27. srpna 2012 v 9:00 | Snow Fairy |  Recenze

Crescendo

Autor: Becca Fitzpatrick
Žánr: Fantasy, Andělé,
Originální název: Crescendo
Počet stran: 412
Nakladatelství: Egmont
Nořin život má stále daleko k dokonalosti, ale aspoň získala strážného anděla. Patch je tajemný, nádherný, magneticky přitažlivý, ale navzdory tomu, jakou roli má hrát v Nořině životě, se chová všelijak, jen ne andělsky. Je ještě vyhýbavější než dřív a k tomu se zdá, že tráví stále víc a víc času s Nořinou úhlavní sokyní Marcií Millarovou. Nebýt Patchova nepochopitelného jednání, Nora by Scotta Parnella, starého rodinného přítele, který se přestěhoval zpátky do města, sotva vzala na vědomí. Jenže Noru ke Scottovi začne cosi přitahovat - navzdory pocitům, které ji varují, že Scott před ní zřejmě skrývá nějaké tajemství. Noru navíc celou dobu pronásledují obrazy jejího zavražděného otce. Začne se zajímat, zda její původ nemá něco společného s jeho smrtí, a následkem toho jí hrozí stále větší a větší nebezpečí. Nora se zoufale snaží zjistit, co se vlastně v minulosti stalo, ale možná že některé události je lepší nechat spát, protože pravda může zničit vše - a všechny, kterým Nora věří a které má ráda.

Nora a Patch spolu začali chodit. Vzájemná přitažlivost je silnější než hrozba visící ve vzduchu. Avšak stačí málo, aby se z nezničitelného vztahu staly trosky. Nora je z Patchova chování natolik zmatená, že se snaží přesvědčit sama sebe o tom, že na Patchovi závislá není a k životu ho nepotřebuje. Ale člověk si nevydrží nalhávat dlouho a Nořinou mornální i psychickou podporou je nejlepší kamarádka Vee, která má vždy nějakou hlášku, s níž se snaží Noru rozveselit a přivést ji na jiné myšlenky, co nejdál od Patche. Ale i Vee má své starosti a nejsou to vždy ty tížívosti.
A navíc se do Nořina života vrátil její kamarád z dětství, Scott Parnell. Co stojí za Scotovou záhadnou osobou zadluženého rebela? Ať je to, co chce, rozhodně to není nic dobrého. A Nora se stále trápí kvůli Patchovu chování, už si u něj není jistá vůbec ničím a nejvíc ji dopaluje, že svou pozornost znenadání přesunul na osobu, která je Nořinu srdci nejdál. K Marcii Milarové.
Co to všechno značí? A co znamenají stíny, které Noru tak vehementně pronásledují a promlouvají k ní hlasem osoby, která sice již před nějakou odešla, ale stále na ni vzpomíná?
Vyřešit všechny problémy a ještě si uchovat bezpečí je tak těžké. A je ještě těžší, když i myslet na toho, na koho by jste neměli, ale vaše hlava i srdce jinak nedají, není ani trochu bezpečné.

Crescendo je název druhého dílu série Zavržený, kterou Becca Fitzpatricková pojala ve velkém andělském stylu. Ovšem není vždy nejlepší chtít moc, potom je snadné se potkat se zklamáním. Ale když to tak řeknu, druhý díl této série mě nijak drtivě nezklamal. Občas se sice kvalita prala s kvantitou, ale v závěru měl příběh hodně do sebe.
Když jsem zjistila, že do andělského příběhu lásky zasáhne další postava mužného týpka, čekala jsem, že jeho role v příběhu bude silná a intenzivní, taky se mi toho vzápětí dostalo a potenciál Scotta Parnella nebyl vůbec malý. Scott, Nořin přítel z dětství, se kterým zažívala většinou blití způsobující situace, je více než záhadnou postavičkou na andělském hracím poli. Ovšem, že je Scottova účast v příběhu po čertech (nebo po andělech?) zapeklitá a nepředvídatelná.
Co se týká Patche a Nory, tak si většinu svých vlastností zachovali, ale u Nory jsem si chvíli tak jistá v kramflecích nebyla.
Právě u Nory totiž v tomto díle nastal zlom, který je možná určitou návnadou, ale mě se dvakrát nezamlouval. Z Nory, která vždy věděla, co dělat i v té nejkrušnější situaci, se v Crescendu mění v holku, která neví, kde jí hlava stojí a její srdce se chová jako na horské dráze. Vzhledem k okolnostem je Nořino chvování i pochopitelné, ale čeho je moc, toho je příliš. Ale i když se nám hlavní hrdinka poněkud uzavřela a odmítala si připustit, že co se děje není vždy její vina, nakonec se ze své chvilkové role raněné laně začala pozvolna dostávat do svého obvyklého stavu. Do kůže holky, která co si zamane, tomu na kloub přijde, ať to stojí, co to stojí.
Za to sexy hlavní hrdina si svou náturu zachovával obstojně po celou knihu. Chvíle zborcených emocí a totálního emočního vysílení jsou pro Patche neznámé chvíle a slova jako strach nebo beznaděj v jeho slovníku nenajdete. Patch se pro mě s tímto dílem stává opravdu tvrdým oříškem. Nikdy jsem si nebyla úplně jistá, co doopravdy cítí a jaký je jeho pravý úmysl, což je samozřejmě jenom dobře pro záhadnou roušky Patchovy osobnosti, ale já jsem z toho byla značně frustrovaná.
Nořina nejlepší kamarádka Vee je neskutečně charismatická a vtipná osoba, která v příběhu zastává opravdu skvělé místo. A taky docela podstatné.

Začátek druhého dílu navazuje na události prvního. O prvním dílu by se dalo mluvit v superlativech, a byť se úroveň dílu druhého snažila dosáhnout stejné nebo ještě lepší bilance, než Zavržený, dosah Crescenda byl o něco níž a stejné úrovně už bohužel nedosáhl. Ale rozhodně to nemyslím tak, že druhý díl je tak moc zavrženíhodný, že se nedá ani číst. To vůbec ne, právě naopak. Becca Fitzpatrick moc dobře ví, co napsat, aby se potenciální nudě čtenář vyhnul. Její styl je těžce nekonvenční a jednoduchý, avšak napětí je to, co brázdí stránky knihy, to je potom uspávající nuda pasé. Ale i tak knize chybělo něco, co měl onen první díl. Možná, že kouzlo prvního dílu tkví v tom, že se čtenář s příběhem i postavami teprve sbližoval a seznamoval s vyčnívající situací. Akce se dostavila skoro až na konci knihy, přičemž bych jí přivítala více. Ale vlny napětí obstojně vyrovnávaly občasný nedostatek akce. Ovšem i když se oná akce objevila až na konci knihy, tak ještě než jsem knihu dočetla úplně, akce udělala své.
Já jsem si tuto sérii opravdu hodně oblíbila a styl autorčina psaní i celkový nápad mi rozhodně není lhostejný. I tato kniha měla své kouzlo, které udávalo své vlastní tempo a o nic méně poutavě zaujalo čtenářskou mysl.
Jestli to mám nějak zhodnotit, tak i přes o chloupek nižší úroveň mě tato série chytila a dosud mě nepustila. Teď jsem jenom opravdu neskutečně zvědavá, co se bude odehrávat ve třetím díle s názvem Ticho, aby mě tak přiravil na, doufám že, devalbující a nezapomenutelné Finale.

8,5/10