11. září 2012 v 15:44 | Snow Fairy |  Reviews

Autor: Cassandra Clare
Žánr: Fantasy, Dobrodružství
Originální název: City of Ashes
Počet stran: 400
Rok vydání: 2010
Nakladatelství: Mladá fronta
Clary Frayová si toužebně přeje, aby se její život zase vrátil do normálních kolejí. Ale co je vlastně normální, když jste lovec stínů, zabíjíte démony, vaše matka je v kómatu způsobeném kouzlem a vy najednou vidíte vlkodlaky, upíry a víly? Kdyby se Clary obrátila ke světu lovců stínů zády, mohla by trávit víc času se svým nejlepším kamarádem Simonem, ze kterého se postupně stává něco víc než jen kamarád. Lovci stínů ji však nehodlají nechat odejít, obzvláště její pohledný, avšak nesnesitelný znovunalezený bratr Jace. Navíc jediný způsob, jak by mohla Clary pomoci své matce, je najít Valentýna, ničemného a nejspíš šíleného lovce stínů, který je zároveň jejím otcem. V druhém díle napínavé trilogie autorka vtáhne čtenáře zpět do temných spárů newyorského podsvěta, kde láska vždy znamená nebezpečí a moc s sebou přináší smrtonosné pokušení.

Mnohokrát děkuji nakladatelství Mladá fronta za poskytnutí recenzního výtisku!

Clary je opravdu zmatená a kdyby šel vrátit čas, neváhala by a okamžitě by pro návrat v čase udělala vše, co by bylo v jejích silách. Ale takové štěstí Clary ani nejmenším nedoprovází, spíše naopak se jí na paty lepí smůla tak nezvratná, že s dalším přesýpajícím se časem ubývá i možností. Jace už nikdy nemůže být tím, čím by Clary chtěla, aby byl a Simon je ten jediný, kdo ji dokáže utěšit a rozesmát zároveň. Ale i když mít ráda Simona není vůbec nic těžkého a jeho blízkost je více než uspokojivá, není to Jace. Navíc se v poslední době stále častěji zjevuje otec Clary a jejího bratra...
Nejhorší však je, že se objeví vždy v tu nejnevhodnější chvíli. A to, co ho na jeho výpravách pro krev podsvěťanů provází je ještě tisíckrát horší než Valentýn sám. Proto se Clary a její nejbližší přátelé musejí vydat na velmi spletitou cestu za odpověďmi na otázky, které se bojí většina lidí, včetně Clary, jen položit, aby nezjistili něco, co může závratně změnit chod věcí.
Budou Clary, Jace, Simon, Isabella, Alek a další lovci stínů společně s podsvěťany schopni najít příčinu všeho zla a jeho bezprostředního vlivu na lidi a zarazit ho dřív než bude přespříliš pozdě? Nebo přespříliš pozdě už dávno bylo a teď je všechny čeká ještě větší nebezpečí a všudypřítomná smrt?

Už v prvním díle jsem se přesvědčila o fenomenalitě Cassandry Clare i o kvalitě její série Nástroje smrti. Avšak s každým následujícím dílem u mě tato série stoupá. První díl se mi líbil moc, ale druhý díl je opravdu neskutečným pokračováním. Město z popela v sobě skrývalo nadpozemské množství adrenalinu, který mě pokaždé při čtení dokázal pořádně nakopnout k dalšímu čtení. Ovšem adrenalin není jediným důvodem, proč jsem si knihu tak zamilovala. I když je v knize nejpodstatnější dobrodružství a nesčetné množství bojů, kterými se musí oblíbení hrdinové probojovat, aby se konečně dostali tam, kde nutně potřebují být, tak v sobě tento díl skrýval i velmi lidskou a emočně bohatou stránku, jež knihu opravdu velmi pěkně doplňovala a harmonizovala tak celkový příběh. I samotní hrdinové s rostoucím počtem dílů, dokonce i radikálně, mění své osobnosti. A že to některým opravdu, ale opravdu prospělo...
Velmi jsem si obíbila Jaceův postoj k sobě samému. I když by někomu mohl připadat protivný a arogantní, tak pro mě je jeho postoj typu "Dokážu vše, co budu chcít, protože jsem synem svého otce" opravdu fascinující a odvážný. Ale jak se ukázalo, i Jace je jenom člověk, byť s andělskou krví, který se může splést a svoji neochvějnou pýchu tím tak trochu strhnout. I přes snůšku nepříjemných zjištění o své rodině je to pořád ten Jace, kterého jsem poznala v prvním díle: arogantní a kouzelný, nebezpečný a ochranitelský, divoký i milující a sarkastický. Tahle postava má opravdu nekonečné charizma a já si ho v této knize oblíbila snad ještě více než v té předchozí.

U postav knihy ještě zůstanu a trochu se pozastavím u Clary a Simona. U Clary se mi zdálo, že v tomto díle opět o něco zmoudřela a dospěla v dívku, která by pro záchranu svých milovaných položila svůj vlastní život. I když jsem měla Clary ráda už v prvním díle, tak v tomto díle jsem si ji oblíbila ještě o něco více. Navíc má Clary ještě svůj šarm a osobnost, kterými udělá dojem nejen na čtenáře.
A pak je zde Simon, Claryin nejlepší přítel a snad ještě něco víc? Každopádně jsem ve Městě z popela začala Simona vidět jinak, jeho povaha je stále tak humorná a nevyzpytatelná, ale tentokrát měl i spoustu dalších věcí, které mě donutily si říct: "Proč Simon z té kukly už dávno nevylezl?" Je to jenom můj objektivní názor, ale myslím, že o moc víc přitažlivě nepůsobí jenom na mě.
Cassandra Clare mě ani tentokrát nezklamala. Její styl psaní a zpracování jejího příběhu jsou jejími dominantními rysy, se kterými se pouští do svých děl. Clare píše tak poutavě a čtivě, že to pomyslené semínko reality se trochu ohýbá ve stonku, protože celý příběh působí opravdu věrohodně. Myslím, že po přečtení už toho prvního dílu je každému jasné, proč a z jakého důvodu je série Nastroje smrti tak úspěšná a oblíbená. Hned s první větou si získá nejednoho čtenáře a když tohle kniha umí, pak je to jenom ku prospěchu a k uspokojení čtenářovy potřeby zažít nějaké pořádně dobrodružství a taktéž napětí.
Opravdu vřele doporučuji nejen tento díl, ale i celou sérii, protože váhat nad tímto titulem je množství času, který můžete strávit s hrdiny této knihy. Opravdu DOPORUČUJI!

10/10