Reviews - Mezi láskou a smrtí (Abandon)

13. srpna 2012 v 8:20 | Snow Fairy |  Reviews

Mezi láskou a smrtí (Abandon)

Autor: Meg Cabot
Žánr: Romantika, Fanatsy, Sci - fi
Originální název: Abandon
Počet stran: 272
Sedmnáctiletá Pierce se málem utopila v bazénu na zahradě domu svých rodičů a vyvázla jen zázrakem. Událost byla posledním hřebíčkem do rakve rozkládajícího se manželství jejích rodičů a Pierce se s maminkou přestěhovala do ostrovního městečka jejího mládí, kde žije i babička a strýček s pochybnou pověstí. Po počátečních obtížích nachází ve škole nové přátele a setkává se i s tajuplným, ponurým, lehce agresivním, ale právě proto nesmírně atraktivním Johnem Haydenem, který se objevuje vždy, když to Pierce čeká nejméně, ovšem zaručeně přesně ve chvíli, kdy potřebuje jeho pomoc. Pierce o něm docela jistě ví jen jediné - je temný, půvabný a neodolatelný, ale není to žádný anděl. Kdyby mu propadla, byla by navždy odsouzena k existenci v místech, která ji děsí a kam se v žádném případě nechce vrátit... Dá přednost bezpečnému každodennímu životu, nebo omamující lásce v náručí smrti?

Mnohokrát děkuju nakladatelství Knižní klub za poskytnutí ARC výtisku této knihy!
Mezi láskou a smrtí vychází v Září 2012!!

Smrt je velmi traumatizující "zažitek". Obzvlášť, když se z ní vrátíte zpět mezi živé. Přesně taková událost se přihodila sedmnáctileté Pierce, která prožila klinickou smrt, při níž se s návratem mezi živé dostavila i změna celé její osobnosti. Od té doby je Pierce stále roztěkanější a nepozorná, duchem nepřítomná a taky... pronásledovaná. Smrt i návrat z ní s sebou nese následky a Pierce se stvává něco vždy, když to nejméně čeká. Proto si občas zajde pro odpovědi na jediný hřbitov, jenž na ostrově je, na ostrově, na který se poté nehodě odstěhovala s matkou, na ostrov s příhodným názvem, Ostrov kostí.
Pro všechny lidi, kteří si prošli podsvětím smrti, je po jejich návratu přízvisko normální relativní pojem. Ale i když se Pierce změnila, stále moc dobře ví, co všechno se stalo a jak moc zvláštní to byly události. Jako všichni lidé, kteří prožijí takovou zkušenost, si začnou dávat větší pozor a začnou být více ostražití. Přesně jako Pierce. Jenomže když se snaží pomoci svým milovaným, zjistí, že nedokáže dávat pozor ani na sebe, takže se tím Pirceina původní snaha o ochranu trochu komplikuje. A Piercina podezřívavost, která se dostavila spolu s ostražitostí, zapříčinila její konec na prestižní dívčí škole ve Westportu. Možná, že když ji rodiče zapíší na nějakou alternativní školu, kde by se věnovali speciálně jejímu problému s pozorností, tak se všechno zlepší. Ale podsvětí a její obyvatelé jsou bezední a nikdy nepozastavují svoji činnost, stejně tak jako největší nepřátelé samotného pána podsvětí, Johna, který se s Pierce poznal, když byla ještě malá. A osud to chtěl tak, že to nebylo jejich poslední setkání.
Nebezpečí nebere ohled na snahu lidí začít nový život. Právě naopak se na takových, téměř nesmyslných snahách, přiživuje.
Bude Pierce schopná čelit nebezpečí, aniž by se znovu ocitla v podsvětí, kde by čekala na svou přepravní loď, a tentokrát navždy? A jak tlustá je dělící čára, která rozděluje lásku od smrti?

Meg Cabot se v podání Mezi láskou smrtí předvedla v tom nejlepším možném světle. Cabotová zahájila svůj tentokát nejen románový příběh jednou z bájí o Persefoně, kterou si král podsvětí, Hades, odnesl do svého temného královstí za účelem udělat z ní svou královnu temna. Jednou bájí to začalo a po celý příběh měla oná báje své místo ve vyprávění. Svůj význam, který tak dobře skrývala, až se později vyjevil v plném rozsahu.
A obdobnou událost zažila sama hrdinka Pierce, která nám část této báje vyprávěla. Zažila znovuzrození, které není až tak milosrdné, jaké by mělo být.
Co u knih považuju za hodně přínosné a jenom ku prospěchu jsou napínavé scény a nečekané zvraty. A že takových scén se v této knize objevilo hned několik a jelikož jsem na ně nebyla ani v nejmenším připravená, tak jakmile jsem na ně narazila a přečetla si je, koukala jsem s očima dokořán jako vyjevená. Ale v dobrém smyslu, protože čím napínavější kniha je, tím líp. Myslím, že i když je Mezi láskou smrtí dílo z maličko jiného soudku, než Meg Cabot normálně píše, tak se jí to napětí společně s akcenty života a smrti podařilo dohromady více než povedeně spojit. A právě samotný fakt, že knihu napsala Meg Cabot byla pro mě více než lákavá, protože Meg píše opravdu úžasné knihy, které chytí a nepustí. A Mezi láskou smrtí je právě takový případ. Jelikož jsem před přečtením vůbec nevěděla, co mám čekat, byla jsem ve výsledku hodně mile překvapená. Meg do svého příběhu zapojila i onu řeckou mytologii, kterou jsem si z bájí opravdu oblíbila a dalším plusem, který bych z knihy vytáhla, jsou začátky všech kapitol, které vždy začínaly úryvkem z Alighieriho Božské komedie, v této knize to byly úryvka z první části, Pekla. A tyto úryvky se pro mě staly plusem proto, že já mám Božskou komedii opravdu ráda, takže jsem jenom přivítala ten tajemný nádech nečekanosti, který knize propujčoval námět bájí a dob dávno minulých.
Kniha zavdává svým čtenářům jednu myšlenku, která by se v rámci této knihy dala diskutovat na tisíc způsobů. Jak že je teda tlustá hranice mezi láskou a smrtí?

Když se řekne, že se někdo vrátil ze své vlastní smrti zpátky mezi živé a odnesl si z toho ponurého místa, kam ho smrt zavedla, tak trochu psychologické problémy, automaticky se každý přiklání k tomu, že je ten člověk blázen. Ale opak je pravdou, protože i když Pierce pronásledují divné a nebezpečné bytosti, do hlubokého bláznovství má poměrně dost daleko. Ale hodnou dobu jsem se nemohla s Pierciným chováním smířit, přičemž jsem postupem knihy poznávala, že v auře Pierciny osobnosti je něco víc než jenom nerozhodnost a občasé excesy jejího chování. Proto jsem si ji i přes ty její úlety oblíbila. Přece jenom je to poněkud těžké břímě, když vám smrt poznamená život takovým způsob, jakým se to stalo Pierce.
Co se týká další hlavní postavy, Johna Haydena, který se později stává v podstatě hrdinou a zároveň nebezpečím, se mi zase, jak to u takových mužských knižních postav bývá, líbil opravdu neskutečně. On černočerný klukovský outifit dělá divy, které jsou docela dobře vidět právě na příkladu Johna.
Jak jsem se moc bála, že mě příběh zklame, i když jsem věřila, že by mě zklamat neměl, tak se stalo, že jsem se do Mezi láskou smrtí skoro zamilovala. Originalita a mistrně zpracovaný děj je známkou opravdového autorčina umu, který do svého vyprávění dává. Takže co se týká mě, Mezi láskou a smrtí, nebo taky Abandon, byla další opravdu neuvěřitelně povedená kniha, která mě opravdu chytla za srdce a donutila přemýšlet, protože když tohle kniha dokáže, je to jenom dobře. V závěru mohu řící, že poměr kvality a kvantity je krásně harmonický a vyvážený, takže nějaký zatěžující děj plný prapodivných zvratů je pro tuto knihu pasé.
Jestliže budete v budoucnu váhat nad pořízením této knihy, mohlo by vás přesvědčit, že i když je to jenom příběh smylšený autorkou, některé části jsou vedeny skutečností, která je byť trochu nečekaná, ale přesto pravdivá. Jedna věc, která se pro mě samotnou stala senazcí je, že příběh se odehrává na ostrově, který doopravdy pobývá na naší planatě a onen ostrov má svou vlastní ponurou milost, která se váže k jeho názvu.
Počkat si na překlad knihy Abandon se opravdu, ale opravdu vyplatí, protože vás myslím i hodně překvapí a v tom lepším případě, to bude velmi milé překvapení. Další díly, jak doufám, budou stejně dobré, nebo lepší, protože, když řeknu, že se na ně jenom těším, použila bych velmi slabé slovo.

Moje Hodncení:
9,5/10