29. srpna 2013 v 13:26 | Snow Fairy |  Reviews

Autor: Amy Tintera
Žánr: Dystopie, Sci - Fi
Originální název: Reboot
Počet stran: 384
Nakladatlství: Egmont
Před pěti lety jsem zemřela. O 178 minut později jsem vstala z mrtvých.

Před pěti lety byla dvanáctiletá Wren Connollyová třikrát střelena do prsou. Po 178 minutách vstala z mrtvých jako resetka: silnější, rychlejší, odolnější a bez emocí. Čím déle jsou totiž reseti mrtví, tím méně v nich zůstává po oživení lidského. Wren 178 je nejnebezpečnější reset v Texaské republice. Nyní ve svých sedmnácti letech slouží v polovojenské jednotce společnosti KLEZ (Korporace pro lidskou evoluci a zalidnění).

Wren je jako zkušená bojovnice pověřena výcvikem nových resetů, ale její poslední nováček - Callum Reyes - je nejhorší, jakého kdy viděla. Callum byl oživen 22 minut po své smrti, a tak prakticky zůstal člověkem. Má příliš pomalé reflexy a nepatřičné otázky a jeho nikdy neuvadající úsměv vyvádí Wren z miry. Pořád však odpovídá za jeho výcvik. Když Callum odmítne splnit rozkaz, dostane Wren poslední šanci ho srovnat - jinak ho bude muset zlikvidovat. Wren dosud vždy uposlechla každý rozkaz a ví, že když se vzepře, bude také zlikvidována. Ale zároveň se nikdy necítila tak živá jako s Callumem…

Mnohokrát děkuji nakladatelství Egmont za poskytnutí knihy k recenzi!

Představte si, že umřete a po nějaké době se probudíte s číslem, které prakticky udává vaše postavení. Vaše schopnosti. Vaši bezcitnost. Váš kodex zabijáka. Vaše resetí číslo, jenž je buďto vaší chloubou nebo naopak vaší slabostí.
Wren Connollyová byla ještě dítě, když byla násilně zastřelena. Ale potom se z ní stala resetka, dívka, která je silnější, vznešejnější, důležitější a hlavně nebezpečnější než za jejího normálního lidského života. Čím delší dobu jste byli mrtví, tím větší číslo máte. A čím větší máte číslo, tím lepší a bezcitnější jste. Wren má číslo 178, což z ní dělá nejnebezpečnější resetku ze všech a taky tu nejlepší volbu ve cvičená dalších resetů. Nikdy s resety s menším číslem, než je její samotné, neměla problém. Oni z ní měli respekt a strach, a tak ji poslouchali na slovo, bez jakýchkoli protestů. Až do teď na Calluma, který se od začátku vzpírá všem rozkazům a nejen těm Wreniným...

Dystopie se zvláštním, tajuplným názvem a anotací, která směle vyzívá všechny čtenáře, že ona je ta pravá, kterou si jako další přečíst. I ty nejmenší detaily poukazují na kvalitu Resetu, že zde bude plno nečekaných zvratů, jenž nikdo nečeká a napětí, které nepustí. Ale je tomu ve skutečnosti tak a Reset splní všechna vysoká počáteční očekávání?
Ze začátku jsem o tom trochu pochybovala.

Ten rozjezd se mi tak nějak nelíbil. Celý ten úvod mi přišel takový trochu přitažený za vlasy, nepravděpodobný a absolutně nereálný, i když o reálnost v dystopiích až tolik nejde. Chvíli mi ale Reset připomínal jednu jeho dystopickou kolegyni, Divergenci, a to mě trochu iritovalo. Ale stále jsem doufala, že se to celé nějak pořádně rozjede, až mi z toho spadne brada. Co myslíte, že se stalo?

Brada mi nespadla, ale postupně jsem si zvykala na to nadčasové prostředí, celkovou vyspělost toho námětu, na povahu postav i na autorčin styl psaní. A nakonec mi to všechno začalo dávat opravdový smysl. Postupně jsem přicházela na chuť celému ději, který se mi nakonec docela zalíbil, i postavám, které měly každá svou vlastní specifickou povahu, čímž prokazovala celé knize určitou různorodost. A nakonec samotný fakt, že postavy byly všechno převážně reseti, tak to zase působilo trochu až živočišným dojmem.

Reset je celkově poměrně komplikovaná kniha, má své klady, ale i zápory. Velmi se mi líbilo, že hlavní chlapecká postava, Callum, byl i přes tu malou resetí část spontánní a lidský. Že mu autorka nechala tu lidskost, která byla absolutním opakem Wreniny povahy. To všechno, co se v knize stalo, bylo záměrně a moc hezky promyšlené, jenom se prostě nedokážu nějakým způsobem oprostit od toho, že Reset je vyumělkovaný, předvídatelný a v některých malých částech i trochu umělý.
Před čtením Resetu jsem jenom pramálo tušila do čeho jdu, ale nakonec nemůžu říct, že se mi to nelíbilo. Ten začátek mi tam pořád trochu skřípe, ale nakonec to nebylo vůbec, ale vůbec špatné. Teď jsem jenom velice zvědavá na pokračování a další vzestupy a pády všech postav.

8/10