22. května 2013 v 18:51 | Snow Fairy |  Reviews

Autor: Marianne Curley
Žánr: Fantasy, Beletrie
Originální název: Avena: Hidden
Počet stran: 288
Rok vydání: 5. června 2013
Nakladatelství: Jota
První část fantasy trilogie o andělech a lidech, o věčném boji dobra a zla. Tihle andělé nejsou žádné laskavé a usměvavé nehmotné bytosti, naopak se spíš podobají lidem, jejichž duše mají ochraňovat. Není jim cizí pýcha, marnivost, závist, ale ani upřímné přátelství a láska.

Ebony vždycky věděla, že je jiná. Odlišovala se svýma fialovýma očima a její úzkostliví rodiče ji po celé dětství drželi na farmě v odlehlém údolí, kde ji i sami vzdělávali, chránili ji před každým nebezpečím - skoro jako by ji skrývali. Jenže teď se v Ebony něco mění. Něco, co se skrýt nedá. Dívka září, každým dnem je o něco krásnější a silnější. Když jedné osudové noci potká zvláštního, citlivého Jordana, něco uvnitř ní vybuchne - něco, co je vidět z nebes, něco, co od základů promění její dosavadní život. Ebony zatím neví, že je uloupený anděl, ukrytý na zemi. Jenže teď, když ji nebesa našla, budou ji chtít zpátky.

Mnohokrát děkuju nakladatelství Jota za poskytnutí ARC e - booku knihy k recenzi!

To, že se s ní něco děje, věděla Ebony už dávno. Nikdy nebyla stejná jako její vrstevníci, nikdy nebyla slabší, krásnější ani hloupější než nejslabší, nejkrásnější a nejhloupější člověk v jejím okolí. Ebony měla vždycky něco navíc. Při hodinách tělocviku vynikala ve všech sportech a její spoluhráči chtěli všechno, jenom ne, aby se s ní střetli, byť třeba jenom v případě obyčejného, nechtěného šťouchnutí. Že je především odlišná vzhledově nejde přehlédnout díky jejím neobvyklým fialovým očím. Ale jediné, co o sobě Ebony neví je to, kdo doopravdy je. Cítí zvláštní pocity k chlapci jménem Jordan, které ale nedokáže sama vysvětlit ani popsat. Dějí se jí věci, které vždy považovala za pohádku.
Ale je jí jasné, že svou odlišností přitahuje pozornost. Ať už je žádoucí nebo ne, to Ebonyiny nepřátele nezajímá...

Hned na začátek se musím přiznat, že než jsem si knihu rozečetla, nestihla jsem si pořádně ani přečíst anotaci. Jenom opravdu spěšně jsem si ji proletěla očima, ale tím to myslím končí a jediné, co jsem před čtením věděla jistě je, že to bude nějaké dílečko o andělech. Navíc i to, že jsem si Skrytou mohla přečíst s předstihem mě zasáhlo tak najednou, že jsem se ani nenadála a začala jsem číst. A bylo to čtení z opravdu velké zvědavosti.
Přece jenom se knihy s andělskou tematikou poslední dobrou poměrně rozmohly, proto vymyslet originální příběh, který by měl nějaký spád a slušnou zápletku, už není tak jednoduché. Ale myslím si, že Marianne Curley vzala všechno z toho správného konce.
Ze začátku jsem byla sice maličko zmatená ze onoho nového prostředí, nových postav, nového stylu psaní, ale na to jsem velice rychle zvykla a to se mi potom četlo téměř samo.
Jak jsem už řekla, jedná se o andělský příběh, ve kterém se ale andělé nehrnou do zběsilé akce hned od první stránky, čtenář si na ně musí postupně hezky počkat. A vzhledem k tomu, že hlavní hrdinka Ebony se sama necítí být jenom tak nějakou obyčejnou dívkou, kterou by zaujatě zajímaly jenom šminky, šperky a extravagantní móda, není děj tím pádem příliš monotónní a zbrklý.

Skrytá je další z řady knihy, v níž se vyskytují dva úhly pohledu. Střídají se kapitoly, pochopitelně, ze strany Ebony s kapitolami Jordana. A opět jsem se zde setkala s opravdu příjemně humornou složkou, která obohatila některé Jordanovi kapitoly a smazala tak pravděpodobnost, že by se čtenář unudil k smrti.
To, že i mezi anděly existuje dobro a zlo už by se dalo považovat za tradiční, sterotypní fakt. Možná, že i andělé, které stvořila Marianne Curley jsou zčásti stereotypní, ale v některých věcech se zásadně odlišují od svých kolegů z branže. Hned v několika ohledech by se dalo říci, že mají tito andělé navrch. Navíc co mě se na těchto andělech opravdu líbilo, byla jejich poměrně autentická jména.
Nakonec bych řekla, že to bylo čtení chvílemi sice naivní, i když nemůžu říct, že by to byla nějaká iritující naivita, ale chvílemi i dosti šokující, kdy jsem jenom kulila oči. Nějaké to překvápko bylo navíc většinou v takové pasáži, kde byste to ani v nejmenší nečekali. Takže si v pohodičce čtete a najednou bum; oči vám mohou vyletět z důlků.
Jako první díl série se myslím Skrytá opravdu povedla. Taková, že potěší a neurazí. Rozhodně doporučuju po této knize sáhnout, až se ukáže na pultech vašeho nejbližšího knikupectví.

8,5/10