4. července 2012 v 19:52 | Snow Fairy |  Reviews

Eldest

Autor: Christopher Paolini
Žánr: Fantasy, draci, elfové, uraglové
Originální název: Eldest
Počet stránek: 656
Rok vydání: 2005
Šíří se temnota, přichází beznaděj, vládne zlo ... Pokračování fantasy bestselleru Eragon z pera Christophera Paoliniho opět dobývá svět! Eragon cestuje se Safirou do elfského města Ellesméry, aby podstoupil výcvik v kouzlení a boji, životně důležitých dovednostech Dračího jezdce. Ztrácí jistotu, neví komu může věřit a osud království, v němž temná ruka krále rdousí veškerý vzdor, leží i nadále právě v jeho rukou... Druhý díl trilogie Odkaz Dračích jezdců.

Moc děkuju nakladatelství Fragment za poskytnutí recenzního výtisku!!
Může obsahovat spoilery na předchozí díl!!

Bitva mezi dobrem a zle má vždy svého vítěze, ale ne pokaždé je to vítězství dobra. Ale díky síle a odhodlanosti Eragonovy se může společenství dobra radovat. V krvavé bitvě bylo poraženo oné zlo. Stín Durza i jeho poskokové v podobě nechutný a smrdutých ra'zaků, byly poraženi. Ale pobitevní radováky ještě ani nezačaly a zlo opět vstává z hrobu. Času, jak se na první pohled zdá, je ještě poměrně dost na to, aby všechny povinnosti všech kultur, které, pokud budou úspěšné, by v budoucnu mohli, jak napomoci úplnému a kompletnímu vítězství nad odpornou krutovládou nesmiřitelného a šíleného krále Galbatorixe, tak i zajistit pokoj, mír a klid celému lidu Alagaësie. Ale jestliže se Eragon nedostane včas tam, kde má tu nejlepší a největší šanci naučit se potřebným dovednostem, na místo elfského lídu Ellesméry, by mohlo znamenat porážku ve velké bitvě. Zlo ještě neřeklo své poslední slovo a všem je jasné, že čas, který ohlašuje brzký příchod obávané bitvy, se nezadržitelně blíží.
Poslední bitva by mohla rozhodnout vše. Ale zrada blízkých, o které Eragon ani ostatní bojovníci dobra nevědí, otevře staré rány, které ukrutně bolí a způsobí i nové.
Teď už není čas dělat mylná rozhodnutí, už není čas dělat špatné strategické kroky. Teď je čas postavit se zlu čelem a bojovat za věci a osoby, které jsou ze všech nejdůležitejší, všemi možnými prostředky i holýma rukama. Tomu všemu ale předchází velmi kruté chvilky, které se značně podepíší nejen na Eragonovi.

Příběh mladičkého farmářského chlapce Eragona pokračuje již druhým dílem s názvem Eldest. Musím se přiznat, že pro mě byl počet stran ještě větším oříškem než první díl, ale děj odvíjející se na každé straně dílu druhého předčil všechna má očekává a odhady. Oba díly na sebe krásně navazují a už od začátku je z celého příběhu cítit napětí a nebezpečí, avšak i jistá trpasličí neduživost. Scéna celé knihy byla prodchnuta ladností a okouzlením elfského lidu, silnou trpasličí rozhodnosti
a krásnou jezdcovsko - dračího přátelství. Naprosto dokonalým způsobem se mi všechny scény, které byly v knize popsány stejně fantastickým způsobem, jevily přímo před očima. Elfská komunita mi učarovala tak magickou silou, že tyhle bytosti, ať jsou jakékoli povahy, se staly mými hodně oblíbenými nadpřirozenými bytostmi. Nemohu opomenout, že právě scény s elfy byly tím, pro mě, nejkrásnějším a nejneuvěřitelnějším úkazem autorovy fantazie.
Neméně úžasným zážitkem této knihy bylo postupně odhalovat všechny příběhy, které byly vyprávěny z minulosti elfů, trpaslíků, ale i lidí. I pozorovat změny v povahách a osobnostích všech hrdinů příběhu stálo za čas strávený u Eldesta. Jak změnu Eragona, která byla asi ze všech nejnečekanější, fascinující a naprosto úžasná, tak i Eragonův bratranec Roran se mi zjevil v úplně jiném světle. Ale mohu řící, že v tom lepším světle, protože ukázal i svou drsnější stránku bojovníka, který je za cenu vlastního života ochotný zabránit zkáze svého domova, celé vesnice v údolí Palancar a zabránit krveprolití, které by mohlo být krvelačnými královskými poskoky uskutečněno na celou vesnici Carvahall. Celkově se tento díl shlížel velmi dobré přízni, jenž byla silně nasáknutá napětím, bojem a odhodlaností. Samozřejmě strach se v určitých a konkrétních chvílích ozval s takovou intenzitou, že se mi to zdálo až neuvěřitelné. A právě onen strach se v posledních několika kapitolách ozýval nejhlasitěji. Strach jdoucí ruku v ruce s nečekanými a šokující odhaleními, mě dohnaly k nepokrytému civění na stránky. Jako obohacení považuji i to, že kniha není psána jen z pohledu Eragona a jeho dračice Safiry, ale i jeho bratrance Rorana a nové vardenské velitelky Nasuady.
Dobrodružství doprovázeno každým písmenem bylo nezapomenutelné a nepochybně se mi velmi silně celá kniha vryla do paměti.

Ztráta slov i dechu mě při čtení zastihla nepřipravenou. Akce, napětí, nebezpečí, strach a všudypřítomná smrt se postupně ukazovali jako silní protivníci. Jen těžko se mi hledají slova pro tento díl. Christopher Paolini si se svou fantazií dokáže očividně velmi dobře pohrávat, jelikož musí být nesmírně těžké vymyslet příběh, který dosahuje takových kvalit jako tato série, tedy alespoň dosavadní dva díly. Většinou bývají pokračovací díly různých sérií, samozřejmě ne všech, trochu horší nežli první díly, ale v případě Eldesta je to přesně naopak. Abych pravdu řekla, líbil se mi tento druhý díl snad více než první. Naplno se zde vyvíjela Eragonova intuice a schopnosti s přibývajícími zkušenosti rostly až se z Eragona stal muž skýtající všechny družné a povzbuzující vlastnosti. Jenom při zvuku toho jména, Eragon, se mi mráz proháněl po zádech, ne ze strachu, ale z velikosti toho jména i jeho nositele. Nepochybně jsem Eragonovu proměnu shlížela už v prvním díle, ale v tomto druhém dostála vrcholu. Tady se ukazuje, že Eragon není jenom takovým tím obyčejným hrdinou, ale něčím ještě mnohem větším. Doufám jen, že mé doporučení tohoto díla, samozřejmě pod podmínkou přečtení i dílu prvního, je očividné a samozřejmé. Po přečtení Eldesta jsem natěšená a nedočkavá, jak bude bude Odkaz dračích jezdců pokračovat, protože konec zůstal nádherně otevřený a navozuje dojem tajemna a neporušitelného slibu. Ale zároveň také trnu trochu strachem, co si už ve třetím díle autor připravil za překvapení. Nepochybuju, že jich bude neskutečné množství a ještě neskutečnější bude jejich obsah. Ale teď už jenom..... Atra esterní ono thelduin.

10/10