23. března 2014 v 16:00 | Snow Fairy |  Recenze

Panika

Autor: Lauren Oliver
Žánr: YA, Moderní, Sci - fi, Romance
Originální název: Panic
Počet stran: 312
Panika začala jako spousta věcí v Carpu, nudném malém městečku uprostřed ničeho - protože bylo léto a nebylo co dělat. O co v téhle hře jde? Je to prosté. Nemít strach.

Heather nejdřív ani nenapadlo, že by se do Paniky pouštěla. Nikdy by si nepomyslela, že je nebojácná a že by chtěla vyčnívat. Ale pak zjistí, že je tu něco a někdo, pro koho stojí za to bojovat, a je statečnější než kdy dřív. V sázce je příliš mnoho, ovšem výhra je vysoká, tolik peněz by jí umožnilo navždy opustit nenáviděné město a nechat starou Heather za sebou, pohřbenou v prachu.
Dodge se Paniky nikdy nebál, právě naopak. Pohání ho jeho tajemství, díky němu hladce prochází každým dalším kolem a je si sám sebou jistý. Ví, že vyhraje. Ale netuší, že není sám, kdo má tajemství. Všichni mají nějaký důvod proč hrát.
Heather a Dodgovi přinese hra nová spojenectví, překvapivá zjištění a možná i nějakou tu první lásku - a vědomí, že někdy nejvíc potřebujeme právě to, čeho se k smrti obáváme.

***

V jiných městech je stále co dělat. Je tam dost možností, jak se zabavit, jak se pobavit. V Carpu se neděje nic. Tedy až na jednu hru, která je nechvalně známá, ale o které je lepší, aby zároveň nevědělo příliš mnoho nevhodných lidí.
Maturanti se každý rok nechávají unášet na vlnách adrenalinu a nebezpečí v hře jménem Panika, kde pravidla jsou jednoduchá - až pár těch významějších, nedotknutelných, žádná nejsou. Má ale jedno, které se nesmí porušit a které ti zároveň zajišťuje účast ve hře na co nejdelší dobu.
Nesmíš se v žádném případě bát. A na křičení o pomoc raději hned zapomeň.

Heather začala s Panikou i přesto, že její smýšlení o hře není právě nejelpší. Ale jak se ukáže, člověk má někdy v životě mnohem vyšší priority než touhu předsvést se před lidmi, kteří si zase nemyslí nic extra dobrého o vás. A možná odhodlání, motivace, možná něco jiného, je pro Heather to co potřebuje, aby to letos byla ona, kdo porazí všechny a jako jediná stane na konci soutěže s nejvyšší výhrou v kapse. Ale i Heather je jenom člověk. A jako každý člověk, tak ani ona se občas strachu nevyhne...

Nejdříve se dostaneme do deliria. Potom propadáme pandemoniu. A nakonec nám dají rekviem. A chvíli před koncem ze všeho zpanikaříme.

Panika jde ruku v ruce se strachem. A strach nás nutí dělat občas věci, které možná ani sami nechceme. Byly byste například ochotni, ať už pro pocit v duši, pro vyřešení svých problémů nebo kvůli pomstě, nasadit i svůj život v úkolech, které jsou součástí Paniky? Byly byste schopni odolat adrenalinu a nesoutěžit?

Hlavní hrdinka Heather nikdy s myšlenkou účasti v Panice příliš nekoketovala. Vlastně na to nikdy ani nepomyslela. Její život sice není ideální, to ani zdaleka ne, ale má milovanou sestru, nejlepší kamarádku Nat a nejlepšího kamaráda Bishopa, který je pro ni jako její bratr, a možná i něco víc. A dokud se všechno nějak nepokazilo, měla i kluka, kterého milovala a o kterém si myslela, že ji taky miluje. Ale život je nepředvídatelný. Klacky pod nohy nám hází vždycky, když to nejméně čekáme. A právě o tom ví Heather své.

Na druhou stranu Dodge nikdy neměl dokonalý život, ani takový, který by mu připdala dostatečně snesitelný na to, aby s ním denně nebojoval. Jeho sestra skončila na invadlidním vozíku, jeho matka nemá peníze a sám Dodge touží po jediném. Po pomstě, kterou by vrátil člověku, jež může za zničený život a zdraví jeho sestry a svým způsobem i za zničení jeho života. Za ta léta se už naučil nikomu pořádně nevěřit. Jediný, komu Dodge věří a v koho vkládá naděje, že by život jeho rodiny mohl vráti alespoň částečně do starých kolejí, je on sám.

Pokaždé, když se Lauren Oliver pustí do nějaké knihy, nikdy nevíte dopředu, co přesně očekávat. Bude to romantické? Nevíte, ale doufáte v to. Bude to akční? Nevíte, ale myslíte si, že bude. Bude to tak nepředvídatelné, až mi z toho poběží mráz po zádech? Nevíte, ale očekáváte to.
Panika je energizujícím spojením akce a nebezpečí. I když knihu "jenom" čtete, máte pocit, jako by vlny adrenalinu narážely i do vás. Srdce se vám rozbuší rychleji, zorničky se rozšíří a vy napjatě čekáte další vlnu. Díky tomu, jak je příběh napsaný, jak je realistický, neidealizovaný, se čtenář dokáže úžasně vtělit do mentalit všech svých oblíbených i neoblíbených postav. Prožít všechny jejich vzlety a pády naplno a se vším všudy.

Panika je spíše akční a zaměřená na pocity jistoty, nejistoty, naděje či naopak strachu. Proto romantiky moc nečekejte. Sem tam nějaký letmý náznak romantiky tam je, ale to je opravdu jenom závan. Zmizí stejně rychle jako se objevil. Ale o to si více užijí fanoušci, kterým nevadí právě to napětí a nejistota. Drsné a velice nebezpečné úkoly, které soutěžící plní během Paniky.

Ono totiž nejde jenom o ten samotný zážitek a pocit ze hry, ať už pro čtenáře nebo pro postavy v knize. Jde o to, že to, co je na začátku hra se postupně mění v něco mnohem vážnějšího. Tak jako se to může různě měnit v životě každého člověka, akorát pokaždé v jiném měřítku. Není to španost, tužit svůj strach a bojovat s ním. Otázka zní, jak moc je člověk ochotný je se svým strachem doopravdy bojovat. Protože, jestli se rozhodnete bojovat se strachem, musíte bojovat hlavně sami se sebou.

10/10