22. července 2013 v 18:22 | Snow Fairy |  Reviews

Autor: Mats Strandberg, Sara B. Elfgren
Žánr: Mystery, Drama
Originální název: Eld
Počet stran: 640
Nakladatelství: Fortuna libri
Napětí stoupá v Engelsforsu.

Vyvolené mají začít druhý ročník na gymnáziu. Celé letní prázdniny tajily dech v očekávání dalšího tahu démonů. Hrozba však přijde z místa, které by nikdy nepředpokládaly. Je čím dál zřejmější, že v Engelsforsu je cosi velmi, velmi zvrácené. Minulost se spřádá se současností. Živí potkávají mrtvé. Vyvolené jsou svazovány čím dál těsněji k sobě a opět si musí připomenout, že magie nemůže zhojit nešťastnou lásku nebo spravit zlomená srdce

Mnohokrát děkuju nakladatelství Fortuna libri za poskytnutí knihy k recenzi!

Pěti engelsforským čarodějnicím opět dýchá na záda zlo a opravdu velký problém s, na první setkání, neškodným názvem. Engelsfors se už dávno nedá považovat za bezpečný nebo poklidný. Stále se zde dějí věci, ze kterých byste neměli mít dobrý pocit, nýbrž pocit zlý. Lidé to však nevmají tak silně jako Linnéa, Vanessa, Minoo, Anna-Karin nebo Ida. Proto jsou lépe manipulovatelní a, aniž by si toho dopravdu všimly, se jim pod nosy dějí znepokojující věci.

Od toho tu ale Engelsfors má své čarodějnice, o nichž se nikdo nesmí samozřejmě ani slůvkem dozvědět. Pokud by se ale k něčemu podobnému, jako k prozrazení pravé identity, schylovalo, přichází na scénu takzvaná Rada. Čarodějná rada, která má za úkol takové věci zažehnat nebo v případě, kdy už je mezi lidmi prozrazení aktuální, či jenom podezřelá věc, přísně potřestat.

Dívky tak mají jako na stříbrném podnose hned několik problémů. Samy se podílely na vypouštění magie mezi lidi, i přesto, že o existenci Rady neměly tehdy ani zdání. To ale členy Rady nezajímá, vina je na místě tak jako tak, stačí už jenom určit úroveň, prozatím neprokázaného, trestu.
Ale ještě větší problém je už dávno mezi lidmi. Dívky jsou však v tomto nevinné, jejich schopnosti jsou naopak klíčem, který zachrání lidstvo před jistou apokalypsou, pouze však v případě, že uspějí.

Všem je hned od začátku jasné, že tohle určitě nemůže dopadnout dobře. Od počínajích vizích o hřbitově, až po zničení světa, které se nebezpečně blíží a zastavit ho je prakticky nemožné.

***

Severská mysteriózní trilogie od dvou švédských autorů pokračuje v cestě, která byla započata v prvním díle. Návaznost obou dílů je na první pohled zjevná, ale autoři se rozhodli zajít dál. Takže se z linie příběhu, která je pro knihu nejpodstatnější, vydávají na rozcestí, kde se řeší další, i nečarodějné, problémy.

A právě tyhle všudypřítomné dějové odbočky, dle mého, ubraly celé knize jasnozřivost. Lehce se při čtení zamotáte, jelikož rozbory problémů starostí všech hlavních hrdinek jsou dosti hluboké, nikoli jenom povrchní a náhodné. Autoři možná záměrně chtěly čtenářům trochu pomotat hlavu, aby je o to více překvapil závěr, který je ale na druhou stranu velmi povedený, logicky vysvětlený, promyšlený a svým způsobem i nejvíce šokující z celé knihy.

Strandberg a Elfgrenová udělali co jenom mohli, aby čtenáře navnadili na další, v pořadí třetí a taky poslední, díl a jsem si jistá, že se jim to víceméně povedlo. Na mě však kniha chvílemi působila nudně a příliš zdlouhavě. Nicméně pochválit musím scény laděné do ostré, neobvyklé a čarodějné akce, ze kterých je cítit ten pravý severský "smrad". Ale i když se mi kniha nakonec líbila, z toho konce jsem navíc byla upřímně nadšená a překvapná, tak kdyby některé, rozšiřující části v knize nebyly, vůbec by mi to nevadilo. Snížil by se počet stran, ze kterého před čtením jdete do mdlob a možná by se celý příběh i zestručnil a trochu projasnil.

8,5/10