27. července 2012 v 9:07 | Snow Fairy |  Reviews

Dnem i nocí

Autor: Gwen Hayes
Žánr: Beletrie, Horor
Originální název: Falling Under
Počet stran: 344
Nakladatelství: Baronet
Sedmnáctiletá středoškolačka Theia se jedné noci stane svědkem něčeho zvláštního -- kolem jejího okna se snese z oblohy hořící člověk. Začne se s ním setkávat ve svých snech, v nichž se za ním vydává do podsvětí, ale i ve dne, protože z Hadena se stane její spolužák. Haden, poloviční démon, který má v budoucnu převzít vládu nad podsvětím, se do světa lidí původně vypravil pro nevěstu. Vybral si Theiu, ale nepočítal s tím, že ho setkání s ní začnou měnit a že pozná skutečné city. Přehodnotí sice svůj původní záměr, ale je tu ještě jeho matka, krutá a bezcitná vládkyně podsvětí, pro niž změna plánů nepřipadá v úvahu. Nastane proto boj - boj o svobodu, o lásku, o duši… a někdy i o holý život.

Děkuju nakladatelství Baronet za poskytnutí recenzního výtisku!!

Mladička Theia Aldersonová, jejíž život v ospalém městečku Serendipity Falls je přesně tak stereotypní, jak si každý dokáže představit, se však jedné noci závratným způsobem změní. Život jenom s tátou, který je svých vzhledem a vyzařováním dokonalým příkladem, kterým se snaží Theiu vést tím, pro něj, správným směrem, je tím pádem více než těžký. Thein táta se snaží vést svou dceru podle obrazu svého, ale to se s okolnosti nadcházejících dní radikálně změní. Jediná událost dokáže pořádně zamávat s lidským životem a Theia si je toho plně vědoma, ale když na strašidelné a neskutečně živé sny zapomene, přece se nic nestane, ne? Byla to jenom podivná náhoda a ta se s trochou štěstí už nevrátí. Ale přece jenom je hořící postava člověka, který padá z nebe, poněkud strašlivá a hlavně nemožná událost. A právě od té doby, kdy se jedné noci z nebe zřítil jako meteorit hořící člověk se všechno začalo měnit. Theia je roztěkaná a nesvá jak ve škole, tak i doma. Školu navíc začal navštěvovat nový kluk. Ten stejný kluk, který Theiu pronásleduje ve snech.
Malé městečko začínají napadat temné síly a Theia není v bezpečí už v podstatě nikde. Ani Theia, ani její kamarádky, Amelia a Donny. A onen kluk, Haden, démon, který ji nedá spát ji neustále sleduje a pronásleduje nejen ve snech.
Pronásleduje ji ale ještě něco mnohem horšího a to si nedá pokoj dokud....

Nápad, který nese kniha s názvem Dnem i nocí se může zdát opravdu velmi zvláštní, ale co je nesporné, také velmi originální. Tato kniha má svou vlastní záhadu, jinotaj, který jí dodává podmanivou touhu zjistit, o co se doopravdy jedná. I když jsem se do knihy přímo nezamilovala, nemůžu ani říct, že se mi nelíbila. Je tak jednoduché ztratit kontrolu nad svým životem, ale poté ztracenou kontrolu zase získat zpět už s sebou nese jisté riziko neúspěchu.
Několik scén se mi jevilo poměrně bizarně, z čehož mi možná trochu vyvstávaly vlasy na hlavě a z části jsem se do celkového čtení nedokázala dostat, ale jakmile jsem knihu dočetla, takové menší bizarnosti už nebyly velkým problémem. Ovšemže kniha měla i své lepší stránky, kterých nebylo vůbec málo. Děj založen na prohlídce podsvětí mě vcelku zaujal. Jak už jsme se mohli v bezpočtu knihách přesvědčit, tak ospalá městečka, až podežřele podobná Serendipity Falls, nikdy nejsou tak docela ospalá. Vždycky se za názvem skrývá mnohem víc a právě Serendipity Falls se také stalo obětí něčeho velmi zlého. A abych se přiznala, takové záhady ve spících městech mám opravdu velmi ráda. Příběh, který se nám Gwen Hayes, opravdu velmi dobrým stylem, snaží popsat, je svým zvláštním způsobem opravdu povedený. Děj je popisovám ze dvou pohledů, a sice z pohledu Thei, přičemž pasáží, kdy se díváme na události nevšedních dnů právě z jejího pohledu je o dost více než pasáží, kdy se díváme na svět z pohledu Hadena. I když se kniha čte hodně dobře a zanedloho plyne opravdu velmi rychle, začátek je spíše takový rozjezd všeho a jenom jsem čekala, kdy se děj už konečně trochu víc rozběhne. Takové větší akce se začaly odvíjet ale až chvíli před koncem knihy, což je docela škoda, protože místo a nepřátelé, jejichž domovem je podsvětí, nabízejí nejrůznější možnosti, jak zapříst pořádně mrazivou akci. Ale i přesto jsem se shledala s několika opravdu strašlivými stvořeními, která potkat v noci by jistě nebylo úplně nejveselejší. Monstra jako ta, která jsem objevila v této knize jsem ještě nikde neviděla a moc jsem takové napětí uvítala.
Kniha jako je tato slibuje věci, které jste dosud nepoznali a i příběh je okořeněn velmi zvláštním kořenín, které dává záminku tak trochu vyjeveně koukat.

Co se týká příběhu, tak mohu jedině říci, že mě opravdu velmi zaujal a to nejen tím, co se v něm odehrávalo, ale i postavy dodávaly celkové prezentaci knihy dobrý dojem.
Poněkud vedlejšími postavami se staly Theiny kamarádky. Romantická duše Amelia a výstřední Donny. Z těchto dvou dívek mi byla sympatičtější právě Donny, i přes tak trochu prořízlou pusu jsem si její povahu docela oblíbila. I samotnou hlavní hrdinku Theiu jsem si oblíbila, a tady se ukazuje, že mučednice jsou v knižním světě populární jev a tím pádem se Theia může svou mučednickou povahou zařadit na seznam knižních hrdinek, které by zemřely pro blaho všech jejích milovaných. Ale k Theie se právě tato poměrně moderní vlastnost vcelku hodila. Ze začátku nesmělá dívka, která byla od mala výchovávána postojem, že muži jsou to největší zlo, se postupně proměňuje v opravdu tvrdohlavou a rozhodnou ženu, která jednoznačně ví, co chce.
U Theina knižního kolegy, Hadena, můžeme v jednom příběhu poznat téměř všechny jeho alter ega, která jsou pro určité situace dominantní. Ani tak úplně bad boy, ale ani svatoušek, když navíc přihlédneme k tomu, že jeho maminkou je sama královna všech našich nočních můr, tak z toho vychází poměrně nebezpečná kombinace, jež může být knižnímu klukovi přisouzena.
Kniha se zdá být možná trochu nezajímavá a syrová, ale když se začtete je docela pravděpodobné, že mile překvapí. I když se příběh po většinu času udržuje v jedné rovině a nějaké větší vlny přicházejí později, tak Dnem i nocí opravdu má něco do sebe. Mě samotné se čtení libilo a jestliže hledáte rozptýlení v podobě hrůzně vyhlížejících situací, přičemž vzhled podsvětských stvůr je možná ještě hrůznější, pak je tato kniha vaší jasnou volbou.

8/10