10. července 2012 v 18:41 | Snow Fairy |  Recenze

Autor: Becca Fitzpatrick
Žánr: Fantasy, Sci - fi, Napětí, Andělé, Nadpřirozeno
Originální název: Hush Hush
Počet stran: 368
Rok vydání: 2010
Nakladatelství: Egmont
Nora Greyová je svědomitá, chytrá a rozhodně nemá ráda riziko. Jenže se zamiluje do Patche a to je její první chyba. Patchova minulost je totiž všechno, jen ne nevinná. A nejlepší, co kdy udělal, bylo, že se zamiloval do Nory. Seznámili se na hodině biologie a Nora chce jediné - držet se od něj co nejdál. Jenže jak se zdá, Patch je vždy o dva kroky napřed. Dívka na sobě cítí jeho pohled, i když Patch není nablízku. Cítí jeho přítomnost, i když je v pokoji sama. A když své okouzlení nedokáže déle tajit, vyjde najevo, kdo Patch ve skutečnosti je a proč ji vyhledal. A za všemi otázkami, které se dotýkají jeho minulosti, si Nora a Patch mohou navzájem položit jen jedinou: "Jak hluboko dokážeš padnout?"

Spořádaný život, vlastní názor, odhodlanost. Tohle a ještě mnohem víc je Nora Greyová. Ve škole má ty nejlepší známky a její život postupoval stejně rutiině a lidsky jako obvykle. Jenom do té doby, než se objevil záhadný nový kluk. Nastoupil na školu, kam chodí i Nora a její nejlepší kamarádka Vee. Tehdy se všechno změnilo. Nořin život začal přidávat na otáčkách a Nora postupně odhalila i schopnosti, o kterých si dosud myslela, že je nemá a všechno tradiční se změnilo v nečekané. S příchodem toho cizice. Příchodem Patche. S příchodem noci. Nora je z Patchova chování nesvá, ale i samotná jeho přítomnost ji znervózňuje a ještě více rozpaluje. Za nic na světě by to ale Nora nepřiznala a už vůbec ne před ním. Nemůže si dovolit podlehnout Pachově osobě, i když je velmi těžké takovému pokušení odolat. Ale děje se i něco mnohem horšího. Nora je ve skutečně velkém nebezpečí, ale není si jistá, zda je do toho Patch zapletený také nebo ne.
Stíny vyvstávají ze svých úkrytů. A pravda je stejně tak bolestná jako samotný pád. Ale právě pravda s sebou nese i jistou naději, je jenom velmi důležitá otázka; jak velká naděje to je...

Zda jsou andělé mírumilovné, čí krvechtivé bytosti, vám prozdradí poselství knihy Zavržený. Tajemství anděléské hierarchie je spletité a ne vždy se anděl rovná dobro. O všech úskalích andělských bytostí se dozví nejenom sama hlavní hrdinka Nora, ale i čtenář začně pochybovat o tom, že andělé jsou jenom takové ty baculaté miminka s bederní rouškou. Je zřejmé, že i esoterické bytosti rozjíždí svou velmi povedenou ligu vyjímečných. Příběhy, které nesou andělské téma se velice rychle rozšířily a staly se poněkud žádanějšími. A i kniha Zavržený nemálo pomohla popularitě tohoto žánru. Není se čemu divit, jestliže jsou všichni padlí, strážní a jiní andělé jako Patch, tak je jasné, proč se takové příběhy čtenářům a čtenářkám líbí. Já osobně jsem si celý příběh odehrávající se v knize nadmíru užila. Co do obsazení hlavních postav i vývoje příběhu. Určitě nikoho nepřekvapím, když řeknu, že jsem si opravdu neskutečně oblíbila Patche. On není takový ten tradiční knižní bad boy, nemá sice problém trousit jednu kousavou poznámku za druhou, ale naprosto se od ostatních, jemu podobných, odlišuje. Vyjímka potvrzuje pravidlo a Patch je toho zářným příkladem. Patch je takový ten typ mužské knižní postavy, které uvěříte každé slovo, možná ne zcela úplně, ale na rtech mu visíte tak lačně, že uvěříte i jeho prohané lži.
Je nesporné, že autorka nám představila takového hlavního mužského aktéra, který zásadně míchá karty celého příběhu. Postava Patche je obestřena aurou tajemsvtí, která je do posledního slova absolutně nepředvídatelná. Pekelně sexy vzhled, vražedná upřímnost, sebevědomý a neskutečně sarkatický.
Flirtovací scény mezi Norou a Patchem jsou více než úsměvné. Nora se mi v mnoha případech jevila jako mučednice, rozhodně nečeká, až za ni někdo problémy vyřeší, ona se do nich vrhá po hlavě a sama s vlastním nasazenám. Samozřejmě to nese jisté následky. Ale i tak mi byla jako hrdinka vcelku sympatická. Odhodlanost jí nechyběla, ale jako každá lidská bytost prožívala strach a v situacích s Patchem si nemohla být jistá sama sebou.
Příběh těchto dvou dokáže svého čtenáře přímo odzbrojit. A obrovskou roli ohledně odzbrojování hraje právě Patch.

Dle různých názorů ne pokaždé splnila kniha všechna očekávání, ale já jsem si ji opravdu hodně užívala. Při úvodních setkání Nory a Patche jsem se neubránila, někdy až poťouchlému smíchu. Ale v jistých chvílích se mi právě naopak svíraly útroby strachem a nebezpečím, které ohrožovalo hlavní hrdiny, převážně tedy v závěru celého příběhu. Rozřešení tajemstvích ze začátku na sebe v závěru nenechaly dlouho čekat. Postupem jste se snažili dát si dohromady jednotlivé kousky skládanky a hádali jste, jestli za jednou udáslotí stojí ten stejný člověk jako za další událostí. Sázky byly vysoké, ale ne vždy přinesly kýžený výsledek. Zde se naprosto jasně přesvědčíte o tom, že i když je někdo na první pohled milý a hodný, nemusí tomu tak nutně být i doopravdy. Myslím, že se autorce podařilo popsat takový příběh, který rozhodně nenechá chladným jen jednoho čtenáře. V prospěch knihy hraje i délka jednotlivých kapitol, které nebyly nijak dlouhé, ale i tak z jste z nich pochopili vše, co bylo nezbytně nutné. Navíc převážná většina kapitol končila tak napínavě, že nejde jinak, než číst dál. Mě se to stalo hned několikrát. O zábavu se dostatečně postará Nořina kamarádka Vee Skyová. Tuhle postavu si ihned oblíbite díky nezkrotnému smyslu pro humor. Vee má vždycky na všechno nějakou originální odpověď, kterou vás dostane. Kniha jako taková rozhodně není kandidátkou k zavržení. Přečtení stojí za to, nudit k smrti se nebudete, ale zároveň vás ani nenechá se stále usmívat, či rozplývat se nad samotným Patchem, i když někdo, jako třeba i já, se nad takovou postavou bude rozplývat po většinu času. Opravdu malinké rozpětí bodů si chci ještě nechat na dalším díl, i když půlbod je poněkud zanedbatelná část. Ale kniha se dosti povedla a kdo ji ještě nečetl, stoprocentně to doporučuju napravit.

9,5/10

3 lidé ohodnotili tento článek.