26. července 2013 v 15:04 | Snow Fairy |  Recenze

Hra lží

Autor: Sara Sheprad
Žánr: Román, YA
Originální název: The Lying Game
Počet stran: 224
Nakladatelství: BB art
Tajemství, lži a děsivé následky Měla jsem život, pro který by člověk byl schopen i zabít. Pak to někdo udělal. Nejhorší na tom být mrtvá je, že už nemáte pro co žít. Žádné líbání. Žádná tajemství. Žádné drby. Z toho by většina holek měla druhou smrt. Ale já naštěstí dostala něco, co nikdo jiný nemá - představení na přidanou - a to díky Emmě, své znovunalezené sestře, se kterou jsem se ani nestačila sejít. Emma se nyní zoufale snaží zjistit, co se mi stalo. A jediný způsob, jak to vypátrat, je být mnou - vklouznout do mého starého života a po kousíčkách ho skládat dohromady.

***

Emma je dívka z dětského domova. Kromě toho, že se stále stěhuje z jedné rodiny do druhé má svou jedinou nejlepší kamarádku, které může říct úplně všechno. Ale prošla už tolika pěstounskými rodima, že už se ani nesnaží si nalhávat, že by někdy byla přiřazena do rodiny, o které by mohla říci, že tam patří, aniž by ji ani jednou neobvinili, že něco provedlo jenom proto, že je z děcáku.Ta žena, co si ji Emma z dětství před dětským domovem pamatuje, jí nikdy nebyla pravou matkou. Ale i prešto stačila zjistit, co je v životě důležité. Nestát se větším lhářem než jste sirotkem.

Sutton je naopak dívka, která má všechno. Nádherný domov plný luxusu. Bohatou rodinu, protivnou sestru, provokativní rodiče, úžasného kluka a tři nejlepší kamarádky na světě. Ve škole má popularitu, která jí dává určitou výhodu, když se ostatní plácají v středoškolských problémech. Sutton tohle nemusí řešit. Na střední škole je něco královna a studenti její poddaní. Hraje hru, v níž exceluje a vyhrává. Co když se ale celá hra obrátí protí ní?

A pak se tyto dva světy najednou prohodí. Nebo splynou? Emma zjistí, že má sestru, dvojče. To je pro ni něco, co nikdy nezažila. Už na Emmu její matka kašlala, byl tohle možná důvod, proč svou sestru nikdy dřív nepotkala? Ale to, že má sestru se dozví velmi zvláštním způsobem. Shlédnutím hrůzného videa, na kterém dívka vypadá úplně jako ona. Ale jestli chce zjistit víc o tom, co se opravdu stalo, musí se přiblížit pravdě. A pravdě se přiblíží jedině tak, že se ponoří do lží.

A tak se seběvědomá, krásná, nikdy o sobě nepochybující a zároveň záhadně zmizelá Sutton změní v chudou, nejistou, spravedlivou Emmu bez rodiny. Z prvnotního Emmina plánu znovunalezenou sestru navštívit se stane prakticky boj o život. Protože hrát, že jste někdo jiný, i přesto, že je to vaše jednovaječné dvojče, je to nejtežší, co máš může v životě potkat.
Hra plná intrik, temných tajemství a strachu. Hra lží může začít.

Další série z pera autorky Roztomilých, malých lhářek, Sary Shepardové, Hra lží, dává všech čtenářům na vědomost, že pokud si někdo myslí, že o lžích ví dost na to, aby se jim dokázal vyvarovat, tak se šeredně plete. Shepard dokáže velice dobře zacházet se slovy a to je velké plus pro celou knihu, repsketive sérii. Tím pádem se lehce zaplete do klubka lží, které hlavní hrdinové splétají dohromady jako pavouk svou síť.

I když by se mohlo zdát, že příběh je docela nevinný, protože, co byste přece mohli očekávat od románu až tak šokujícího nebo strašidelného, že? Ale opak je pravdou. Tím, že se děj odehrává na prknech střední školy a hlavní, vedlejší a prakticky skoro všechny postavy jsou lidé podobného věku, se vcítění do příběhu stává jednodušší a uvěřitelnější. A protože lži a nejrůznější fámy šíře kdekdo, obzvlášť potom na střední škole, stává se Hra lží o to děsivější, že nevíte, co na vás za vašimi zády, kdo chystá.

Trvalo mi sice neskutečně dlouho než jsem se ke čtení Hry lží dostala, ale rozhodně nelituju, že jsem se do ní, po malém pošťouchnutí, pustila. Zkušenost se čtením lhářek nemám, ale styl psaní Sary Shepard se mi líbí. Pro ni je takový specifický, poznávací, zvláštním způsobem odlišný, těžko ho výstižně popsat.

To ale nic nemění na tom, že Hra lží je Sařin velmi dobrý spisovatelský počin. Ze začátku se sice míchalo všechno všechno dohromady a bylo to takové zamotané, ale s každou následující kapitolou je jednodušší a jednodušší se začíst a podlehnout příběhu o holčičí zášti, vypočítavosti a mazanosti, intrik a hlavně lží.

8,4/10