22. března 2013 v 21:53 | Snow Fairy |  Reviews

Zrada

Autor: Gregg Olsen
Žánr: Mystery, Krimi, Napětí
Originální název: Betrayal
Počet stran: 280
Nakladatelství: Fortuna libri
Stalo se to velice rychle, jak už to u tak strašných věcí bývá. K Olivii se přiblížila čepel nože a zapíchla se jí do hrdla. Prudce a zuřivě. A jen vrah mohl vnímat ironii jejích posledních slov: Teče mi krev!

Když na večírku kdosi ubodá Olivii Grantovou, studentku, která přijela na výměnný pobyt, obvinění se městečkem Port Gamble šíří rychleji než nejpopulárnější zprávy na Twitteru. Skoro všichni ukazují prstem na Briannu, již mnozí pokládají za falešnici a jejího přítele Drewa. Čisté svědomí však nemá ani Beth Leeová, samotářka, u níž Olivia bydlela. Bethiny nejlepší přítelkyně Hayley a Taylor Ryanovy se pokusí její jméno očistit, přitom však objeví hustou pavučinu šokujících tajemství.

Mnohokrát děkuji nakladatelství Fortuna libri za poskytnutí recenzního výtisku!

Malé americké městečko Port Gamble bylo vždy doslova ospalé a nijak vehementně nedávalo svému okolí najevo, že vůbec existuje. Ale pouze do té doby, kdy bylo na velkém věčírku Brianny Connorsové jí samotnou nalezeno tělo její nejlepší kamarádky Olivie Grantové, dívky, která dostala šanci splnit si svůj americký sen v rámci studijního výměnného pobytu. Po oné otřesné události se Port Gamble dostal nepříjemně do podvědomí lidem i mimo americký kontinent. Sama Olivia by nikdy nečekala, že by se do svého milovaného rodného Londýna nikdy nevrátí. Avšak po tom osudovém večírku už svůj účet na facebooku či twitteru nikdy neobohatí svým váženým příspěvkem. A nikdy už se taky nedozví, proč musela skončit pobodaná v pokoji své nejlepší kamarádky na večítku plném mladých lidí místo aby si i nadále užívala svého života...

"Zvažovala, že vytáhne skicář a bude kreslit, ale věděla, že na světě není dost černých pastelek, které by vyjádřily její náladu."

Jako volné pokračování Závisti se Zrada neprojevuje ničím menší než velkým talentem a příběhem, ze kterého upřímně mrazí.
Přece jenom jsou vraždy téma, o kterém lidé běžně během dne nemluví, rozhodně ne nahlas. Je to slovo, které lidé raději nechávají skryté nebo se jej snaží schovat za neučinými eufemismy. Je to čin, který široká veřejnost odsuzuje se slovy: "Jak to může někdo udělat?"
Proto velice obdivuji zápal s jakým Olsen tohle téma pojímá a jak bravurním způsobem mu vdechuje poněkud mrazivý nádech a nevyzpytatlený život. Oproti předchozí Závisti má Zrada docela odlišný spád událostí. Nechci říkat, že Závist skončila happyendem, protože vzhledem k okolnostem tomu tak ani zdaleka nebylo, Zrada měla však takový zlověstnější, nebezpečnější podtón, který se Olsen nebál i ještě trošku přiostřit. Navíc v textu používá přesmyčky, které dělají čtení čtenáři hned o něco zajímavější a různá tajemství, která na první dojem nedávají smysl začínají postupně zapadat přesně na své místo. K celému čtení přispívá i to, že i když je příběh z větší části fikce, je inspirovaný skutečnou událostí. Z čehož mrazí ještě o něco více, alespoň tedy mě, protože díky tomuto faktu se příběh činí možnou šílenou pravděpodobností. Osobně mám takhle mrazivé příběhy, do posledního písmena plné tajemství a záhad, které se nakonec logicky vysvětlí, velice ráda. A pokud mohu říci, je Olsen jedním z nejlepších spisovatelů tohoto žánru.

Jelikož se Olsen po celou knihu nezaměřuje pouze na jednu nebo dvě konkrétní postavy, kromě nejhlavnějších, dvojčat Hayley a Taylor Ryanových, může čtenář poznat příběh a všehno okolo případu vraždy z několika různých úhlů, čímž se probouzí jeho zvědavost pochopit a eventuélně i vyřešit celou kauzu.
Ve Zradě je všechno se vším velice úzce sepjaté, a proto odhalit nějaké maličkosti, na které byste se mohli těšit je poměrně těžké, ale mohu říci, že jestliže se vám první díl líbil, tenhle by vás taktéž neměl zklamat. Olsen se už tak při zemi nedrží a nebojí se své postavy vystavit i nebezpečnějším situacím. Ale na druhou stranu by se mohlo klidně stát, že někomu Zrada nesedne. Je taky docela důležité se na text více soustředit, aby opravdu neuniklo vůbec nic důležitého. Ale když jsem si při čteních některých pasaží řekla, že je kniha poměrně předvídatelná, pak jsem si přečetla něco, co mě drtivě přesvědčilo o opaku. Já jsem s příběhem Olivie Grantové ispirovaný skutečnou událostí Amandy Knoxové, velice spokojená. Škoda, že zatím není jasné, zda bude další díl, protože po tomto konci mám sto chutí se okamžitě, neprodleně vrhnout na třetí.

"Vraždy nikdy neberte na lehkou váhu..."

10/10