Filmová recenze - Rozbřesk, 2. část

18. listopadu 2012 v 10:24 | Snow Fairy |  Filmové recenze

Twilight sága: Breaking Dawn, část 2.

Režie: Bill Condon
Hrají: Kristen Stewart, Robert Pattinson, Taylor Lautner, Mackenzie Foy, Ashley Greene, Kellan Lutz, Jacksone Rathbone, Nikii Reed, Peter Facinelli, Elisabeth Reaser, Maggie Grace, Dakota Fanning a další
Podle knižní předlohy autorky Stephenie Meyer
Hudba: Carter Burwel

Premiéra v ČR: od 15.11. 2012

...O co se jedná
Bella se po porodu své dcery Renesmé, při kterém téměř zemřela, konečně proměnila v upírku. Prvopočáteční novorozenecké záchvaty touhy po krvi Bellu až tak netrápí a s novým způsobem života se sžívá naprosto jednoduše. Narodila se jí nádherná dcera a má Edwarda, kterého tolik miluje. Nic jí nechybí. Avšak scénu ještě neopustili Volturiovi, kteří mají v úmyslu zničit celý klan Cullenů v čele s malou Reneesme, o níž si myslí, že je v úpířím světě jedno z nechvalně známých nesmrtelných dětí. A jak je o Volturiových známo, nezastaví se dokud, nedokončí to, co začali. Idilický život Belly a Edwarda je narušen tím nejhorším možným způsobem a Cullenovi musí opět spojit síly s vlky. Avšak ani tohle spojenectví nebude stačit, a proto se Cullenovi vydavají pro pomoc do světa.
Boj je nelítostný a o vítězí není rozhodnuto, dokud padne i ta poslední oběť...

... Upírem (ne)snadno a (ne)rychle

Není to tak dlouho, co jsme se s Bellou Swanovou a Edwardem Cullenem teprve seznamovali. Teď už se ocitáme na konci cesty, která během své poutě napříč světem nadchla značnou část lidí. Příběh nesmrtelné lásky dívky a upíra. Romantika vynášející do nebe. Ale cesta, kterou museli všichni hrdinové této ságy ujít, byla v mnoha místech značně trnitá, avšak Bellina touha po věčnosti a Edwardovi nezlomná.
Druhá část Rozbřesku začínala přesně tam, kde skončila první část. Samotnému ději předcházela krásná série záběrů z okolí Forksu laděného do krve a ledu. Tohle samo o sobě bylo hezké uvedení do děje. Bella se po porodu probudila jako krásná upírka, která svůj nesrmtelný život započne lovem. A tady přichází ta část filmu, která se mi moc nelíbila. Bella utíká za svou kořistí a les za ní plyne. Z původního, nejspíš dobrého nápadu, vyšla poněkud groteskní scéna, při jejíž tvorbě grafici pravděpodobně zaspali. Stejný případ se opakoval u záběrů Reneesme. Je pochopitelné, že najít dítě, které by bylo podobné Belle a Edwardovi, je poměrně těžký úkol. Ale v případě značné počítačové úpravy jejího obličeje sáhli scénáristé i s grafiki opět trochu vedle. Je velká škoda těchto nepovedených aminací, protože nebýt jich, určitě by se film jevil lépe.

... Postavy známé i neznámé

Postavy vám nijak hluboce představovat nemusím, všichni víme, kdo je kdo a jaký kdo je. Avšak s druhou částí Rozbřesku poznáme nejen dceru Edwarda Belly, Renesmee, ale i další aktéry, kteří do Forksu přijíždějí z různých koutů světa. Amazonie, Itálie, Irsko a tak bych mohla pokračovat do nekonečna. Cullenovi mají holt rodinu a dobré přátele po celém světě a jejich pomoc je v tuto dobu nanejvýš nutná. Když se schyluje k eventuélnímu boji, je zapotřebí pomoci. Z těchto "nováčků" se mi opravdu líbily upírky z Amazonie, ženy, které se nebojí a bojují za to, co je pravda. Chválím obsazení, které působilo nanejvýš věrohodně, což není jen případ Amazonek, ale i některých dalších postav. Nicméně se ukázalo, že si filmaři s některými postavami vyhráli až příliš. Ukázkovým příkladem je právě postava Renesmee, o které jsem už trochu mluvila. On ten její příliš technicky vyspělý miminkovský oblíčejík na věrohodnosti opravdu hodně ubíral.
Ale našli se i postavy, které mě velmi pobavily. A králem těchto komiků byl jednoznačně Aro. Ano, přesně ten. Platí sice za záporáka, ale zdá se mi, že čím víc se snaží být krutý a apatický vůči všem emocím, tak to z něj dělá spíše pomatence. Jeho reakci na tlukoucí Renesmeino srdce jsem se opravdu neudržela a musela jsem se začít smát.

... Bitva, která vše rozhodne

Jak už bylo předpovězeno trailery a všichni, kdo četli, tak vědí, co je ve filmu zhruba čeká. Bitva mezi Culleny a Voltury se blíží. A nevěstí nic dobrého. Protože do všeho, do čeho se pustí Volturiovi končí zkázou.
Podle mě je bitevní část filmu tou nejdominantnější. Je plná boje, odvahy a ztrát. Ovšemže měla i své mouchy, ale i tak si myslím, že dokázala všechny přihlížející v kině pořádně rozhodit. Přiblížit se alespoň vzdáleně knižní předloze není nikdy jednoduché, ale tahle bitva byla myslím jednou z nejakčnějších a nejnapínavějších scén filmu. Abych tak řekla, jednalo se o poměrně drsné záběry, kdy si filmaři s herci, ale ani s diváky nebrali servítky. Všechno přímo na kameru, prosté o všechen eufemismus. Bitevní akce a napětí nebylo to jediné nečekané. Nebudu toho moc prozrazovat, ale stojí to opravdu za to.

... Epické finále, které bude žít navěky

S každým dalším dílem se atmosféra zásadně měnila, přizpůsobovala se různým situacím. Ovšem tentokrát to mělo vážně "grády". I když byl děj poměrně vážný a na stole ležely velmi závažné problémy, několik okamžiků bylo značně odlehčujících. Začátek byl takový příjemný a lehký a postupně gradoval. Samotná bitva pro mě byla asi to nejnapívější a nejakčnější z celého filmu. Byla jsem z toho poměrně vylekaná a prala se ve mě nesourodá směsice pocitů. Po tom bitevním šoku, jsem měla pocit, že asi vyletím z kůže.
Závěr filmu se mi také líbil. Byl to prostě konec, který si zapamatujete. Přehlídka hereckého obsazení čítající všechny postavy od prvního do posledního dílu. Slzy mi sice se závěrem netekly, ale jako ukončení filmové ságy to byly moc hezké okamžiky.
Jelikož mám tuto sérii opravdu ráda, knižní o něco více než tu filmovou, tak bych poslední díl označila za poměrně ucházející. Nebýt těch nepovedených animací na začátku, nejspíš by bylo hodnocení vyšší. Nicméně závěr byl opravdu vrcholem celé ságy. Slibované epické finále se konalo s příměsí šoku, ale myslím, že nadšení fanoušci na filmovou adaptaci knižné série Stephenie Meyerové jen tak nezapomenou.

Moje hodnocení filmu:
80%/100%