24. září 2012 v 16:48 | Snow Fairy |  Reviews

Nářek: Les vílí královny

Autor: Maggie Stiefvater
Žánr: Fantasy, Víly
Originální název: Lament: The Faerie Queens' s Deception
Počet stran: 296
Nakladatelství: MOTTO
Pro šestnáctiletou Deirdre Monaghanovou jsou v životě důležité jen dvě věci: její harfa a nejlepší kamarád James. Pak se ale zúčastní zcela obyčejné hudební soutěže, jakých absolvovala už desítky, a náhle se kolem ní začnou dít zvláštní věci. V trávě roste příliš čtyřlístků a všude se objevují záhadní krásní cizinci, které často nikdo kromě ní ani nevidí. Zdá se, že bytosti, které dosud znala jen z pohádek, jsou skutečné a ona má s nimi něco společného… Jenže ne všechny pohádky mají šťastný konec. Zdá se, že Deirdre bude muset o svou hudbu, své blízké i svou novou, nečekanou lásku z jiného světa svést velice nerovný boj se silami, jimž jsou lidské city zcela lhostejné. Otázkou není, zda něco ztratí, ale zda toho neztratí až příliš.

Za recenzní výtisk mnohokrát děkuji internetové databázi CBDB.cz!!

V moderním světě se už na pohádky ani na pohádkové lesní víly nehraje. Ale co když je pravda úplně opačná a víly nakonec přece jenom obývají svěží zelené lesní území? Dierdre Monaghanová o tom ví své a ještě ke všemu ví, že víly nejsou tak roztomilé jak na první pohled vypadají. Nikdy by ani nepomyslela, že její racionálně plynoucí život by mohlo narušit něco tak nadpřirozeně okouzlujícího jako jsou víly a elfové. A Luke. Začala to hudební soutěží, na které měla Dierdre zahrát svůj magický part na harfu. Píseň tak tesknou a líbeznou, že jí podlehne nejeden člověk. Ale ten den se něco změní. Kromě rutiiního zvracení z nervozity před vystoupením se u ní objeví někdo, koho nejen nečekala, ale někdo, o jehož kráse do té doby neměla ani tušení. Luke Dillon se u Dierdre objevil jako na zavolanou a místo, aby to jednou pomocí skončilo, s ním hrála onu píseň nářku. Ale to není jediná podivná věc, která se znenadání v Dierdřině životě objevila, ale čerstvý čtyrlístek brázdící každý její krok také ještě není tím nejpodivnějším. Je toho ještě mnohem, mnohem víc. S nekonečnen čtyřlísků to vypadá na šťastný život, že? Dierdřino štěstí v podobě čtyřlistého jetele je jistě záviděníhodným faktem, ale jste si jisti, že by jste si přáli být na místě Dierdre? Možná radši ne...

Jak praví titul knihy, bude se jednat nejen o fantasy s nadpřirozenými prvky v podobě víl a elfů, ale i o pořádnou dávnu nářku a ztráty. I když jsem své očekávání z knihy poněkud krotila z důvodů ne moc nadšených ohlasů, tak jsem byla na knihu zvědavá a to určité něco jsem přece jen očekávala. Maggie Stiefvater se snažila dát do knihy vše, co by čtení osvěžilo vtipem a zároveň uzemnilo napětím a strachem. V celkovém součtu kniha obě tato kritéria splnila, ale v poněkud bláznivé kombinaci trochu poťouchlého pohledu na svět. Konkrétně na svět víl. Kniha se však četla dobře a poměrně rychle, jen příběh trochu zaostával. Zatímco se rychlost čtení dostávala na další metu, příběh byl takovým zvláštím způsobem mimo. Občas jsem se nedokázala začíst, nejednou jsem jen nevěřícně vrtěla hlavnou nad bizarností scény, ale občas jsem i trnula nad situací, ve které se právě nacházeli hrdinové knihy. Možná to zní spíše negativně, ale i když se tato kniha nedá zařadit mezi největší knižní hity, tak v konečném shrnutí na mě půsibila odpočinkově a pohodově. Hned zpočátku čtení mě kniha opravdu zaujala. První kapitola byla plná romantiky a něhy a takového toho mírného napětí jako když jedete autem z kopce a v podbřišku se vám rozlétne hejno motýlků. Ovšem to byl jen začátek, potom mělo přijít něco, co bych nejspíš vůbec nečekala.

Děj se začal vyvíjet takovým směrem, ktrerý mě ještě teď nechává na pochybách. Stále nevím, jestli se mi zamlouval nebo ne. Ale když to tak nějak vezmu, tak to byl vývoj spíše smíšený, na jednu stranu se to k postavám a celé knize hodilo, na stranu druhou bych však některé věci nejraději úplně vyřadila. Co se týká postav, tak hlavní hrdnika Dierdre se mou nejoblíbenější opravdu nestala. Trochu mi lezla na nervy svou nerozhodností, kterou se snažila zakamuflovat svou neskutečnou pošetilost. Ani její tvrdohlavost není zrovna vlastností, kterou by skrývala. Autorka se snažila vytvořit tak krásnou, inteligentní a výjímečnou hlavní hrdinku, že to nakonec působilo spíše přehnaně. I když se mi Dirdřina chlapecká polovička v podobě Luka Dillona, na záčátku kluka docela nejasného původu, docela líbila, tak mi občas jeho vyjadřování přišlo poněkud infantilní. Ale byla zde jedna postava, která se mi líbila ze všech nejvíce. Dierdřin nejlepší kamarád James se stal osvěžující a takovou odlehčující postavou. Smysl pro humor, sarkasmus a uštěpačné poznámky jsou na Jamesovi znát a onen humor není jenom rádoby pokusem o vtip, ale naprosto přirozené vyvstávajícím na povrc,. aniž by se samotný James nějak moc snažil.
Po přečtení knihy jsem měla opravdu rozporuplné pocity, i když to nebyla až tak špatná kniha. Je pravda, že mi na ní několik věcí opravdu vadilo, ale dočíst do konce se dá. Konec je poměrně otevřený, takže jsem zvědavá, jak se tento příběh bude vyvíjet dál, ale předem si ještě rozmyslím zda si další díl nějakým způsobem pořídím.
Ani brak ani bestseller. Něco na tom je, ale zároveň není. Takže to vypadá na takový dobrý průměr.

6/10