12. října 2012 v 17:23 | Snow Fairy |  Reviews

Strážci minulosti: Bouře začíná

Autor: Damian Dibben
Žánr: Dobrodružná fantasy
Originální název: The History Keepers: The Storm Begins
Počet stran: 380
Nakladatelství: Egmont
Jakeovi rodiče zmizeli a mohou být na jakémkoli místě na světě - a zároveň v kterékoli době v minulosti. Rodina Djonesových má totiž ohromující tajemství: patří ke STRÁŽCŮM MINULOSTI, tajné společnosti, která cestuje staletími a brání zločincům, aby zasahovali do dějin a přetvářeli si je po svém.
Na začátku pátrání po rodičích je Jake vytržen z Londýna 21. století, přemístěn do Francie 19. století a dopraven do Bodu nula, kde se nachází ústředí společnosti strážců. Zde se seznámí s podivuhodnou skupinou agentů a vůbec poprvé uslyší o obávané rodině Zeldtových, která má v plánu zničit náš svět, jak ho známe…
Minulost je v nebezpečí; jen Jake Djones ji může zachránit!

Mnohokrát děkuji nakladatelství Egmont za poskytnutí recenzního výtisku!

I když je Jakeův život jako kovbojka téměr neustále, nikdy by ho ale nenapadlo, že prožije dobrodružství napříč minulostí, na které nikdy nezapomene. I když mu jeho rodiče vždy připraví nějakou nezapomenutelonou zábavu, tak takové zkušenosti, jakou Jake prožije na vlastní kůži nic nesahá ani po kontníky. Začalo to tím, že se Jakeovi rodiče zase jednou vypařili na několikadenní "výlet" objevování tajů a novinek mezi výstavami. Snažili se prospívat, i když jejich starší syn a Jakeův starší bratr před nějakou dobou zmizel neznámo kam. Kdyby to byl výlet jako každý jiný, Jakeovy rodiče by se ihned vrátily z výstav domů, ale právě tady nastal zlom, jednou se rodiče nevrátí a minulosti začíná vřít. Jakeova nevědomost však netrvá věčně, a v zápětí se dozvídá, tedy alespoň částečnou pravdu, protože minulost je nevyzpytatelná a všichni si myslím, že Jake ještě není dost vyzrálý na to znát celou pravdu. Ale čas, kdy pravda bude muset spatřit světlo světa a Jake si ji bude muset celou poslechnout se už velmi rychle blíží, protože kdyby byla minulosti nějak pozměněna nebo poničena, všechno, i celý svět, jak ho známe by prostě nebyl. A Jakeovy rodiče možná také ne. A tomu musí zabránit záhadná Strážci minulosti v hlavní roli s... Jakem.

Zdá se mi to, nebo knih s tématikou cestování časem a minulostí stále přibývá? Nebo jsem jen celou dobu byla někde schovaná já? Každopádně mám moc ráda toto téma, a když už se naskytne ta možnost, moc ráda si takovou knihu i přečtu. Dalším takovým případem knihy s námětem minulosti jsou i Strážci minulosti, ve které se Damian Dibben snaží rozepsat o minulosti jako celku a tom, že je nutné ji ochraňovat. Ve své knize svěřil ochranu minulosti lidem se zvláštím nadáním a příhodným názvem, Strážcům minulosti. Ovšem taková historie Strážců minulosti sahá velmi daleko do časů minulých, a proto není vyloučeno, že by se někdo chtěl minulosti "zbavit", samozřejmě ve svůj prospěch. S Damianem a jeho knižními postavami v čele s hlavním hrdinou Jakem Djonesem se vydáváme na záchranou misi, která by měla v lepším případě skončit zdarem. To se ale nemusí stát, že? Tak jak to udělat, aby se zabránilo další historické katastrofě?
Námět, který byl rozebírán v této knize byl v prvopočáteční fázi jistě velmi originální a dovoluji si říct, že i tvárný. Ale myslím si, že by se v konečním závěru dal pobrat i trochu zdařileji, než je tomu ve skutečnosti. V několika případech se mi děj jevil poněkud bizarně, ale jako dobrodružné fantasy si myslím, že svůj účel částečně i splnil. I když se kniha nečetla až tak špatně a celková pointa by se dala také přejít bez větších nelibostí, něco se mi na knize přece jenom nelíbilo.

Jelikož jsem se se stylem psaní tohoto autora setkala poprvé, nevěděla jsem tedy, co od něj mohu čekat, takže jsem si moc velké ambice nedělala, ale přece jenom jsem čekala to určité něco. Nemohu však říci, že by mě kniha vyloženě nebavila. Občas mi připadalo, že vyjadřování postav se pohybuje nebezpečně na hraně dětinskosti a hrané sebedůvěry a přiznám se, že jsem měla občas problém se pořádně začíst. Ale rozhodně bych nechtěla celou knihu jeho hanit. Bylo samozřejmě poměrně hodně věcí, které se mi líbily. Jak už jsem se možná někde zmiňovala, moc ráda čtu knihy, které mě s sebou odvedou do země, ve které se děj právě odehrává. A to jsem měla možnost začít i tady. Ocitla jsem se v současném Londýně, který jsem si dokázala nádherně, bez problémů představit. I další místa, na která se hrdinové knihy vydali byly velmi pěkným způsobem popsány. Setkala jsem se i s několika obecně známými pojmy. Ale co mě doopravdy pobavilo, byla zmínka o nejméně viditelném zlu vědy, matimatice. Mezi své velmi oblíbené postavy knihy mohu zařadit Jakeovy nové kamarády, Nathana a Topaz. Tihle dva mi byli asi nejsympatičtější, Jake mi zatím příšel jako malé dítě, ze začátku ani moc smělý ani odvážný. Ale s dalším dílem může přijít velké překvapení, které si v tom případě nechám líbit. Prozatím bych knihu označila jako takový dobrý průměr.

6,5/10