Recenze - Delirium

7. ledna 2013 v 19:40 | Snow Fairy |  Recenze

Delirium

Autor: Lauren Oliver
Žánr: Dystopie
Originální název: Delirium
Delirium
Dříve si lidé mysleli, že je láska dobrá věc. To bylo předtím, než na ni vědci objevili lék. Lidé nechápali, že když vám jednou láska oblaží mysl a rozproudí krev, není úniku. Teď je všechno jinak, vědci ji dovedou vymýtit a vláda požaduje, aby se všichni občané v den svých osmnáctých narozenin podrobili speciálnímu lékařskému zákroku, díky němuž by měli být vůči lásce imunní. Lena Halowayová se na ten den vždy těšila. Život bez lásky přece znamená život bez bolesti, bezpečný a předvídatelný. A šťastný. Schází devadesát pět dní, jenže Leně se stane něco nemyslitelného: Zamiluje se.

Svět, který je osvobozen od veškerých emocí spojené s láskou, je považován za dobrý svět. Nikdo však nevylučuje, že se nikdo nikdy nenakazí tou nejobávanější nemocí zvanou amor deliria nervosa, jednoduše řečeno láskou. Lidé, jež se zamilují jsou pro společnost současného Portlandu velká chyba, kterou je nutné opravit. Proto byla testována a schválena operace, která zaručuje, že se nikdy nezamilujete. Budete sice šťastní, budete mít rodinu a zázemí, ale všechno to bude jedna velká lež.
Lena je sedmnáctiletá dívka, kterou za pár měsíců čeká operace zaručující jí život přesně podle pravidel a stanovisek společnosti. A Lena si nestěžuje, svou pozici ve společnosti přijímá s pokorou a na svou proceduru, jíž předchází testovací evaluace, se už těší. Všechno, co jí její teta Carol vždy říkala a učila respektuje a jinou možnost než podstoupit v osmnácti letech proceduru, která ji zaručí manžela, šťastný život a v budoucnu i děti, nezná. Ale jen do té doby, dokud nepozná, že všechno, co jim regulátoři a společnost vštěpovala, je jedna velká, gigantická lež a láska není jenom nežádoucí, život zničující nemoc...

Delirium se již od počátků ujalo předních příček knižních bestsellerů ve světě. Proto, když bylo jasné, že Delirium vyjde i v českém překladu, brousil si na tuto knihu zuby nejeden čtenáře. I já jsem byla zvědavá, v čemže tkví kouzlo tohoto dystopického příběhu o lásce ve světě bez lásky. Jak je tedy zjevné, něco jsem očekávala. Přece jenom knihu, konkrétně Oškliví od Scotta Westerfelda, ve které je stěžejní téma operace, jenž z vás udělá lepšího, šťastnějšího člověka, jsem už četla, takže jsem se trochu i bála, že se tyto dvě knihy budou maličko překrývat. Ale jsem moc ráda, že jsem se spletla, protože Delirium je úplně odlišná kniha a místo oné procedury je v knize dominující spíše příběh mladé sedmáctileté, skoro osmnáctileté, Leny, která má krátce před svou vlastní operací a vstupem do nového života. V knize jsou úžasným a emotivní způsobem popsány všechny Leniny krušné životní chvíle a myšlenky, z nichž se mi nesčetněkrát až svíralo srdce. Mám moc ráda hrdinky, které nejsou jenom prázdné schránky bez emocí, jejichž hlava je plná pouze mučednických myšlenek a obětování se pro jiné. Sebeobětování se sice není nijak špatná vlastnost, ale čeho je moc toho je příliš. Lena byla naprostým opakem takových prázných hrdinek. Je plná pocitů, zkušeností, děsů a strachu, který ji nedá spát. Lauren Oliver si velmi dobře promyslela, o čem chce psát, protože i když na začátku do sebe něco nezapadalo, postupem času jste se dozvěděli všechno, co bylo jenom nutné, aby čtenář pochopil. Lauren občas něco nakousla, ale místo, aby se k tomu už nevrátila, v dalších kapitolách a částech knihy na to krásně navázala. Tím pádem čtenář o nic nepřišel a zároveň nebyl ochuzen o napětí. Ruku v ruce s Lenou je mou další nejoblíbenější postavou Alex, chlapec už od začátku plný tajemství, která ale musíte odhalit už sami.

Ale není to jenom emocionální vypětí, které knize dává to něco, co čtenáře zaujme a donutí ke čtení. Je to také samotný příběh a zápletka, která pojednává o zakázané lásce, jenž nemá v takové společnosti téměř žádnou šanci na přežití. Také je obdivuhodné to, co všechno jsou nevyléčení schopni pro svou lásku udělat. K tomu, aby láska existovala však potřebujete i přátele a věrnost. A to se též přidává k věcem, které zaručují ten správný čtenářský zážitek. Já vím, je toho více, co je v Deliriu podstatné, ale těch aspektů není zase tolik, aby děj působil uměle nebo složitě. Právě naopak je díky všem těmto úkazům příběh plný emocí, smyslu a duchapřítomnosti.
Mě osobně se Delirium líbilo strašně moc, každou stránku jsem hlatala a jedním dechcem jsem četla celý den. Prostě a jednoduše je Delirium příběh s velkým P, který mi ukázal, že ne všechny prudce moderní společnosti jsou zároveň i účelné a vhodné pro život člověka, donutilo mě zamyslet se nad budoucností, kterou si nikdy nemůžeme být jistí. A pro ten konec by si Delirium zasloužilo ještě hvězdičku navíc, protože jsem plakala jako želva, čímž neříkám, že jsem brečela jenom u konce, s ohledem na to, že mě konec dostal asi úplně nejvíce. Ještě teď jsem z toho poměrně nešťastná, ale zároveň už se nemůžu dočkat Pandemonia. Jednoznačně doporučuji Delirium přečíst.

Kdyby láska byla nemoc, nechali by jste se vyléčit?

10/10