11. července 2013 v 17:45 | Snow Fairy |  Recenze

Marcelo ve skutečném světě

Autor: Francisco X. Stork
Žánr: Psychologický román
Originální název: Marcelo in the real world
Počet stran: 304
Datum vydání: 2012
Marcelo Sandoval slyší hudbu, kterou nikdo jiný neslyší. Je to jeden z projevů psychické poruchy podobné autismu, kterou trpí. Celý dosavadní život chodil na školu pro žáky se speciálními potřebami, ale toto léto se jeho otec rozhodl, že musí poznat skutečný svět a zaměstná ho ve své právnické firmě. Marcelo poznává, co je to zrada, zklamání, žárlivost, hněv i touha a láska, a učí se s tím vším vyrovnávat.
Tento jedinečný příběh je příběhem o spravedlnosti i krutosti světa kolem nás a o tom, že každý z nás může někdy zaslechnout hudbu své duše.

Marcelo Sandoval je sedmnáctiletý chlapec, který trpí Aspergerovým syndromem. Je to jedna z forem autismu, která se projevuje především u chlapců. Marcelo je na první pohled úplně obyčejný kluk, který se mílovými kroky blíží k pubertě a chystá se prožít všechno to, co ostatní kluci v jeho věku. Ale když ho poznáte blíž, uvědomíte si, že tohle všechno je pro Marcela něco, co ve skutečnosti nejspíš neprožije stejně jako ostatní. Všechny tyhle emoce a pocity on vnímá jinak, po svém. Žije ve svém vlastním dokonalém světě, kde mu hraje neslyšitelná hodba. Chodí na speciální školu, která zařizuje péči dětem jako je Marcelo, kde má všechen svůj život, své koníčky a jeho svět tam může vzkvétat. Ale Marcelův otec chce, aby poznal i skutečný svět, aby ho poznal tak, jak ho zná on nebo Marcelova maminka. Chce, aby prožil přesně to, co by on jinak vnímal po svém. Chce, aby se naučil žít skutečným světem.

Žít v normálním světě, kde se lidé ne vždy úplně respektují, je pro lidi jako je Marcelo strašně složité. Autistický svět je dokonalý, lidé tam mají všechno, co je dělá šťasné a mnohdy jim skutečný svět jenom více ublíží. Marcelo je ale silný kluk a se svým autismem se snaží bojovat.
Za tohle postavu Marcela nelze neobdivovat. Autismus je sice taková nemoc, proti které se velice těžce bojuje, ale není to nemožné, pokud ten dotýčný opravdu chce něco změnit. Marcelo je navíc velice vnímavý chlapec a na Patersonu, škole, kam Marcelo dosud chodil, se naučil vnímat lidi tak, jak to většina kolemjdoucích nedokáže. Aby se Marcelo mohl lepé sžít i s takovým reálným světěm, pošle ho jeho tatínek pracvoat do jeho právnické firmy, kde, jak doufá, se Marcelo naučí fungovat tak, jak to po něm budou lidé vyžadovat. A nebýt této zkušenosti, nikdy by Marcelo nepoznal lidské lsti. Postupně se jim snaží porozumět stejně jako významům různých slov, které dosud neznal. A vedle toho poznává i co je to láska a žárlivost a jak tenoučká je mezi těmito city tenká dělicí čára.

Francisco Stork píše knihy, které dokáží člověku otevřít oči a ukázat, že svět není vždy spravedlivý avšak ne neměnný. Knihy, které mají skutečnou hloubku a smysl a stojí více než jen za pohled. Každý máme občas takový pocit, že všemu rozumíme dost, abychom si poradili s kdejakou zapeklitostí levou zadní, ale nakonec se ukáže, že nerozumíme všemu, co je potřeba k tomu, abychom věci dotáhli do konce. Není to chyba, je to prostě fakt a já taky nejsem vyjímka. Čtení Marcela pro mě samotnou bylo v mnohém zásadní. Třeba, že lidé jako je Marcelo, které můžeme denně potkat na ulici, nepotřebují náš soucit, ale spíše naopak naši pomoc. Tím, že je budeme litovat jim nepomůžeme a i když moc možností k pomoci nemáme, tak i malý úsměv pro takové lidi může znamenat spoustu světla. Velice jednoduše si při čtení uvědomujete, jak málo stačí k radosti, i když to někteří lidé na světě nemají právě jednoduché. Já osobně bych tento psychologický román označila za velice silný a propracovaný. Postava Marcela je moudrá a hodně vás naučí nejen o lidech jako on sám, o ostatních lidech kolem vás, ale hlavně o sobě samém. Mě se kniha Marcelo ve skutečném světě opravdu velice líbila, bylo v ní poznání, loajalita, úžasně zpracovaná zápletka a velký kus životní zkušenosti a rozhodování. Jsem si více než jistá, že se vám tahle kniha bude líbit, ať už máte o toto téma zájem nebo jste jenom zvědaví, co je tahle kniha vlastně zač. Je to prostě příběh, který ve vás něco zanechá, ať už chcete nebo ne. A jestli jste hned od začátku byli uchváceni krásnou obálkou, po přečtení, respektive už během čtení, naprosto jistě pochopíte i její význam.

10/10