Reviews - Železná dcera

25. prosince 2012 v 15:36 | Snow Fairy |  Reviews

Železná dcera

Autor: Julie Kagawa
Žánr: Fantasy, YA
Originální název: The Iron Daughter
Počet stran: 360
Meghan Chaseová, napůl smrtelnice a napůl letní elfka, nikdy nikam pořádně nezapadala. Aby zachránila bratra, uzavřela dohodu se Zimním princem. Ten ji však opustil a odvrhl a ona zůstane se zlomeným srdcem uvězněná na chladném, nepřátelském dvoře Zimní královny. A když začne hrozit válka mezi zimními a letními fériji, Meghan si uvědomuje, že pravé nebezpečí představují železní férijové, ty podivné bytosti, které kromě ní a prince Ashe nikdo nespatřil. Jenže jí nikdo nevěří. A co hůř, Meghan přišla o vlastní magické schopnosti a ve zrádném světě, který ji obklopuje, si musí poradit jen pomocí vlastní chytrosti. Neví, komu může důvěřovat, netuší, kam se obrátit o pomoc. A přestože si Meghan vypěstuje železnou sílu vůle a odhodlání, nedokáže odolávat toužebnému šepotu svého až příliš lidského srdce

Mnohokrát děkuji nakladatelství Knižní klub za poskytnutí knihy k recenzi!

Meghan, jejíž osobnost je z části ovlivňována vznešeností férijského lidu, se pro svou lidskou rodinu snažila vždy udělat co bylo nutné. Třeba se za ně i obětovat. S princem Zimního dvora a zapřísahlým nepřítelem Letního dvora, uzavřela dohodu o tom, že když odvede svého fériji uneseného bratra, Ethana, zpět domů, dobrovolně se vzdá a odejde s Ashem na Zimní dvůr ke královně Mab. A jak Meghan slíbila, tak také udělala. Ale jak se zdá, Zimní dvůr, i přes veškerou sílu královské armády, má také své slabiny, jimiž se mohou dostat na zimní území nepřátelé. Nebo snad spojenci? Už ani královna Mab si není ničím jistá a po incidentu se zločinem krádeže, padá všechna vina na Meghan a Letní dvůr krále Oberona. Ale co když je pravda někde jinde a ti, o kterých si Mab myslela, že jsou na její straně, ji zradili takovým způsobem, který je nejen nevratný, ale také zkázonosný? A jedinou možností, jak tohle všechno zastavit je dál porušovat pravidla, což je sice nebezpečný, ale zároveň nutný úkol. Povede se Meghan a jejím spojencům zničit nepřátelské vojsko falešného krále Železného království? Válka začíná a i smrt už čeká na svých pět minut slávy...

Příběh mladé, napůl férijské šestnáctileté dívky, Meghan Chaseové, pokračuje. Tentokrát se dostala při plnění dohody, kterou měla s Ashem, nejmladším princem Zimního dvora, do područí samotné královně Mab. Meghan moc dobře ví, že Mab má díky své krutosti možnost udělat jí bez vyjímek cokoli. Navíc, když je Meg dcerou krále Letního dvora, má Mab ještě větší chuť Meghan potrestat za její přílišnou opovážlivost. A proto, když se nepřátelská vojska dopustí krádeže, je vina za veškeré způsobené komplikace bez milosti připsána Meghan a jejímu otci i přes sebemenší dostatek důkazů a výpovědí svědků, jenž doopravdy znají pravdu. Tak začíná Meghanin hon za svobodou a ukradenou spravedlností, které, jak doufá, bude poté učiněno za dost. Železný král, o jehož skon se postarala sama Meg, by měl dávno rezivět na poli svého zničeného královstí. Jak je tedy potom možné, že proti nim stojí jeho armáda a s jeho příkazy?
Železná dcera pro mě byla jedním z nejočekávanjších knižních titulů a nejambicióznjěším pokračujícím dílem oblíbené série. Po přečtení Železného krále jsem byla rozhodnutá si po vydání v překladu přečíst i Železnou dceru. Protože Julie Kagawa mi už s prvním dílem ukázala a tím nejlepším možný způsobem představila vlastní vílí svět, jenž jsem si hned na poprvé zamilovala, bylo mi úplně jasné, že druhý díl jen tak neopomenu. Moje očekávání byla tudíž na nejvyšší možné úrovni a pevně jsem doufala, že mě v ničem nezklame. A s velkou radostí mohu říci, že mě druhý díl opravdu v ničem nezklamal.

Děj odehrávající se v druhém díle začínal tam, kde ten předchozí skončil. Ash odvedl Meghan, podle jejich dohody, na Zimní dvůr a pro zachování určitého Ashova postavení se stal opět tím královským princem, jehož srdce je zatvrzelé a chladné vůči všem osobám, včetně Meghan. Tím se také dostávám k postavě Ashe, která mě opět dostávala do kolen. Už v Železném králi jsem si Ashe opravdu neskutečně oblíbila a s Železnou dcerou si stále více uvědomuju, proč právě Ash je ta postava, kterou z těchto knih zbožňuju nejvíce. Je silný, odvážný a takovým tím přitažlivým způsobem zatvrzelý a odtažitý. Má své osobní a specifické charisma, kterým doslava nechává dívkám kolem sebe tuhnout krev v žilách. O Meghan by se toho dalo také říct spousta, ale myslím, že se i přese všechna svá přesvědčení snažila dělat, co je správné. Ostatně, tohle dělala i v prvním díle, jenom mi připadá, že v dceři je tato její vlastnost znásobená. Nicméně je Meg stále napůl člověk, a tak se v některých chvílích řídí hlavně svým srdcem.
O ději bych toho nechtěla prozradit příliš, protože i kdybych naznačila úplnou maličkost, tak i ta by se mohla následně změnit v pořádný spoiler. Což tak nějak naznačuje tomu, že příběh je předvídatelný a jednoduchý. Ano, příběh takový opravdu je, ale i přes svou předvídatelnost dokáže být ve všech směrech nesmírně poutavý a styl psaní Kagawy vám občas trochu poplete hlavu.
Nijak se netajím tím, že tuto sérii mám opravdu moc ráda, takže nejen proto hodnotím knihu všemi desti body. Upřímně mě Železná dcera opravdu nezklamala, spíše naopak mě překvapila a do budoucna si myslím, že mě tato série ještě kdečím překvapí, protože po konci tohoto druhého dílu opravdu ani v nejmenším netuším, co očekávat dál.

10/10