Reviews - Prokleté město

24. června 2013 v 19:32 | Snow Fairy |  Reviews

Prokleté město

Autor: Lisa McMann
Žánr: YA, Fantasy, Mystery
Originální název: Cryer's Cross
Počet stran: 216
Městečko Cryer's Cross je nenápadné místo, kde se nic zvláštního neděje... Až do chvíle, kdy beze stopy zmizí jedna ze studentek místní školy. Kendall Fletcherová ji ani moc neznala. Po dalším zmizení ale začne slyšet hlasy zmizelých studentů. Jde z toho strach. V Cryer's Cross je ukryto dávné tajemství a nad všemi obyvateli se vznáší děsivé prokletí. Podaří se Kendall odhalit pravdu a nezešílet při tom?

Mnohokrát děkuju nakladatelství Fragment za poskytnutí knihy k recenzi!

Po zmizení Kendalliny velmi dobré kamarádky Tiffany Quinnové se zdá, že se nic nemůže vrátit k lepšímu. Kendallina psychická porucha tomu všemu taky nijak zvlášť nepomáhá a občas má pocit, že ze všeho zešílí. Z Tiffanina zmizení, ze školy, z lidí kolem, ze sebe. Ale Niko, její nejlepší přítel, je její záchanou, on jediný jí dokáže ještě nenásilně přesvědčit, že když bude jenom maličko věřit, všechno se nakonec opravdu zlepší. Ale to by se nesmělo stát, že stejně záhadným a nevyřešitelným způspobem zmizí i to jediné, nebo spíše ten jediný, který pro Kendall tolik, tolik znamenal.
Bude Kendall schopná vydržet ten psychický nával děsu a hrůz, aniž by se jí něco stalo, nebo podlehne stejně jako předchozí oběti a nechá se zničit silou, kterou nevidí ani neslyší nikdo kromě jí samotné?

Lisa McMann, známá převážně svou fantasy, YA, sérií Lovkyně snů, opět bere pero do ruky a pouští se do dalšího díla. Ale tak jak jí to vycházelo u Lovkyně snů už neplatí pro Prokleté město. Ještě předtím, než se vůbec pustila McMann do práce na této knize, ten nápad možná nezněl až tak špatně. Záhadné, zapadlé městečko, plné tajemství, která se dostanou k uších absolutně každého obyvatele Cryer's Cross, je sice takový ten starý známý fantasy stereotyp, který neurazí a námět s lavicí, hlasy jakoby ze záhrobí a dívkou postiženou psychickou poruchou přílišné kontroly, taky není nijak špatný nápad, ale kdyby bylo konečné spojení maličko jiné, možná i trochu hororovější, taky by to bylo lepší.
Po Lovkyni jsem měla docela velkou radost, že se další kniha od této autorky plánuje vydat v češtině, ale to jsem nemohla vědět, že to nakonec dopadne tak, jak to dopadlo.
Abych pravdu řekla, hodně mě Prokleté město zklamalo. Tuhle knihu bych, i když mě to mrzí, zařadila mezi knihy, u kterých je pravděpodobnost, že si z její "dokonalosti" sednete na zadek, poněkud mizivá.
Kendall je už na první setkání taková nemastná neslaná, svou osobnostní poruchou je skoro posedlá, stále jí v něčem něco překáží, až na nějaké ty světlé chvilky. Dle mého názoru mohla Lisa trochu toho odhodlání Kendall přidat, protože když něco chcete, tak za tím jdete, Kendall ale nemůže. Silné sebezapření a osamělost je pro čtenáře, který se setká s takovou knižní hrdinkou, jako je Kendall, jako studená sprcha na pekeleně rozáplenou pokožku. Asi nic moc, co?
Prostě mé vlastní pocity z Kendall moc příznivé nejsou, pravděpodobně jsem něco takového od Lisy nečekala, vzhledem k tomu, že po Janie, lovnkyni snů, jsem čekala hrdinku maličko jí podobnou.

Co se děje týká, tak se Lisa překonává vzhledem k Lovkyni snů. Lovkyně snů měla děj, o tom beze sporu, ale spíše takový jednodušší, kdy jednotlivé části odělují časové úseky, trochu mi to připomínalo deníkové zápisy, o Prokletém městě by se dalo mluvit jako o knize, avšak tak zmatené, že než si konečně po konci jedné kapitoly uvědomíte, co se vlastně stalo, už jste zamotaní v další, která vám v objasnění té předchozí přiliš nepomáhá.
Lisa se v průběhu knihy snažila být velice záhadná a tajmená, nakonec to však vyšlo spíš divně, ale naštěstí, jestli to tak mohu říci, na konci všechna nejistota svým způsobem vymizela.
Jsem si jistá, že to McMann mohla zvládnout a skloubit jinak, lépe, trochu méně prapodivně, ale jako pomyslné a trochu hyperbolicky řečené světlo na konci tunelo je opravdu celkový závěr, ten knize opravdu pomohl.

4,5/10