vše zase v pořádku? Je Láska silnější než odvěké nepřátelství?

Pod Nekonečnou Oblohou je v pořadí již několikátá kniha, která se může chlubit svým žánrovám zařazením. Dystopie, jak to nejspíš pořád dokola opakuji, je v poslední době velmi oblíbeným žánrem. Při čtení si čtenář moc dobře uvědomuje, proč tomu tak je, proč je dystopie tak zajímavá a poutavá ke čtení. Má jedno kouzlo, které nemá se světem čarodějek a kouzelníků vůbec nic společného. Kouzlo, jímž svým čtenářům působí naprosto reálnou představu možné, nebezpečné a šokující budoucnosti. Pod nekonečnou oblohou je dalším a neméně fascinujícím pohledem do budoucnosti. Život v dokonale naprogramovaném světě ve mě občas vyvolal pocit, že se náš svět doopravdy odehrává v dávné minulosti. Normální svět Divochů se ve všech aspektech života lišil od světa Snění, kde bylo všechno dokonalé a stálé. Převážná většina knihy se odehrávala právě ve světě pod nekonečnou oblohou, tedy v normálním světě, kde éterové bouře ničí všechno, co jí přijde do cesty. Právě tam poznáváme celý příběh dvou hlavních hrdinů, kteří se snaží dostat zpět co jim bylo tak krutě a nemilosrdně ukradeno. Ale je těžké dostat se zpět tam, kde by vám to mělo zůstat zapovězeno. Ale právě zde padaly oběti, kde jich bylo nejvíce zapotřebí, avšak některé z nich byly zbytečné. Realita byla prosycena odvahou a silou, která našim hlavním hrdinům pomáhala jít dál. Oba za něco bojovali a oba zároveň bojovali jeden za druhého. Hlavní dívčí postava Árie, sedmnáctileté dívky, která zažila tak špatnou zkušenost, že ji to málem stálo život, by se dalo říct, že bude asi ponaučena vším, co jí život postavil do cesty, ale ještě netušila, co ji všechno čeká tam venku. Byť mi byla sympatická a příjemná hrdinka jako taková, tak jsem se s ní nemohla skoro do konce knihy nijak ztotožnit. Ale na konci knihy jsem poznala, proč mi na ní něco nesedělo, potom mi semklo dohromady a Árii jsem začala mít ráda úplně. Divoch Peregrin je pro me velmi, velmi dobrou postavou. Síla a odhodlání, dvakrát označený a spravedlivý. Perryho si nejde neoblíbit.

Celkově se v knize objevuje spousta částí, kde hraje velkou roli akce a nebezpečí. Ale jsem moc ráda, že jsem objevila i takové scény, které v sobě nesly nádech sebeobětování se, lásku a moudrost, klid a naději, že svět bude zachráněn. Tato kniha se mi zaručeně dostala pod kůži a odkryla mi další, nový futuristický pohled na možnou budoucnost. Při čtení odhalujete tajemství obou světů, ale já sama jsem se ještě pořád nerozhodla, kam bych chtěla patřit. Ve kterém z těchto dvou světů bych měla větší šanci na přežití. Každý má své pro a proti, ale přesto vás neustále nutí váhat. Autorka myslím, že pro své čtenáře přichysatala velkou snůšku překvapení a sama jsem byla zaskočena, že hned skoro na začátku jsem dokázala jenom kulit oči nad tím, co se stalo. Šokující odhalení a napětí ve vás určitě nechají pocit nejistoty a přesto naděje, zapovězené lásky a přesto možnost, že by jednou mohla přestát být odsuzovanou. Zuřivost a zkáza taktéž hrají svou roli v příběhu, který je nejen ojedinělý a hodně technologicky vyspělý, ale nejspíš je schopný vám dát brouka do hlavy, po přečtení máte určitě o čem přemýšlet, ostatně to takhle u knih s dystopickým textem bývá, je to jejich náplní a dovoluji si říct, že tato kniha nezklame. Přesto jsem se ale rozhodla nedát plný počet bodů, protože jsem nesmírně zvědavá, co na mě čeká v další díle. Doprovázená vůni fialek a moudrostí a nadějeplným Smyslem, vás kniha dovede ke konci, který...možná chcete a možná ne.

9/10