3. října 2013 v 19:46 | Snow Fairy |  Reviews

(Ne)obyčejný kluk

Autor: R. J. Palacio
Žánr: Román, YA
Originální název: Wonder
Počet stran: 320
August se narodil s deformovaným obličejem, který většině lidí z jeho okolí brání dostat se v kontaktu s ním za hranice této nedobrovolné masky. Nyní nastupuje poprvé do školy, rovnou do páté třídy.
Kniha je dokonale sestaveným kaleidoskopem pohledů samotného Augusta, jeho sestry Vii a jejích kamarádů i Augustových spolužáků na jednu a touž situaci, na to, jak na tuto velkou změnu reaguje on sám, jeho rodina i spolužáci. Celou knihou prostupuje laskavý humor, který usnadňuje mladým čtenářům se s tak náročnou tematikou vyrovnat.

Mnohokrát děkuji nakladatelství Knižní klub za poskytnutí knihy k recenzi!

Někdy má člověk pocit, že svět je postaven na kráse. Na kráse lidí kolem nás. Čím krásnější jsou lidé, tím je svět lepší. Nedokonlosti jsou hned víc vidět, hned jsou odsuzovány a komentovány a jestli je to taktní nebo ne, je už druhá věc.
August by mohl o odsuzování a posměšcích, ne za rožkem, ale přímo před ním mluvit celé hodiny. Narodil se s vážnou deformací obličeje a rozštěpem horního patra, takže jeho obličej je na první pohled poutavý, bohužel ne vždycky v pozitívním smyslu.

Vycházet ven mezi lidi je pro Augusta těžké, i když tohle všechno už svým způsobem překonal, zvykl si na to. Ale vstoupí do jeho života nová výzva. Větší než cokoli předtím. Do teď se August učil doma s mámou, všechno mu krásně vyhovovalo a nic mu nechybělo. Ale je načase, aby se začal i on stavět na vlastní nohy a začala se učit mezi svými vrstevníky, mezi dětmi jeho věku. Aby objevil život, který se odehrává za zdmi domova, ve skutečném světě.
Augustům život se v mžiku změní, už nikdy nebude stejný. Objeví kouzlo pomíjivosti, nové přátele na celý život, ale i komplikované strasti života, které musí nést na svých bedrech. Síla a rytířská odvaha by se dala vyjádřit jedním slovem, možná dvěma: August Pullman.

Románů, které by popisovaly a vyprávěly silný, emocionální a rozumný príběh ze života, jenž by mohl žít každý z nás, je podle mě na světě pomálu. Neříkám, že nejsou vůbec, spíše se o nich moc neví. A to je v některých případech velká škoda.
Ale naštěstí (Ne)obyčejný kluk vzbudil pozornost všude po světě. A zaslouženě.

R. J. Palaciová si s takovým poměrně vážným tématem postižení poradila nad očekávání krásně. Vypráví Augustův příběh, jeho život, s takovou lehkostí, že máte pocit, že jste členem Auggieho rodiny a všechny vzestupy i pády překonáváte společně. Že máte pocit, že Auggieho znáte a že jste svým způsobem jedním z těch, kterým důvěřuje a má ve vás velkého přítele.

Myslím, že nejpovedenější je, jak autorka přidala, případně ubrala, kdy měla. Harmonie smíšená s těžkou realitou se jako zlatá nit táhne celou knihou. Všechny askepty příběhu tak měly pevné základy, které jen tak někdo neporuší. Jsou plné emocí, které čtenáře nenechají ani trochu chladným. Auggieho zápal a odvaha je v mnoha směrech inspirující, imponující. Člověku vlije do žil novou krev, s jejíž pomocí je schopen se pustit do věcí, na které by jinak ani odvahu nenašel.

"Každému na světě by se mělo jednou za život dostat ovací vestoje, protože my všichni jsme vítězi." Auggie

I přesto, že je (Ne)obyčejný kluk fiktivní příběh, inspirace, která byla autorce při psaní je nádherná a reálná. Čtenář si čtení nesmírně užije a ani si neuvědomí, že se tím vlastně i učí. Jak být laskavý k lidem, kteří se od nás trochu odlišují. Jak se chovat v přitomnosti lidí, kteří na sebe sice nechtěji strhávat přílišnou pozornost, ale zároveň se tomu nevyhnou. Pochopíte, že soudit podle vzhledu je ta nejpovrchnější strana mince, ta největší malichernost, protože ze vzhledu nikdy nemůžete poznat, jaký je člověk doopravdy uvnitř.
Naučíte se chápat, jak moc je křehký lidský život, a jak moc stojí, když vám ten nahoře vezme až příliš mnoho bez ohledu na to jestli si to zasloužíte.

Skladba knihy, nejen její příběh, je velmi jednoduše řešený, ale opět jako v případě obsahu poutavý a lákavý. Kapitoly jsou tak akorát dlouhé. Některé naopak krátké, ale za to k věci a výstižné. Velmi těžko se pocity z této knihy popisují vlastními slovy. Ty moje jsou jenom pseudo slova, doopravdy vlastně nic neznamenají, protože nejsou součástí samotné knihy. Teprve tam mají slova nějakou váhu, zapamatovatelný význam, který rezonuje celým světem. Teprve tam vám mohou postavy, v čele s Auggiem, ukázat, že za každou chvilku v životě stojí bojovat do posledního dechu, i přesto, že život je jako horská dráha plná nerovností. Že spravedlnost příchází v ten nejlepší čas a i Auggieho příběh, stejně jako příběh, který drží každý z nás v rukou, má smysl.

10/10