28. listopadu 2012 v 17:06 | Snow Fairy |  Reviews

Nebezpečně krásný

Autor: Melissa Marr
Žánr: Fantasy, Romantika
Originální název: Wicked Lovely
Počet stran: 328
Nakladatelství: Mladá fronta
Málokdo z obyvatel Huntsdalu tuší, že existuje ještě jiný svět, svět elfů a víl. Svět plný tajemství a nebezpečí, který je smrtelníkům zapovězený. Aislinn vidí víly od narození, ale nikdy netušila, že ve světě éterických bytostí, před nimiž celý život utíká, bude muset sehrát zásadní roli. Vše se pro ni změní v okamžiku, kdy se setká s Keenanem, letním králem. Ten v ní spatří svou královnu, kterou marně hledá již tisíc let. S její pomocí má zachránit svět letních elfů i lidí před zlovůlí kruté zimní královny. Najde v sobě Aislinn dostatek odvahy, aby podstoupila osudovou zkoušku? Bude ochotná riskovat vlastní život, aby pomohla nebezpečně krásnému elfovi, kterého ani nezná?

Mnohokrát děkuji nakladatelství Mladá fronta za poskytnutí knihy k recenzi!

Aislinn má odjakživa jeden velký, avšak pro ni postradatelsný dar. Dar zření, jehož kouzlo tkví v tom, že Aislinn je schopná vidět víly, elfy a další nadpřirozené bytosti sličného národa. To ovšem není vůbec polehčující okolnost. Alislinn tyto bytosti sice vidí, ale nesmí jim jediným posunkem či slovem naznačit, že o nich ví. Jinak by se i z toho zbytku normálního života, který jí ještě zbyl stala jenom zanedbatelná vzpomínka. Každopádně to nemění nic na tom, že pokud víly a elfové chtějí, lidé je vidět mohou. Jako normální lidi, kteří se normálně procházejí po světě, přičemž ostatní smrtelní kolemjdoucí nepoznají rozdíl mezi nadpřirozenou vílí krásnou a obyčejným lidstvím. Aislinn se snaží všechna pravidla, která ji od mala vštěpovala do paměti babička dodržovat, ale situace se poněkud zkomplikuje, když se o Aislinn začně blíže zajímat jeden z elfů. A když blíže, tak natolik blíže, že o ni usiluje nejen celým svým bytím, ale i celou svou... královskou mocí.

Kniha Nebezpečně krásný je naprosto neskutečným spojením lidského světa se světem víl a elfů. Aislinn zdědila dar zření po své mamince už když se narodila. Teď Aislinn žije jenom s babičkou, která nejen pro sebe, ale i pro Aislinn stanovila tři velmi důležitá pravidla pro nekonfliktní život s vílami: Nikdy nezírat na neviditelné víly. Nikdy neviditelným vílám na nic neodpovídat. A to nejdůležitejší pravidlo: Nikdy neupoutávat pozornost víl. Nikdy. Aislinn se podle těchto pravidel už naučila žít, takže když jde kolem nějaké víly či elfa, nikdy nedá najevo, že je vidí. Ale potom se objeví někdo, kdo je až přespříliš krásný, někdo, kdo je.. nebezpečně krásný. V tomto případě ani přátelství jejího nejlepšího kamaráda Setha nepomůže zastavit samotného letního rále, když si něco zamane.
Není to jenom obálka, čím upoutala tato kniha mou pozornost. I samotná anotace byla jedním z důvodů, proč jsem toužila si tuto knihu přečíst. No a pak to byly samozřejmě víly. Několik knih s vílí tématikou jsem už četla, a povětšinou se mi i docela líbily, takže jsem byla celá natěšená na čtení, když jsem zjistila, že i Nebezpečně krásný je kniha o vílách a dalších bytostech nadpřirozených tímto vílím způsobem. Nicméně mé dojmy po dočtení knihy jsou poměrně rozčarované. Kniha má své světlé, ale i temné stránky, takže z toho mám poněkud zamotanou hlavu. Příběh jako takový se mi vážně líbil, avšak je tu něco, co mi tak trochu vadilo. Bohužel Aislinn.

Není to tak, že by mě Aislinn vyloženě nebavila a byla mi nepříjemná, jenom mi postupem čtení začala lézt trochu na nervy. Jednu chvíli je odhadlaná se nebezpečně krásnému Keenanovi nepoddat a v té druhé už si není jistá sama sebou. Tak kam se ztratilo její odhodlání? Že by ho najednou odvál letní vánek letního krále? No nevím. Každopádně Aislinn mi jako ženská hrdinka této knihy moc nesedla. Aislinnin kamarád Seth je typickým příkladem opiercingovaného kluka, který nehledá žádný vážný vztah a jediné, co chce je si svobodně užívat. Ale i jeho priortity se časem mění a v knize je to jasně patrné. Každopádně Setha jsem si oblíbila docela dost. Na této postavě se mi líbila odvaha, kterou Seth disponuje a jeho nevznětlivá povaha.
Nicméně Keenan se mi líbil asi ze všech nejvíce. Tahle postava je poměrně zvláštní a ne vždy úplně jednoznačná, ale nakonec jsem ho oblíbila. O postavách si každý musí udělá obrázek sám, protože ne všem totiž budou sedět všechny postavy.
Ono by se dalo říct, že tato kniha je poměrně kontroverzní, někomu se líbí moc a někomu se nelíbí vůbec. Já sama za sebe přikláním spíše k tomu, že se mi kniha líbí. Nejspíš jsem čekala něco trochu jiného, ale na druhou stranu jsem se nechávala překvapit. I když jsem si moc neoblíbila hlavní hrdinku, tak příběh jako takový byl velmi dobře promyšlený a styl psaní se mi také líbil, navíc jsem měla možnost se setkat s dalšími, a v mnoha případech i úplně novými, druhy nadpřirozených bytostí. A už kvůli tomu konci, který jsem dočítala s vykulenýma očima, bych dala o hvězdičku více. A jestliže budou vycházet i další díly v českém překladu, nebudu se dlouho rozmýšlet, jestli číst anebo ne.

8/10