8. srpna 2012 v 8:32 | Snow Fairy |  Recenze

0.4 Soumrak civilizace

Autor: Mike Lancaster
Žánr: Sci - fi, Thriller
Originální název: Human 0.4
Počet stran: 180
Nakladatelství: Egmont
"Jmenuju se Kyle Straker a už neexistuju." Tak začíná příběh Kylea Strakera nahraný na starých magnetofonových páskách. Můžete si myslet, že ty pásky jsou nějaký nepovedený vtip. Ale možná jsou dokladem historie minulého světa. Ale pokud ty pásky mluví pravdu, pak to znamená, že všechno, co si myslíme, že víme, je lež. A když je všechno lež, míníme tím také sebe? Nahrajte se zpět do světa nové generace!

Je až neuvěřitelné, jak může jediná banalita změnit život. A to opravdu závratným způsobem. Jak se všechno zdá normální a Millgrow, městečko, ve kterém žije Kyle Starker, by sotva odpovídalo popisu nebezpečného městečka, tak je i zákonem schválnosti, že se to zrovna jeho městečku stane. Nikdo by nečekal, že obyčejná talentová soutěž změní život hned čtyřem lidem. Ne celé městečko, ale pouze čtyři lidé vidí věci jinak, než jejich spoluobčané. Mezi tou čtyřkou je i samotný Kyle. Ale může za to určitě samotná talentová soutěž nebo je to něco jiného? Něco nebezpečnějšího? Něco téměř mimozemského? Někdy se říká, že odlišnost je ku prospěchu člověka, ale v tomto případě není odlišnost vždy to nejlepší.
Kyleův příběh není jako každý jiný, ale je nahraný na magnetofonových páskách. Kyle se pro namluvení svého příběhu rozhodl proto, že chtěl, aby po jeho životě něco zůstalo, nějaký určitý odkaz pro další generace lidí. Aby tady zbylo něco po těch čtyřech lidech z tisíce, kteří se jednoho dne stali někým jiným, někým pro ostatní nedůležitým. I pro vlastní rodinu. Jako každé lidstvo, tak i to, které se odehrává v knize se neustále vylepšuje a vyvíjí, ale věc, která má zlepšit život není kompromisní a jestliže někdo propásne, ať už jakýmkoli způsobem, to technické vylepšní, je navždy ztracen. A donucen žít mimo ostatní lidi jako vyvrženec, jako nula - celá - čtyřka. A právě Kyle, jeho kamarádka Lilly, paní O' Donellová a pan Peterson byli v dobu obnovy obytel v hypnóze, která jim zabránila změnit se spolu s ostatními obyvateli mestečka Millgrow.
Invaze na lidskou rasu probíhá neustále a upgrade vždy nemusí znamenat totéž. Co když kolem nás chodí lidé, kteří tedhy propásli vylepšení? Co když takové nula - celá - čtyřky chodí kolem nás, dívají se na nás a mluví k nám, ale my je kvůli evolučnímu pokroku nemůžeme vidět ani slyšet?

0.4 Soumrak civilizace je opravdu velmi, velmi zvláštním čtením. Jelikož to není příběh psaný tradičním stylem, ale je vyprávěň tak, jak ho hlavní hrdina Kyle Straker nahrál na magnetofonové pásky. Kniha podává svědctví čtyř lidí, kteří se spolu s ostatními vývojově nevylepšili, ale zůstaly na té své nule celá čtyřkové úrovni.
Při čtení mi připadalo, jako bych doopravdy poslouchala pásky s hlasem člověka, který už neexistuje, jako bych našla bednu plnou zbytečností a v ní i megnetofonové pásky, které nesou velmi důležité poselství lidské rasy. Invaze vylepšení má jistě svá rizika, ale způsob, kterým se změnilo žití v Millgrowe se stává něčím jiným, zvláštním a docela nebezpečným. I když se mi kniha četla dobře, tak jsem se občas nedokázala nějak sžít s celým příběhem, což je zvláštní, protože příběh to byl opravdu dobře promyšlený a své čtenáře donutí později o všem přemýšlet. Co by se stalo, kdyby...
Tou ale nezpochyby největší zvláštností je samotná podstat příběhu, který je namluvený na těch už zmíněných magnetofonových páskách. Což také dělá knihu originální a zajímavou. Poselství, které se nám snaží autor prostřednictví Kyleovy postavy sdělit je, že by se němělo zapomínat na lidi, kteří se stali nižšními obyvateli o proti těm, kteří "podlehli" pokroku.
Ale i přesto mě Kyleův projev v podobě této knihy občas donutil říct si: "No jo, a co když je na tom něco skutečného?"

I když je příběh opravdu dobrý, zdá se mi, že kdyby byla kniha možná trochu jinak zpracovaná a možná i trochu tlustší nepůsobila by v celkovém závěru tak syrově. Takové svědectví, které nám popsal Kyle v knize je v podstatě jenom ta výpověď a teoreticky taky žádost o neignorování i těch sebemenších záblesků v našem zorném poli, protože i to může znamenat jistou část lidské existence. Ale jako extrémně chytlavý a nadprůměrně úžasný příběh to nebyl. Čtení takových dějů, jako je v Soumraku civilizace, je opravdu, řekla bych i důležité, protože je snadnější si věci uvědomovat, když je čtenářům někdo, třeba tak jako Kyle, popíše z jeho pohledu a jeho dosavadní situace, ale jinak se v knize moc do dloubky nešlo. Vlastně ani nevím, jak bych měla popsat, co si o 0.4 myslím. Je to vážně zvláštní čtení, protože to není to, co každý čtenář čte každý den, ale právě naopak je to něco úplně nového. Vlastně jsem z toho, že nevím, co o knize napsat, docela zoufalá.
Ovšemže bez oblíbených postav by to nešlo. To je asi s určitostí jediné, co dokážu říct najisto. Já jsem si Kyla velmi oblíbila, jeho styl vyprávění je poutavý a celý jeho život byl nejspíš hodně těžký a jako každý mladý, který by prodělal takovou zkušenost, utrpěl změnou obyvatelstva velkou ránu v podobě velké ztráty. Něco si zažil a to se u knižních postav docela dost cení. I Lilly mi byla sympatická, moc dobře chápala, že po tom všem mají možnost dělat jediné. Žít tak, jak jim bylo dáno přes všechen ten vývoj.
Jestli máte rádi knihy, které pojednávají o lidské nevědmosti a následné, v podstatě, drastické a přesto rychle se dějící změně celé osobnosti, pak určitě doporučuju knihu přečíst. Mě se líbila, a moc ráda jsem se dověděla, o co v knize šlo, takže můžu doporučit, ale jestli očekáváte nějaké hluboké láskyplné scény, tak to není to pravé ořechové. Ale příběh je to povedený, takže jestli váháte, zkuste do toho jít.

7,5/10