16. ledna 2013 v 18:23 | Snow Fairy |  Reviews

Do teď jsem si myslel, že jsem obyčejný kluk, kterého čeká vyhazov ze školy. Zjistil jsem ale, že můj otec je bůh z Olympu.
Moje učitelka se proměnila v krvavou příšeru a kamarád je Satyr.
Všichni na mě mají spadeno a podezřívají mě z krádeže blesku, zbraně mocného boha Dia.
Musím dokázat svou nevinu a najít ukradený blesk a s ním i zloděje. Pomůžeš mi?
Bude to ale nebezpečné, tak neříkej, že jsem tě nevaroval!

Mnohokrát děkuji nakladatelství Fragment za poskytnutí recenzího výtisku!

Být normální je mnohdy lepší než být vyjimečný. Lepší než být... polobůh. Percy Jackson si celý život myslí, že je pouze tak trochu hyperaktivní chlapec trpící dysleksií, jehož prořízlá pusa ho nikdy neudrží na škole déle než rok. Akademie Yancy ho však přesvědčí o opaku. Teda vlastně ho o tom přesvědčí jeho nejlepší kamarád Grover, ze kterého se nakonec vyklube napůl člověk, napůl kozel a z jeho učitele latiny, který ve světě lidí jezdí ochrnutý na vozíčku, ale v táboře polokrevných je z něj kentaur. Ptáš se, co je to tábor polokrevných? Poté, co se Percyho maminka ztratila někdě ve vzduchu nebo dokonce umřela rukou odporného obra z nekonečného bludiště, se z důvodu vlastní bezpečnosti musel přesunout z reality, společně s jeho ochráncem Groverem, do oného tábora polokrevných. Je to útočiště pro každého poloboha, syna nebo dcery, míšence člověka a olympského boha/bohyně, kteří své děti nesmí příliš navštěvovat. Ale když tě samotný bůh bohů obviní z krádeže jeho největšího a neposvátnějšího artefaktu, jsi potom v bezpečí málokde. Ale zda jsi pevně rozhodnutý probádat kouty světa, aby ses na konci cesty zastavil na menší návštěvu u olympských bohů, vstup do světa poloboha, jehož otcem je jeden z největší bohů všech dob, hrdiny a vtipálka Percyho Jacksona, který tvou pomoc více než uvítá, jenom budeš muset dávat opravdu velký pozor na... úplně všechno.

Dovoluji si říct, že knihy o Percy Jacksonovi od Ricka Riordana zaujmou z větší části spíše anotací. Její sugestivní vyjádření působí na čtenář lákavě a hned na místě, kde knihu našel má chuť se začíst. Začátek knihy pokračuje ve stejném duchu jako anotace, respektive anotace je uzpůsobena vyjadřování v knize, sugestivnímu a sympatickému vyjadřování. Percy promlouvá hned na začátku k samotnému čtenáři a vypráví mu, jak se dostal z domu, ve kterém bydlel se svou maminkou a smradlavým otčímem, do víru neuvěřitelného a také neuvěřitelně nebezpečného dobrodružství.
Já sama jsem byla od začátku nadšená tím, co se mi odehrávalo pod rukama. Pochopte, poprvé jsem se setkala s někým jako je Percy Jackson, a už od začátku mě jeho osobnost jednoduše bavila. Jeho smysl pro humor a opravdu vtipné hlášky a prupovídky mi zůstaly v hlavě do teď. Je sice maličko hyperaktivní a dyslektik, ale všechno má svůj důvod a světlou stránku, s jejímž odhalením Percymu pomohou nejlepší kamarád Grover, učitel latiny pan Brunner a také další členové táboru polokrevných. Je důležité vědět, že přátelé jsou s vámi, a nejen to Percymu pomůže v tom, co musí napravit. Kdo knihu četl, tak určitě ví, jak má Percy prořízlou pusu. Ale i když na mě drzost, kterou občas projevil i Percy, působí spíše otravně a naznačuje nekonečně rostoucí superego, tak u Percyho mi jeho ostrý jazýček nevadil, nevím čím to přesně je, ale Percy byl drzý takovým tím super vtipným způsobem, který mi ani v nejmenším nevadil. Jestli víte, jak to myslím. Percyho satyří kamarád Grover byl také nadmíru vtipný a nejen díky němu jsem se u knihy téměř pořád usmívala.

Krom sympatických, vtipných a oblíbených postav je kniha plná i dalších plusů. Nejenže můžete zažít nevšední, velké a nevídané dobrodružství, které jednoznačně zažijete jenom s Percy Jacksonem, tak se také dozvíte spoustu věcí o řecké a římské, božské mytologii. Autor jde v informacích o bozích, jejich zvycích a životech, i poměrně do hloubky a podává je čtenáři vtipně a ve formě škola hrou; učíte se a přesto neumíráte nudou. Což jsem i já sama uvítala, protože po celodenním vysedávání ve škole jsem se u Zloděje blesku necítila, jako bych byla na hodině dějepisu, kde učitel celou hodinu jenom nezáživně vykecává o historicky nezajímavých tématech, ale jako bych seděla přímo vedle Percyho a poslouchala někoho, jak nám vypráví všechna tajemství božské historie. Jelikož jsem před čtením knihy film neviděla, napravila jsem tak po dočtení. To už jsem vědla, jak se věci doopravdy mají a na film jsem se tedy poměrně těšila. Nejspíš nemusím říkat, že jsem se na film tešila o to víc, když jsem věděla, že Percyho ztvárnil Logan Lerman - na mém blogu poslední dobou poměrně častě jmenovaný herec, ale když to někdo má, tak proč to neukázat, že? Před každým filmem zadaptovaným podle knihy se snažím držet poněkud zpátky, protože ve valné většině případů jsou knihy o dost lepší než filmy. A to platí také pro Percyho Jacksona. Ve filmu nebyla snad ani polovina toho, co v knize, ale to se samozřejmě dá pochopit, vzhledem k tomu, že 400 stran se do filmu o délce necelých 120 minut s absolutní věrohodností dá vměstnat jen horko těžko. Ale i přesto se mi film líbil a Logan jakožto Percy se mi vážně, ale vážně zamlouval...
Ale abych se vrátila ke knize a jejímu hodnocení. Já nemám téměř co vytknout, mínusy a chybičky, byť sebemenší, hledám a hledám, ale nenacházím. Od začátku do konce se mi Zloděj blesku četl jedním dechem, naprosto jednoduše a krásně, možná tomu napomáhala i trochu větší písmena, ale tak brilatní příběh mi nemohla pokazit ani písmena, s ohledem na to, že větší písmena mi většinou nevadí. Ale přesto si nějký ten bodík hodnocení nechám ještě pro další díly, které hodlám v nejbližší době číst, protože po tomto prvním se už dalších opravdu nemůžu dočkat.

8,9/10