16. září 2013 v 19:02 | Snow Fairy |  Filmové recenze

Knižní předloha: Město z kostí - Cassandra Clare

Filmový/knižní žánr: Akční / Dobrodružný / Drama / Fantasy / Mysteriózní / Romantický

Délka filmu: 130 minut

Hrají: Lily Collins, Jamie Cmpbel Bower, Robert Sheehan, Jonathan Rysh Meyers, Lena Headey, Jemima West, Kevin Zegers, Godfrey Gao a další...

Motto: "Všechno, co jste slyšeli o nestvůrách, o nočních běsech, legendy, které se šeptají u letních ohňů . . . všechny ty historky jsou pravdivé."

Než se na film podíváte...

... bych vám doporučila si přečíst knižní předlohu. Není to sice povinností, ale s knižní zkušeností potom při filmu lépe pochopíte, o čem Město z kostí vlastně je. Na druhou stranu je i celé filmové zpracování docela srozumitelné, ale jak to u filmů bývá, nikdy vám neřeknou všechno. Není to chyba, takhle to je u každému zpracování podle knihy. Je potom jenom na vás jak film pochopíte. Přečtením knihy ale šetříte čas a při sledování filmu si nemusíte tolik namáhat hlavu s tím, kdo je kdo a co je co a proč je něco tak, jak to je. Můžete se nechat unášet na vlnách Města z kostí, aniž byste si museli převelice lámat hlavu s tím, co se vám odehrává před očima.

Postavy pod mikroskopem...

Jednou z věcí, které u filmových zpracování podobné i tomuto sleduju, je výběr hvězd, které si zahrají hlavní, vedlejší a všechny další role. On je tento proces výběru sám o sobě hodně složitý, protože většina postav, které je nuto pracovat, jsou fiktivní a prakticky se v našem světě neobjevují, od toho tu máme ony knihy. Ale díky bohu, že v dnešní době už jde namaskovat všechno.
Ze začátku, když jsem se dozvěděla, že tu nejvíce žhavou postavu, která je prakticky symonymem pro dokonalost a aroganci, bude hrát herec, kterého právě nemusím, a možná nejen já, tak jsem si jenom spráskla ruce a v duchu si řekla, co z toho nakonec bude. Jamie Campbel Bower alias Jace Wayland mi prostě nějak neseděl. Na filmovém plátně se ale pochlapil takovým způsobem, že jsem slintala skoro z poloviny tak jako jsem slintala u knížky. S Lily Collins, která si zahrála Clary, dávali dohromady opravdu moc hekzý a povedený, nejen, filmový pár.

Jamie si dle mého názoru vedl nad míru dobře a jeho herecký výkon byl opravdu věrohodný. Po shlédnutí si žádného jiného Jace nedokážu ani představit. Radši ani nechci.
Jamieho herečtí kolegové a kolegyně si dali také velkou spoustu práce, aby celkový dojem filmu za něco stál. Není pochyb o tom, že to byla opravdu tvrdá práce, protože všichni svými výkony dokázali zvednout úroveň fillmu zase o něco výš. Robert Sheehan v podání oblíbeného nejlepšího kamaráda Clary Simona zastával tu komerčně vtipnou a povzbudivou stránku filmu zatímco Kevin Zegers, který vystřihl roli tak trochu nabručeného Aleca byl tou temnější stránkou. Nehledě poté na samotného ďábla v podobě Valentina Morgensterna. Lily Collins vás nakonec také přesvědčí, že jedině ona je ta jediná a pravá osoba, která by mě hrát Clary.

Akce, akce a zase akce..

Co se této stránky filmu týče, tak se filmaři, scénáristi, maskéři a celý štáb, který se na vzniku filmu podílel, opravdu ukázali v tom nejlepším možném světle. Musím se přiznat, že při některých, dalo by se říct i drtivé většině, akčních scén ve mě byla malá dušička. Tohle byl úplný jiný level, než jaký jsem čekala. Ale to je jenom dobře, protože tím film rozatuje své pomyslné ruce a oslovuje tak i jiné věkové kategorie lidí, kteří třeba až tak nemusjí ty romatické slaďarny ve filmech pro puberťáky, které jsou plné rádoby akčních scén.
On téměř celý film byl napěchovaný nekočnící akcí, která ale ani nebyla nudná nebo fádní nebo komická. Spousta scén byly takové hodně nebezpečné a "živé", že vám skoro tuhla krev v žilách. Schválně ale říkám skoro.
Nicméně bych řekla, že takhle akční podtext celého příběhu by mohl kdejaký kritik ocenit.

Film podle knižního bestselleru...

Možná se mi to zdá, nebo je to fakt, ale v poslední době jakoby se roztrhl pytel s filmy, které jsou zpracovány podle knih, které světu vládnou a nesou status světového bestselleru na stříbrném podnose. A to jich spousta ještě čeká než staří světlo světa. Proto je samotné rozhodnutí takový film natočit na jednu stranu dobrý, ale na stranu druhou risk. Jak se vyhnout stereotypu a zároveň se co nejvíce přiblížit knižní předloze? Jak to udělat tak, aby všechno na první pohled imponovalo i těm, kteří nečetli předlohu?
Takových a dalších tisíc otázek si před úplným natáčením kladou nejspíš všichni filmaři. Řekla bych ale, že ti, kteří se podíleli na Městě z kostí v čele s Haraldem Zwartem, odvedli opravdu dobou práci. Samozřejmě nějaké ty odlišnosti byly, ale tomu se nikdy úplně nevyhneme. V tomto případě to ale dopadlo opravdu dobře, dle mého názoru, přípravy přinesly určitě své ovoce a to, jak si graficky pohráli se všemi zrůdkami, zkázonoši a démony, myslím patří mězi nejpovedenější askpety celého filmu.

Pár slov na konec...

Už tak bych řekla, že je to dost dlouhá recenze a nic moc jsem vám z děje neprozradila, i když jsem to neměla tak úplně v plánu. S filmem je to podobné jako s knihou, platí pravidlo; moc toho neprozdradit. Myslím, že to nejdůležitější jsem vám řekla, svůj názor jsem vám taky jakým takým způsobem vylíčila a teď už je jenom na vás, co si o filmovém Městě z kostí budete myslet až se na něj podíváte. Já myslím, že ta i ta cesta do kina, i ty dvě hodiny něco, které prosedíte na, pokud možno, pohodlné sedačce a přitom budete napínat všechny smysly, že to za to prostě stojí.
Samozřejmě někdo může mít jiný názor, ale já jsem naprosto spokojená. Právě naopak bych možná ještě řekla, že jsem nadšená, protože jsem až tolik nečekala...

Soundtrack k City of Bones od Demi Lovato s názvem "Heart by Heart" je nedílnou součástí celého hudebního podkladu filmu. Za mě je to další velké plus, protože píseň se nádherně hodí k filmu, jak melodií, tak textem. Její umístění ve filmu je taky velmi pěkně vymyšlené, takže jenom doporučuju.

Hodnocení filmu:
90%

Viděli jste už Mortal Instruments: City of Bones? Co si o filmu myslíte vy?