15. října 2012 v 17:54 | Snow Fairy |  Reviews

Autor: Sara B. Elfgren, Mats Strandberg
Žánr: Severská detektivka
Originální název: Cirkeln
Počet stran: 520
Nakladatelství: Fortuna Libri
Engelsfors. Krásné jméno, příšerné město.
Obklopené hlubokými lesy, kde lidé často zabloudí a zmizí. Jedné noci, kdy se měsíc zbarví do tajuplné rudé barvy, je svedeno šest dívek dohromady do zrušeného zábavního parku. Nemají nic společného. Nevědí, jak se tam dostaly ani proč tam jsou. Brzy však pochopí, že jedna bez druhé nepřežijí.

Mnohokrát děkuji nakladatelství Fortuna Libri za poskytnutí recenzního výtisku!

I když je to možná nepravděpodobné a spíše raritní, tak i ty nejroztodivnější přírodní úkazy se mohou čas od času doopravdy vyskytnout. Nikdo však přesně neví, co je příčinou těchto úkazů. Jednak i proto, že někteří je ani nevidí. Krvavě rudý měsíc, který se jedné noci vyloupl na oblohu, svedl dohromady šest dívek, které se navzájem znají jen ze školy od vidění, o silném a hlubokém přátelství mezi nimi se také mluvit nedá a navíc jsou každá úplně jiná. Ale přesto to bylo právě těchto šest dívek, Minoo, Linnéa, Vanessa, Anna - Karin, Rebeka a Ida. Každá z nich má svou vlastní minulost a ne všechny na ni rády vzpomínají, ovšem to ale nic nemění na tom, že od teď spolu budou muset trávit mnohem více času a zavzájem si začít věřit. Všechny byly té noci spojeny nějakou mocí, silnější než jsou ony samy, do dávno zrušeného zabavního parku v Engelsforsu. Proč, to ale zůstává pro všechny záhadou. Navíc, když jsou rány ještě tak čerstvé po tom, co se na školních toaletách našla mrtvola Linnéina nejlepšího kamaráda Eliase. Ale co je na celé situaci ještě morbidnější než vražda chlapce, kterému všichni připisují sebevraždu? Série podobných vražd totiž na všechny dívky z kruhu útočí opakovaně. Zvládnou zachránit Engelsfors, aniž by zemřela některá další z nich? Co když ani jejich magické pouto... už nestačí k záchraně?

Příběhů ze severu je na pultech knihkupectví poměrně málo, byla jsem proto velmi ráda, že se u nás objevila kniha jako je tato, navíc s detektivním podkladem, který si myslím, že se velmi dobře povedlo spojit dohromady s kapkou nevtíravého nadpřirozena. Jelikož za knihou s názvem Kruh stojí hned dva spisovatelé, budou mnozí možná nad přečtením knihy váhat. Přece jenom se díla dvou autorů ne vždy vydaří tak, jak mají. Ovšem toto dílo se povedlo a na výsledku je to myslím hodně znát.
Malá, zapdlá městečka se poslední dobou staly ekvivaletntem zla. Čím podivnější název města, jeho minulosti i současnost, stává se z takového městečka to nejvhodnější místo k něčemu neuvěřitelnému, krutému a nepředvídatelnému. Engelsfors je právě takovým ospalým městem, kde se toho děje víc, než by mělo. Ale myslím, že k celému ději se právě takové město naprosto perfektně hodí. Protože v případě této knihy se nedá mluvit jako o nejakčnější, ale spíše o natolik mrazivé, že nějaká dechberoucí akce už není ani potřeba. Charakter knihy je v celkovém závěru spíše mrazivý a strašidelný, ale to jen umocňuje čtenářský zážitek. U této knihy se můžete třást strachem i nebezpečím, můžete u ní brečet, ale můžete se u ní i smát, ovšem spíše zdrženlivým smíchem. Děj knihy se od začátku do konce zabývá lidskou psychikou a jednáním, jakmile jsou aktéři příběhu vystaveni extrémní situaci, ve které není moc času pro velká rozhodnutí.

Autoři Kruhu popisují svět takový, jaký je, naprosto beze studu nám ukazují, jak dokáže být svět, život a lidé v něm krutý. Neskrývaná a neupravená se nám odhaluje ta nejhorší lidská a životní stránka. A právě takovými extrémy si procházejí i naše hlavní hrdinky. Jak už jsem zmiňovala ne všechny mají na růžích ustláno. Minoo byla vždy velmi chytrá a vždy věděla, jak vyřešit i ty nejzapeklitější úkoly, Linnéa se o svůj studijní úspěch až převelice nezajímá, je volná a svodobně se rozhodovat úplně stačí. Vanessa je dívka, která pořád ještě trochu bloudí, ale je jí souzeno prozřít. Anna - Karin si v životě prošla tím nejhorším, co ji jen mohlo potkat, jednou to začalo a ne a ne, aby to skončilo. Rebeka, byť má ve svém životě spoustu problému, si na svůj život až tak ztěžovat nemusí. Zatím. A Ida je dívká, která má vše, po kdy v životě toužila, kromě jednoho; vysněné lásky. Jelikož je kniha psána z pohledu každé této postavy, měla jsem možnost poznat všech šest dívek jednu po druhé. I když by se mohlo zdát, že tolik úhlů pohledu v jedné knize způsobí zmatek, tak v případě Kruhu to doopravdy neplatí. I když jsem na začátku něvěděla, co mám očekávat, nakonec jsem si tuto knihu neskutečně užila a našla spoustu důvodů, proč každou nástrahu život hned nezavrhovat. Příběh má hloubku a dokáže pořádně podráždit čtenářovy nervy nevyzpytatelným dějem. Jestliže máte rádi mrazivé příběhy a nějaký z oblasti Švédska a Finska vás láká k přečtení, pak je Kruh tou nejlepší možnou volbou pro vás. Zažijete nejen to, po čem toužíte, ale i to, co by mělo raději zůstat skryté.

8/10