17. července 2012 v 18:00 | Snow Fairy |  Reviews

Šepoty ze záhrobí

Autor: Charlaine Harris
Žánr: Beletrie, Mystérie, Drama
Originální název: Grave Sight
Počet stran: 280
Nakladatelství: Baronet
Harper Connellyová bývala docela obyčejná dívka. V patnácti letech však po náhlém zásahu bleskem během bouřky získala nevšední schopnost - dokáže objevovat mrtvé a určovat, jak vypadaly poslední chvíle jejich života. Její nečekaně nabytý "dar" ji zavede do malého městečka v Arkansasu, kde se v doprovodu nevlastního bratra Tollivera snaží odhalit okolnosti úmrtí jednoho místního děvčete. Přímo na místě Harper dochází k poznání, že dívčinu smrt obestírá tajemství, které se kdosi snaží uchránit za každou cenu - třeba i za cenu vraždy. Harper se ale nevzdává a je odhodlaná odpor a strach místních lidí zlomit.

Děkuju nakladatelství Baronet za poskytnutí recenzního výtisku!

Bouřky nejsou nic neobvyklého. Jsou trochu strašidelné a nepředvídatelné, ale i nebezpečné. A jedna bouřka byla osudná pro Harper Connelyovou, která zaplatila obrovskou daň právě v tomto chmurném počasí. Blesk si tentokrát za oběť nevybral hromosvod svažující se na střeše protějšího domu, ale vybral si právě samotnou Harper. Ale Harper přežila a ještě získala velmi zvláštní schopnost, díky které slyší volání mrtvých. Často naráží na mrtvá těla lidí aniž by se nějak převelice snažila. Na jednu stranu má tato schopnost své výhody, protože si ji lidé najímají jako "detektiva" k vypátrání těl svých drahých zesnulých. Ale stranu druhou se takové schopnost dá říkat i prokletí. Kvůli Harpeřině duševní schránce děsí většinu lidí ve městě Sarne, kde měla vyšetřit případ mrtvé dívky a najít její tělo a pokud možno, stanovit i přibližnou příčinu její smrti. Silnou morální oporou v tomto záhadném světě je Harper její bratr Tolliver, který se dá považovat za toho, kdo vyřešení všechno papírování a řečnení. Avšak vyřešení takového případu něco stojí a v tomto malém městěčku se začíná dít něco velmi podivného.
Bude mít Harper sílu přečkat všechny nástrahy života i městečka ve zdraví?
Nebo to bude přesně naopak?

Šepoty ze záhrobí je kniha s mysteriózním podtextem, ale v celkovém duchu se mění spíše v dekektivní příběh, který pojednává o dívce s velmi speciální schopností, jež jí nebyla dána do vínku hned při narození. Nadání takového chrakteru je mnohdy spíše považováno za čarodějnictví a i když se zákazníkům Harpeřin vyřčený verdikt mnohdy nelíbí, a Harper označují za lhářku, je vždy pravdivý. Jednou dostane zakázku v malém městečku Sarne. I když Sarne vypadá jako zapadákov, skrývá taková tajemství, že tohle přízvisko okamžitě vyvrácí. Odstartovalo to smrtí syna ženy, která si Harper najala a pokračovalo to v ne moc příznivém duchu i nadále. Všechny pochybné okolnosti tohoto případu jsou zakořeněny mnohe hlouběji, než si Haper i její brart vůbec kdy mysleli. Tato kniha by se dala také označit za ne moc populání, ale sám děj by mohl být pro spoustu čtenářů poutavý a občas i poněkud děsivý, v závěru je však v podstatě průměrný. Autorka si dala práci s celým vývojem událostí, které působily věrohodně a celklově byla kniha psána velmi pěkným stylem. Ale já jsem se po většinu času nemohla s knihou smířit. Dostat se do kůže samotné Harper bylo těžší, než jsem si myslela a možná i věk hlavní hrdinky napomáhal tomu, že jsem se do knihy nemohla začíst. I když Harper není vůbec stará a svá nejlepší léta má ještě před sebou, vývoj její osobnosti je ale už poněkud dál a já se dokážu snadněji vcítit do role hrdinky mé věkové kategorie. Ale i tak mi Harper připadala vcelku sympatická, milá a neústupná, což je v její situaci dost důležitý povahový rys. I nápad, že hlavní hrdinka bude schopná slyšet mrtvé a poté i stanovit prvopočáteční příčinu smrti je opravdu neobvyklý a originální. Autorka se nebála zabrousit se svými hlavními postavami, nevlastními sourozenci Harper a Tolliverem, i do choulostivnějších a milostnějších scének a nechat je na stupni chvilkového poblázění.

I když byl děj to dominantnější na knize, tak i postavy byly důležitými aktéry, kteří silně míchali kartami a nebyly odsunuty na druhou kolej. Některé postavy jsem si však nijak zvlášť neoblíbila. Bratr Harper, Tolliver, se pro spoustu dívek a žen v knize stával playboyem avšak já jsem si právě jeho nijak moc neoblíbila. Není pochyb o tom, že z něj sála respekt a intelekt, ale jako postava samotmá mi moc nesedl. V knize se střídaly pasáže, kdy jsem se děsila, co si autorka připravila za odhalení, ale i takové části, při kterých akce trochu vázla. Ještě pořád mám z knihy trochu rozporuplné pocity. Jak už jsem se zmiňovala, z počátku mystérie se začala proměňovat v detektivku, kterou sice neodsuzuju, ale zároveň ji ani nevyhledávám. Ovšem si myslím, že Charlaine Harris moc dobře věděla, co píše a vcelku se jí příběh myslím povedl natolik, že by s ním mohla být spokojená. I když se kniha nestala mou nejoblíbenější, tak jsem ráda, že jsem mohla nakousnout i takové téma, které je rozebíráno v této knize. Jestliže máte rádi záhady spojené s mysteriózní částí, pak je pro vás tato kniha jako stvořená. Já jsem s ní přinejmenším spokojená.

6,5/10