Recenze - Polibek pro Annu

10. srpna 2012 v 8:46 | Snow Fairy |  Recenze

Polibek pro Annu

Autor: Stephanie Perkins
Žánr: Román, Romantika, Lovestory
Originální název: Anna and the French Kiss
Počet stran: 336
Sedmnáctiletá Anna se cítí podvedená. Její rodiče ji totiž posílají na roční studium do Francie - přes půlku planety, do neznámého prostředí, aniž by navíc uměla slůvko francouzsky. Musí tak opustit své přátele, potenciální lásku i veškerá pohodlí amerického života a začít úplně nanovo. V romantické Paříži, ve městě, které nikdy nespí, se vrhá do nových vztahů i zkušeností a odhaluje v sobě skryté vlastnosti. A také je tu jeden spolužák, Étienne St. Clair, který se liší od všech chlapců, které kdy Anna potkala…

Každý teenager považuje rodičovské "pojedeš na rok studovat do zahraničí. Konkrétně do Francie" buď za totální podraz a za způsob jak se adolescentního puběrťáka zbavit nebo za úplně to nejlepší rodičovské rozhodnutí. V případě Anny Oliphantové je to přesně ten první případ. Cítí se zrazená takovým rozhodnutím jejích rodičů, teda hlavně jejího táty, protože rok ve Francii je sice úžasná a opravdu příjemná záležitost, jenomže když neumíte ani "kvákat" francouzsky, pak by to mohlo jít možná trochu ztuha. Ale když je Anna na cestě na internátní školu School of America ještě neví, co jí na tomto "výletě" za pařížskou kulturou, potřebnou vzdělaností a bagetářským tajemstvím, město světel přichystá za úžasná a nezapomenutelná překvapení. Nebo je to snad město lásky? Tak jako tak, Francie splní všechny své účely a stane se něco, o čem by si Anna nedovolila snít snad ani v těch nejdivočejších snech. A co by také nečekala, takřka hned si našla partu tak trochu poťouchlých přátel ve složení s naprosto neodolatelným klukem, který je naprosto, ale naprosto, bezkonkurenčně, úžasně nádherný. Étienne St. Clair je neskutečný objev, který Annu uchvátí hned a na první pohled. Ale je tu takový menší zádrhel, Étienne je zadaný a netouží po něm jenom Anna, ale i její kamarádka Meredith.
Ve Francii tak začíná Annino putování za poznáním svého vlastního soběstačného já a za každodenním programem francouzských kin. Že by se Annin americký sen mohl změnit ve francouzský sen? Všechno tomu nasvědčuje...
Ale nikdy není zaručeno, že všechno zůstane tak, jako předtím než Anna odjela do Francie, protože Annin život se teď tak nějak změnil a její kamarádi v Americe nechtějí čekat, až se Anna vrátí ze svého studijního pobytu, aby tak mohli pokračovat v rozdělaných záležitostech. Ale je to přece Francie, na jejímž uzemí je jedno velmi zvláštní místo. Point Zéro. Místo, kde se každému splní i to nejneskutečnější přání na světě...

Polibek pro Annu o sobě může směle říct, že je to román s velkým, ale opravdu velikánským R. Stephanie Perkins už jenom tím, jak nádherně mi popsala samotnou Francii, ale i celým dějem, jehož zápletka je více než povedená, ukázala, že je tou nejlepší romanopiskyní od jaké jsem četla knihu. Beze všeho nadpřirozena nebo čehokoli jiného. Jenom opravdový příběh ze života dívky, která se kvůli, nebo snad díky?, rozhodnutí svých rodičů dostane do města měst Francie.
Něco takového, co svým čtenářům, tedy spíše čtenářkám, ale i kluci by nemuseli pohrdnout, vymyslela a hodila na papír Stephenie Perkinsová by chtěla zažít každá holka. Já bych to teda chtěla zažít jednoznačně. Francouzský šarm a dobrota spolu s přízvukem je více než velkým lákadlem. Ve Francii jde právě poznat, jak moc jsou jednotlivé kultury různorodé.
Jak moc na dívčí romány nejsem, tak tento se mi opravdu líbil a při čtení jsem se neubránila a občas jsem si do knihy místo Anny projektorovala samu sebe. Já vím, já vím, ale taková návštěva Francie je něco, co bych opravdu moc chtěla zažít, ale nejspíš k tomu nebubu mít nikdy pořádnou příležitost. Proto prožít to všechno s Annou, všechno od pozvracených nohou až po Point Zéro, bylo naprosto bezchybné. Perfektní provedení knihy nemá nijak vtíravý styl, čtení je jednoduché a jde úplně samo.
Polibek pro Annu jsem si vyhlídla už když vycházel, ale říkala jsem si, že ještě počkám, protože jsem netušila, co bych mohla čekat. Ano Američanku v Paříží, ale dál jsem neměla nejmenší tušení, i když motto knihy Romantika v Paříží by už mohla lecos napovědět. A jakmile jsem si knihu přečetla, byla jsem až neuvěřitelně nadšená a překvapená, co se z toho nakonec vyklubalo.
Romantika, až to bere dech, lákavější než lákavé francouzské jídlo, překrásné město, které učaruje svou noblesou a elegantností dohromady s tím nejkrásnějším klukem, jenž se dá v tak krásněm městě potkat, dělá z dobře vyhlížející knihy naprosto nezapomenutelný knižní klenot mezi knihami romantického žánru.

I když je pro Francii a konkrétně pro hlavní město Paříž dominantní Eiffelova věž, tak kdyby někdo věděl, co se odehrálo v této knize a představil by si to doopravdy, stal by se příběh od Stehanie Perkins druhou dominantnou Paříže společně s Eiffelovou věží. Je milé přečíst si román, který je zaroveň i hodně dobrý, takže jsem měla při čtení neustále na tváři usměv a říkala jsem si: "Kéž bych tam místo Anny byla já."
Postavy a hlavně postava Étienna mi učarovala tak neskutečně, jako skoro každé holce, která Étienna byť jenom na chviličku zahlídla. Okouzlující, šarmantní, gentlemanský francouzsko - anglický Američan. Jeho jednoznačný původ je tak trochu záhadou, ale i tak si jsem jistá, že opravdu je důvod se do Étienna zamilovat. A ten důvod je myslím i hodně velký, přímo nepřehlédnutelný.
K dalšímu popisu už v podstatě nemám ani sílu, kniha i celkový příběh ze mě doslova vycucal všechnu energii, k tomuto dílu rozhodně sedí slovo vyčerpávající. Ohlasy čtenářů jsou více než dobré a to už taky o něčem vypovídá a já nemůžu než s ostatními souhlasit.
Abych to nějak smysluplně shrnula. Tohle byl absolutně úžasný román, který byl dokonce tak dobrý, že jsem se z něj na úplném konci knihy rozplakala štěstím. A dobře, přiznávám se, možná taky závistí, ale jestliže jste někdy dlouho uvažovali, nebo stále uvažujete, nad touto knihou, nedělejte stejnou chybu jako já a okamžitě si ji nějakým způsobem pořiďtě, protože i když někdo moc romány nemusí a i já se musím přiznat, že romány moc nečtu, tak tento stál za to. Byl to absolutně úžasný, nejen čtenářský, zážitek.

10/10