Reviews - Robokalypsa

24. února 2013 v 10:45 | Snow Fairy |  Reviews

Robokalypsa

Autor: Daniel H. Wilson
Žánr: Dystopie, Sci - fi, Technothriller
Originální název: Robocalypse
Počet stran: 376
V ne příliš vzdálené budoucnosti se vyspělé technologie řídící svět lidí obrátí proti svým stvořitelům. Za pomoci superinteligentního stroje zvaného Archos se jim podaří téměř kompletně vyhladit lidstvo; ti, co přežili, však ukryti chystají odvetu… Sci-fi technothriller o zoufalém boji člověka proti vzpouře strojů - zdá se to jako otřepané téma, Daniel H. Wilson, původním povoláním inženýr robotiky, ho však dokázal zpracovat tak lákavě a originálně, napínavě, drsně a zároveň humorně, že se jeho námětu chopil slavný Steven Spielberg a natáčí podle něj film (premiéra ohlášena na duben 2014, český distributor: Bontonfilm).

Mnohokrát děkuji nakladatelství Knižní klub za poskytnutí knihy k recenzi!

Roboti se vždycky zdáli jako dobrá věc. Mohli by pomáhat lidem a usnadnit jim práci. Je nutné se nějakým způsobem přiblížit technicky vyspělé budoucnosti, pokrové technologii a ta se v podobě robotů vždycky zdála jako nejlepší možný nápad, který by utvořil dokonalý a téměř bezstarostný obraz budoucnosti. Co když se ale roboti proti svým stvořitelům vzbouří a jasně jim dají najevo, že už je nikdo spolehlivě neovládá a neovlivňuje jejich jednání? Nastane robotická apokalypsa, kterou zastavit je možná i nad lidské síly...

Téma robotů už bylo zpracováno do mnoha filmových podob, avšak v knize jsem se s roboty moc často nesetkala. Vlastně bych řekla, že je to poměrně riskantní téma, k napsaní slušné knihy o robotech je myslím potřeba mít v hlavě velmi dobře promylšený příběh a poté ho také originálně a poutavě dostat na papír. Na Robokalypsu jsem se tudíž velice těšila, i přesto, že jsem prakticky vůbec netušila, o co v knize doopravdy půjde. Čekala jsem nějaký klasický příběh, kde se setkám s podrobným popisem dění a různých situací a nějakou hlavní postavou, která bude pro knihu konstatní, neměnná. Takovou hlavní postavou, která celou knihu vyprávěla, byl voják Cormac Wallace, jenž byl součástí války apokalyptických rozměrů s roboty. Nicméně jsem si s touto postavou nevytvořila žádné pouto ani vztah. Pro mě se Cormac stal takovou neutrální postavou. Ale projít válkou, navíc válkou s roboty, je dost drsná zkušenost, která zanechá stopy, jak duši, tak na těle. Cormac zažil všeobecně velice málo záviděníhodných chvilek. Jediné, co by mohlo být záviděníhodné je to, že přežil. Někteří Cormacovi přátelé totiž takové štěstí neměli a přežít se jim nepodařilo.

Co bych tak řekla k ději. I když jsem se na Robobkalypsu opravdu velice těšila, nakonec jsem z ní až tak nadšená nebyla. Děj se totiž skládal z útržků a výpovědí lidí, kteří se dostali do přímého, či nepřímého, kontaktu se vzbouřenými roboty a podařilo se jim nějakým způsobem přežít a svůj "zážitek" zaznamenat. Dalo by seříct, že jednotlivé kapitoly jsou ve formě hlášení, rozhovorů a výpovědí. Na začátku každé kapitoly je v kostce řečeno, čí je to výpověď a co se stalo, v rozsáhlejší části kapitoly je poté celý příběh od začátku do konce se všemi detaily. To mi trochu vadilo, nevím, bylo to takové zvláštní, občas poněkud nezáživné a zdlouhavé. Jazyk, kterým Wilson píše je, tedy ne vždy, poměrně těžkopádný. Setkat se můžete i s řadou sprostých slov, ale ty se myslím do textu, který vypovídají například přeživší vojáci, docela hodí. Co knize ale přihrávalo je to, že Wilson si hrál hezky se slovy a popsat i pekelně brutální situace pro něj nebyl žádný velký problém. Musím se přiznat, že mi z takových scén běhal mráz po zádech.
Vzhledem k tomu, že Robokalypsu si na starost filmové adaptace vzal slavný a výborný režisér Steven Spielberg, jsem už teď docela zvědavá, jak si s ní poradí. Za mě ale, co se knihy týká, je to takový lepší průměr.

6,3/10