Recenze - Bez naděje

7. března 2014 v 17:35 | Snow Fairy |  Recenze

Bez naděje

Autor: Colleen Hoover
Žánr: YA, New Adult, Romance, Psychologie, Realistic Fiction, Moderní, Pro ženy/dívky, Drama
Originální název: Hopeless
Počet stran: 384
Když se sedmnáctiletá Sky seznámí s Deanem Holderem - možná jediným klukem, jehož provází ještě horší pověst než ji - něco se v ní změní. S ním poprvé ucítí něco, co v ní všechny povrchní známosti předtím probudit nedokázaly. Holder ji uchvátí i vyděsí už během prvního setkání, ale hlavně ji dokáže probrat z citové otupělosti, kterou už začala považovat za součást své povahy. A vyvolat v ní vzpomínky na minulost… vzpomínky tak bolestné, že by si přála nechat je dál hluboko pohřbené.

Lidské srdce je mocný sval, díky kterému prožíváme ty nejdepresivnější momenty, ale díky kterému dokáže cítit i ty nejnádhernější.
Sky o svém životě nepřemýšlí jako o ráji plném hvězdiček, i když jí nad postelí pár takových svítí. Pohlíží na svět realisticky a taky si moc dobře uvědomuje, že když bude všechno příliš řešit a starat se o nepotřebné věci, nikdy nemůže být dostatečně sama sebou. Jen tak ji něco nerozhází a nepřevrátí život na ruby, i když si na většinu svého dětství pořádně ani nezvpomíná a to samo o sobě ji mate a znepokojuje dost. Jediné, co jí poté době zbylo, jsou neúplné útržky vzpomínek, kterým zatím nerozumí, ale které jí zároveň připadají až bolestně jasné.
Ale potom stačí chvíle. Jenom jedna kraťoučká a přesto natolik osudová chvíle, aby se její svět pevně daný zásadami a racionalitou se špetkou hořkosti, změnil v beznadějnou šmouhu...

Před čtením Bez naděje jsem už četla pár knih, které se jí žánrově blíží. Vždycky to ve mě něco zanechalo. Někdy víc, někdy méně. Ale takové knihy, které ve čtenářově srdci zanechají stopu, kterou je hodně těžké vymazat, protože myšlenka děje je natolik reálná, že by se mohla dít komuli z nás a která zároveň není úplně přitažená za vlasy a přesto, že ze začátku je komplikovaná, tak na konci dává dokonalý smysl, jsou svým způsobem ty nejvíce vyjímečné.
A pokaždé, když se kniha takhle zapíše do srdce, je to nezapomenutelný zážitek.

Colleen Hoover dokázala neskutečně překvapit. Bez naděje je na první pohled trochu přehlédnutelná. Když o ní předem nic moc nevíte a uhlídnete ji v knihkupectví, možná vás ani nestrhne tolik, jako když ji vezmete do ruky a otočíte ji přední stranou dolů a začnete číst. Někdy je třeba podívat se hlouběji, abychom odhalili všechna tajemství, která jsou nám skryta a která se můžeme dozvědět jenom tehdy, když se začteme a postupně se ke všemu dostaneme. Colleen se hodně zaměřuje na psychologickou stránku, v tomto případě, Skyina života. Na její pocity, afekty a další silné emoce, jistoty i nejistoty a to, jak se cítí v různě těžkých životních situací a hezky detailně popisuje, jak Sky tyto své situace řeší.

Na začátku obyčejným slovům dává Colleen život, který žije sám za sebe. Nechává ožít obyčejný současný moderní svět, jež zdobí maska příběhu jednoho velmi vyjímečného člověka. Sky Davisové. Sky je sedmnáct. Třináct let žije a učí se doma se svou matkou, kde nemají ani televizi, ani počítač a Sky nevlastní ani mobil. Sky je jednoduše úplný opak dnešní drtivé většiny lidí, převážně potom mladých lidí. Ale svůj život takhle miluje. Není sice dokonalý, ale který život je? Puberta je na nic a hormony se bouří a občas se jí i samotný svět hroutí na hlavu. Snad jako každému. Ale Sky tohle všechno bere přesně tak, jak to je. Má nejlepší kamarádku, Six, která pro ni znamená všechno a díky které se rozhodne i přemluvit svou matku Karen, aby ji zapsala na školu. Ale ještě předtím, než se Sky vůbec dokáže nějak vcítit do každodenního života studenta střední školy, potká někoho, kdo ji už tak celou rozpolcenou ze všech nových věcí, dokáže rozrušit ještě více. Holdera.

A tady nastává přesně ten zlom, který z obyčejného románu, který si můžeme přečíst v každé druhé knize, stává příběh, který dýchá stejně jako lidé. Který bojuje každý den za to, aby se mu život nezhroutil na hromádku trosek a aby zůstal alespoň z nepatrné části normální. Který se široce usmívá jako lidé. A který krvácí a bolí přesně jako lidské srdce.
Od té doby už to není jenom příběh. Už je to děj, který vypráví o jedné dívce, která neprožila přesně to pravé dětství, které by mělo prožít každé dítě. Spokojené, bezstarostné, dětsky dokonalé.

Vypráví náderný, bolavý, silný, bojovný a odvážný příběh, který má geniální myšlenku a má stejně tak dokonale zapeklitý, nepředvídatelný průběh. Ať už v postavě Sky nebo Holdera, který je další záhadou celého příběhu, se každý čtenář najde. Nejsme totiž jenom veselí nebo jenom smutní. Jsme takové směsi všech možných pocitů, ale občas se v nich ani my sami nevyznáme. Sky i Holder představují lidi, kteří by mohli normálně žít mezi námi. Jsou to postavy, ve kterých můžeme najít kus nás samých a do kterých je tím pádem tak jednoduché se vžít. Protože takový život je. Nespravedlivý a nepředvídatelný, jak ho Colleen ústy svých knižní hrdinů popisuje. A že minulost ne vždycky musí být taková, jak si ji pamatujeme. Že dokud se Sky nepodaří ty vzpomínky, které má hluboko v sobě uschované, najít, nikdy se nemůže znát.
A tak díky Colleen můžeme poznat jeden nádherně beznadějný příběh, kdy se dvě ztracené duše bloudící temnotou, potkají a společně naleznou to krásné světlo života.

10/10