Recenze - Legenda

12. března 2013 v 17:19 | Snow Fairy |  Recenze

Legenda

Autor: Marie Lu
Žánr: Dystopie
Originální název: Legend
Počet stran: 280
Na území, kde se kdysi rozprostírala západní část Spojených států, se nyní nachází Republika - stát, který je v nikdy nekončící válce se svými sousedy. Patnáctiletá June se narodila v jedné z nejbohatších čtvrtí v Republice, je zázračným dítětem a připravuje se na závratnou kariéru v nejvyšších vojenských kruzích. Stejně starý Day se naproti tomu narodil ve slumu a už ve svém mladém věku je nehledanějším zločincem Republiky.

Oba pocházejí z naprosto odlišných světů a zdá se, že neexistuje důvod, proč by se jejich cesty někdy měly zkřížit. Ovšem pouze do doby, než je zavražděn Metias, bratr Juny, a než se Day stává hlavním podezřelým. Rozpoutává se hra na kočku a myš, v níž se Day snaží ochránit svou rodinu a June pomstít smrt bratra. Ale při šokujícím zvratu událostí oba odhalí, co je ve skutečnosti postavilo proti sobě. Nyní nastává boj o holý život, boj o budoucnost lidstva, boj o skutečnou lidskou svobodu.

****

Území bývalých Spojených států. Zdánlivě blízká budoucnost prezentující novou Republiku. Republiku pod záštitou pravidel a zákonů. Republiku, ve které je rovnoprávnost velice přeceňovaných pojmem. Děti se v nízkém věku tradičně účastní zkoušky, která je buď předurčí jako jedince vhodného k obraně vlasti nebo naopak ho strhne na úplně dno, kde ti, kteří u zkoušky propadnou, nemají nic, a jak se zdá, dokonce ani pořádný život ve jménu tvrdé, špinavé a mrzké práce podřadných. V tomto světě pravidel a zákonů žije i June, dívka, která pro svou vlast žije stejně jako její bratr. Day žije na útěku před nespravedlností.
Příběh zákazané pravdy, jíž není dovoleno rozumět příliš, a který vás nenechá v klidu ani v konečném závěru...

Každý z nich žije jiný život. Ona by byla za Republiku schopná položit život, věří v řád, který Republika určuje a její inteligence přesahuje meze všech v Republice, z čehož plyne, že ona jediná by mohla nejobávanějšího zločince Republiky najít a nechat zavřít. On je naopak rebel, který po celou dobu svého kriminalistického bytí dělá i takové úskoky, se kterými si Republika není sto poradit. Jako jediný se ale může vyrovat inteligenci, jíž disponuje June. Životy Daye a June už se nemohou lišit více, podobnost téměř žádná, ambice nikterak společné a sympatie jakbysmet. Poznání je však osudové oboustraně.
Za začátku nového roku jsem Legendu od Marie Lu zařadila do škatulky knih, na které se letos těším absolutně nejvíce. Čekala bych, jak dlouho bych musela, než by tahle kniha vyšla. Takže okamžitě poté, co jsem si jeden výtisk Legendy odnesla z knihkupectví domů v rozechvělých, promrzlých rukách, jsem začala číst. Očekávání jsem měla, řeknu upřímně, opravdu vysoká. Čekala jsem pořádné napětí, akci a notnou dávku dystopie. Jsem tak neskutečně ráda, že toho všecho se mi vesměs dostalo. Bojové strategie, které musela samotná June promyslet před tím, než se vydala po stopách vraha, který ji připravil i o toho posledního člověka, kterého na světě měla, byly naprosto fascinující a úžasným způsobem promyšlené. Ostatně jako Dayovi. Tihle dva knižní hrdinové si mě od prvního setkání získali a tím pádem jsem jim věřila každé slovo.

"Slibuji věrnost vlajce skvělé Americké republiky, našemu Elektoru Primovi, našim slavným státům, jednotě proti Koloniím i našemu nadcházejícímu vítězství!"

Od začátku na mě Legenda působila velice zvláštním dojmem, ale jak už to tak u dystopií bývá, zavdala mi do hlavy myšlenku v tom smyslu, jestli bych chtěla v takové budoucnosti žít. Možná že přísná pravidla Republiky jsou v porovnání se smrtící arénou plnou malých dětí, které se musejí navzájem pozabíjet, pomyslná procházka růžovým sadem, ale pokud jste knihu četli, vítě, že ani republikánská alternativa není to nejlepší.
Nemám moc, co bych kritizovala, protože Legenda mi vyhověla ve všem, co jsem si přála a očekávala. Legenda je, co se žánru dystopie týká, opravdu silným spisovatelským dílem. V konkrétních scénách jsem nedělala téměř nic jiného, než že jsem koukala s otevřenýma očima na stránky před sebou.
Z tohoto vyplívá, že Marie Lu moc dobře věděla, do čeho jde. Předtím, než se vůbec pustila do psaní si dobře promysela, co chce lidem sdělit. Místo, aby jenom bezmyšlenkovitě, náhodně a bez rozmyslu házela věty do počítače, aby tím tak zaplnila těch necelých 300 stran, si koncepci vlastní Republiky promysela na dvakrát podtrženou jedničku. Myslím, že přiznivci dystopií tuto knihu velice ocení.

10/10