26. prosince 2012 v 16:01 | Snow Fairy |  Reviews

Ten, kdo stojí v koutě

Autor: Stephen Chbosky
Žánr: Psychologický román
Originální název: The Perks of Being a Wallflower
Počet stran: 216
Nakladatelství: BRIO
Když člověk stojí v koutě, může si všimnout spousty úžasných věcí. Ale pak přijde chvíle, kdy je třeba vykročit na parket a začít opravdu žít. Strhujícímu románu Stephena Chboskeho o dilematu mezi nečinností a touhou se dostalo nadšeného přijetí, vyvolal polemiku a získal miliony oddaných čtenářů. Příběh o dospívání na střední škole, který Charlie vypráví v dopisech, je otevřenější a důvěrnější než leckterý deník, zároveň vtipný i sžíravý. Nevíme, kde Charlie bydlí, ani komu píše - máme jen slova, o která se rozhodl podělit. Zmítán touhou žít svůj vlastní život i touhou vymanit se z role, která mu připadla, prozkoumává dosud neznámé území. Před ním se otvírá svět prvních lásek, rodinných dramat i nových přátelství. Svět sexu, drog a Rocky Horror Picture Show, kde klíčem ke štěstí může být například ta správná píseň, díky níž se můžete řítit tunelem a cítit se nekonečně. V Charliem se autorovi podařilo stvořit vypravěče, který vás uhrane a přenese zpět do divokých a intenzivně prožívaných dní na prahu dospělosti, kdy se život podobal jízdě na horské dráze. Podle své knihy natočil Stephen Chbosky stejnojmenný film, v němž ztvárnili hlavní role Logan Lerman a Emma Watson.

Mnohokrát děkuji LIVRO.CZ za poskytnutí knihy k recenzi!!

Charlie byl vždycky trochu odtržený od společnosti. Ale poslední dobou je to horší. Nemá nikoho, komu by mohl říct, jak se doopravdy cítí a ve škole se snaží hlavně přežít. Charlie vypráví svůj příběh příteli, o kterém sice nic podrobnějšího neví, ale kterému věří, že ho vždy vyslechne a pochopí jeho pocity. Střední škola není v ničem jednoduchá, je jako moře, je jenom na nás, jestli začneme dělat jedno tempo za druhým a poplaveme nebo se začneme topit. Charlie se snaží se zapojit, je chytrý, spolehlivý a není důvod se neukázat. Ale problém je v tom, že ještě spoustu věcí nezažil, poznává věci, kterým zatím nerozumí a lidé ve škole ho špatně chápou. Charlie ví, jak to v životě chodí, zažil si toho už hodně, ale na druhou stranu toho na něj ještě mnoho čeká. Radost. Štěstí. Láska. A opravdové přátelství.
Příběh o chlapci, který se učí znovu žít a objevuje kouzlo opravdových přátel.

I když by se mohlo zdát, že je Charlie jiný než všichni ostatní, tak ve skutečnosti je to stále člověk jako my. Jenom vnímá svět trochu odlišně. Charlieho spolužáci si užívají život a jako všichni mladí, předtím než jim nějaká událost zásadně změní život, nic moc neberou vážně. Charlieho život se zásadně změnil už v dětství. Přátel nikdy neměl mnoho a když ztratil i toho nejlepšího, uzavřel se před světem do sebe. Ostatní na to nereagovali zrovna nejlíp a Charlieho první štředoškolský den se proměnil v noční můru. Ale jakmile potká Patricka a jeho nevlastní sestru Sam, změní se tahle jeho svízelná situace a stanou se přáteli, kteří jsou pro Charlieho takovými přáteli, kteří rozumí jeho pocitům a neodsuzují ho za to.
Příběh, ze kterého se vám bude srdce svírat smutkem, ale i velkou nefalšovanou radostí.
Přiznám se, že o filmu jsem věděla mnohem dříve něž o stejnojmené knize. Nikdy bych si ale nemyslela, že obojí by mě dokázalo takovým způsobem rozplakat. Jakmile jsem viděla tuto knihu v knihkupevtví, vůbec jsem si nedala dohromady, že je podle ní film. Ale kniha mě zaujala na první pohled a říkala jsem si, že by to mohl být vážně pěkný příběh. Teď nemohu než knihu Ten, kdo stojí v koutě zařadit mezi ty knihy, které se mi v životě líbily úplně nejvíce. Mám ráda, když jsou z příběhu emoce téměř hmatatelné a rozpoložení postav cítíte na sobě samých. Všechny Charlieho pocity i jeho momentální stavy jsem vnímala, jako by seděl vedle mě a jeho příběh mi vyprávěl osobně.

Charlie je ten typ kluka, který se nesnaží přesvědčit sám sebe planými řečmi o tom, že se změní. On si jenom nenamlouvá, že se sebou něco udělá. On se sebou opravdu něco dělá, dělá všechno pro, aby se už nikdy nemusel školou a společností potloukat a trpět tím. Patnáctiletý Charlie je ztělesněním nás samých. Jsem si jistá, že každý se v určité části Charlieho osobnosti najde. Jednou plný pochybností a nejistoty a jindy zcela přesvědčen o své pravdě a je si jistý sám sebou. Přesně jako my. Opravdu moc se mi líbilo, jakým způsobem Charlie vyprávěl jednotlivé pasáže svého života, všechny jeho úspěchy i pády. Charlie je opravdu vyjimečný člověk s krásnou duší, jehož život je nenahraditelný. Hlavně konec knihy je opravdu emotivní, v té chvíli jsem se už neudržela a nechala slzám volný průchod. Plakala jsem, protože jsem byla na Charlie pyšná a byla jsem ráda, že věří sám v sebe. Je zvláštní takhle vmínát osobu z knihy, myslím, že takové spojení jsem zatím ještě s žádnou knižní postavou neměla.
Po přečtení nebyl tím pádem důvod nepodívat se na film. Film je téměř totožný s knihou a taktéž plný emocí. Hlavní role Charlieho, jíž se v tomto případě ujal mladičký Logan Lerman, je naprosto věrohodná s knižním Charliem. Myslím si, že Logan odvedl při ztvárnění této postavy svělou práci a kniha Stephena Chboskyho i s filmem jsou díla, ke kterým se jednou moc ráda opět vrátím.
Ten, kdo stojí v koutě je nádhernou a strhující alternativou toho, když si chcete na chvíli odpočinout od světa veškerého napřirozena. Je to příběh plný emocí, které vás nenechají chladnými a které vás rozpláčou. Jednoznačně doporučuji tuto knihu přečíst.

Píseň, která pro Charlieho opravdu hodně znamená a v knize je taková poměrně stěžejní.

10/10