18. dubna 2014 v 15:24 | Snow Fairy |  Recenze

Aliance

Autor: Veronica Roth
Žánr: Dystopie, YA, Sci-fi, Akční, Moderní, Fantasy, Romance
Díl: 3.
Originální název: Allegiant
Počet stran: 360
Tris a Tobias jsou opět spolu, ale společnost a systém, v kterém oba vyrůstali a kterému oba věřili, je v troskách. Systém frakcí je kompletně rozvrácený, rozhoří se souboj mezi jednotlivými vůdci toužícími po moci, ale všichni ve skutečnosti touží po jediném - po pomstě. A svět za plotem obklopujícím celé město se zdá ještě nemilosrdnější. Pokud však Tris chce ochránit své blízké, musí se vydat právě za hranice svého rodného Chicaga. A zde odhalí tajemství, které je ještě více šokující, než čekala.

***

Svět i společnost, jak ji Triss znala, a které věřila se najednou hroutí. A její život společně s životem Tobiase a jejich přátel stojí přesně uprostřed války, která se pomalu mění na apokalypsu, jíž není možné se vyhnout. Komplikované věci se stávají ještě komplikovanějšími a co se kdysi zdálo tak jasné, se teď na pozadí všech problémů a temných tajemství, začíná hroutit. Frakce, které měly na počátku nastolit pořádek a řád ve světě, v němž by měly vůdčí téměř nedoknutelnou pozici, proti sobě postupně vedou války biblických rozměrů až z celého systému zbudou jen trosky a oběti.
A před Triss stojí hned několik věcí, před kterými by nejraději zabouchla dveře. I když je její vztah s Tobias obestřen mlhou, tak je to stále jediná věc, která jí dokáže dodat sílu.
Protože jak může zachránit své nejbližší a zároveň nerozpoutat ještě větší zlo nebo nezničit ještě více věcí a životů než už jich bylo zničeno? Jak těžké je rozhodnout se, zda obětovat celému hroutícímu se světu jednu oběť, jednoho člověka nebo stovky lidí?

Vlak této série opět vyjíždí po své dráze. Tentokrát ale naposledy. Některé možná potěší, že sérii Divergence končí, někdo má naopak sérii rád a konec mu právě velkou radost nedělá. Sama se řadím do druhé skupiny. Neskutečně jsem se těšila, až budu moci držet Alianci v rukou a co nejrychleji ji přečíst.
A teď po přečtení? Věřte, že kdybych věděla, jak to skončí, snad bych se čtením chvíli počkala a trochu se na to připravila.
Hádám ale, že o tom překvapení to je, i když taková překvapení jako v Alinaci opravdu moc nemusím.

Nicméně mě Veronica nezklama vůbec. Udělala to nejlepší co mohla, aby svou fenomenální sérii ukončila se ctí a s tím, že na ni čtenáři nezapomenou. A to se jí opravdu povedlo. Veronica strhla davy.
Děj velmi hezkým způsobem navázal na předchozí díl i přesto, že Alinace nezačínala v přesně ten stejný okamžik, v jaký končila Rezistence. Ale už od dílu prvního se mi líbilo, jak Veronica dokáže celý děj postavit tak skvěle systematicky a logicky a ještě navíc ho nenápadně zkomplikovat a "začarovat", až vás nechá pochybovat.

Na to, jak je Veronica Roth mladá, je Alinace a vlastně všechny tři díly velmi vyspělé, odráží se v nich zkušenosti i vědmosti a síla. Trocha té naivity už potom jenom dokresluje různé situace a dodáví jim na autenticitě a čtenář si je tím pádem dokáže lépe představit, lépe se do nich vžít a lépe je pochopit. Řekla bych, že to je poměrně obdivuhodný výkon a chvályhodný fakt.

Napříč celou knihou, celým děje, se táhne takové to napjaté očekávíná, adrenalin, tajemství a akce, že si netroufám nic moc k ději povykládat. V Alianci je velmi důležitý moment překvapení, takový ten, který vám vyrazí dech. Ale řeknu jedno. A to, že do samotného konce doufáte. Pomyslně, nebo možná i doslova, spíláte ruce do nebes a doufáte, že všechno skončí tím nejlepším možným způsobem. Nejde se tomu bránit, prostě nejde, ale takové doufání je u této knihy poněkud zbytečné, protože Veronica umí být dokonale nepředvídateltný hráč s maskou poker face, že dokud nemáte za sebou poslední stránku, nemůžete si být jisti ničím.
Já, i přesto, že jsem patrnou část knihy strávila se slzami v očích a bakrčeným čelem, nemůžu kritizovat. Klobouk dolů, Veronica to vymslela vážně fenomenálně. Strhující konec, který je prodchnut kusem životní moudrosti a zkušenosti, který v mém srdci zanechal stopu. Jestli jste fanoušci Divergence a už jste si k ní vytvořili nějaký vztak, myslím, že ani vaše oči nezůstanou úplně suché. Tohle vás dostane. Po takovém ukončení jedné série jenom stojím čelem ke slunci a tleskám Veronice Roth.

10/10

1 Mei-riefel Mei-riefel | Web | 18. dubna 2014 v 17:40 | Reagovat

Právě mám knihu rozečtenou. Zatím mi připadá z celé série nejslabší, ale jsem děsně zvědavá na konec.

2 Snow Fairy Snow Fairy | E-mail | Web | 20. dubna 2014 v 19:00 | Reagovat

[1]: Já nevím, já to mám teď skoro s každou knihou, že se mi nějak zaryje pod kůži. :D
Ale ten konec je vážně dobře vymyšlený. Snad se ti bude aspoň trochu líbit. :)

3 k2007 k2007 | Web | 25. června 2014 v 13:19 | Reagovat

Já tu knihu miluji =33

4 Sue Sue | E-mail | 25. června 2014 v 14:36 | Reagovat

Odporná kniha, já jsem si ji jako jedinou úplně zamilovala, ale pro slabší duše ji nedoporučuju, Tris umře, lépe ji zastřelí, už se na tu knihu, ani na film nemůžu ani podívat, je prostě odporná. Měla jsem Tris a Čtyřku/Tobiase/ moc ráda, dokonce jsem se těšila na konec ve stylu "a žili spolu šťastně až do smrti", bohužel jsem se hodně spletla a mrzí mne, že jsem těch více než 1000 stran četla.

5 Snow Fairy Snow Fairy | E-mail | Web | 25. června 2014 v 16:26 | Reagovat

[4]: Děkuju moc za komentář, jenom prosím příště takové velké spoilery tady nevypisuj, ať to jiné čtenáře, kteří knihu ještě nečetli, může trochu překvapit. :)))

6 Hanka Hanka | 27. června 2014 v 1:04 | Reagovat

Přečetla jsem všechny díly a z trilogie jsem byla opravdu nadšená.. Ale konec Aliance me opravdu dostal do kolen.. řádnou část knihy jsem probrečela a pořád věřila, že skončí happyendem.. :( ještě v půlce Aliance jsem si říkala, že po dočtení si to přečtu celé znova od prvního dílu.. Ale ten konec mi to vážně dost zhnusil a nevím na jak dlouho knihy odložím.. :(

7 Štěpa Štěpa | 29. července 2014 v 12:52 | Reagovat

Tato kniha mě doslova zničila. Totálně. Přesto ale zůstávám milovníkem série Divergence, která je u mě stále na prvním místě mého knižního žebříčku. Hodně lidem se závěrečný díl nelíbil, ale mně naopak přijde, že byl skvělým, i když poněkud zdrcujícím závěrem celé série. Přesto jsem, ale stále očekávala happyend. 😭

8 luci luci | 24. září 2014 v 18:09 | Reagovat

Já osobně jsem na smutné konce zvyklá a vyskytují se ve většině knih, protojsem doufala že alespň jedna kniha ve které mi opravdu záleží na postavách skončí happyendem. Nestalo see tak. Nevadí mi ani tak moc to že Triss zemřela, vadí mi že jsem to oplakala víc než Tobias který ji velice miloval. Vadí mi že ikdyž jí miloval žije si dál svůj veselý život a brzy si jistě najde jinou.
I přesto mě tato kniha bavila, ačkoli ne tolik jako třeba hunger games, si nejsem jistá jestli si chci knihu přečíst znovu a znovu zažít to velké sklamání :( :D
Kniha byla velmi čtivá až na epilog

9 veronika veronika | 5. října 2014 v 22:01 | Reagovat

kknížka bude pokračovat. 4 díl existuje jen ještě není přeložený do češtiny. Myslím že se jmenuje Čtyřka nebo tak nějak...

10 Martíí Martíí | 31. prosince 2014 v 17:24 | Reagovat

Zamilovala jsem. Do trilogie, do příbehu, do vztahu Tris a Tobiase. Mělo to své kouzlo, bylo to tak reálné, tak krásné, plné akce a dobrodružství a přitom i obyčejných lidských problémů a hádek. Konec je sice smutný, ale aspoň se mi kniha vryje do paměti, mrzí mě, že to neskončilo happy endem, ale co nadělám. Oba se milovali a vždy budou, i když jeden z nich to už nemůže říct nahlas.

11 Colinka Colinka | E-mail | 12. ledna 2015 v 16:38 | Reagovat

no jelikož mám rozečtenou rezistenci a už na začátku jsem se do toho pustila s velkým nasazením a očekáváním a přerušila mi to povinná četba do školy jsem velmi ale velmi zvědavá jak rezistence a aliance skončí ... už se těším až se k tomu dostanu zpět ;)

12 tery tery | 17. dubna 2015 v 13:55 | Reagovat

A je to tady, dočetla jsem poslední díl- aliance,začalo to filmem divergence. Tak moc sem si ho zamilovala ze ihned po filmu ktery sem videla minuly tyden sem hned bezela koupit knihu, film rezistence uz bezel prave v kine tak jsem si ho nemohla nechat ujit,za dva dny jsem precetla i knihu a alianci sem si koupila tesne pred doctenim rezistence, po jednom dni sem uz bezela do knihkupectvi pro knihu jmenem čtyřka, abych mela co cist az doctu alianci, no ...ted sem ji akorat docetla a jsem opravdu plna emoci a smutnu, tím pribehem sem opravdu žila,hlavne vztahem mezi tris a ctyrkou, o to víc me to srazilo na kolena, je mi z toho opravdu na nic, fakt sem cekaal  na muj happyend ktery tam bohuzel není, taky bych rada zahodila knihu jak uz to tu nekdo psal.sem opravdu nastvana, nastvana, nastvana...tak moc sem se tesila ze za rok na to pujdu do kina a ani nemam chut číst knihu s nazvem ctyrka, snad me to za cas prejde a ja budu jako vy moct rict, super pribeh. Ted zatim ale ne a proto kdo se rozhodne knihy cist nedoporucuji pro slabsi povahy kteri miluji happyend jako ja..

13 poacher poacher | Web | 9. září 2016 v 7:12 | Reagovat

půjčka jednatele do společnosti ???

14 comeongirl comeongirl | E-mail | Web | 11. února 2017 v 19:34 | Reagovat

Knihu jsem dočetla asi před týdnem a jsem z ní unešená. Pravda, konec byl hrozný ale možná kvůli tomu mi kniha pořád leží v hlavě. Co ale naprosto nedokážu pochopit jsou filmové adaptace celé trilogie. První díl, Divergence byl dobrý, i Rezistence se mi líbila ačkoliv mi hodně vadilo, že bylo vynecháno spoustu klíčových postav které pak byly docela zásadní v ději Aliance (např. Uriah - nechci moc psát spoilery ale byl zásadní kvůli jisté věci). Což pak plynulo k tomu že filmová adaptace Aliance nebyla snad možná vůbec v souladu s knihou. Nevím, jsem jediná komu to tak přijde? Že byl děj tak neskutečně porušený? Třeba i v Rezistenci (filmu), co se týkalo té schránky ve které bylo ukryté video, vůbec si nepamatuji, že bych něco takového četla v knize. Takže knihy naprosto zbožňuji a určitě se k nim hodlám zase vrátit, uchvátily mě, ovšem co se filmů týče, nevím úplně co si mám myslet - dobré zpracování, ale byly vynechány zásadní momenty. Kdo z vás to tak ještě má?

15 Snow Fairy Snow Fairy | E-mail | Web | 12. února 2017 v 15:12 | Reagovat

[14]: Souhlasím s tebou, že filmy postupně ztrácí veškerou autenticitu s knihami. U Aliance už mi taky přišla kniha a film jako dvě odlišné věci a nevím, jak to plánují dokončit, protože v podsttě nic, co z nám z knihy jsem ve filmu nějak nerozeznala. Jsem zvědavá, ale knihy jsou o hodně, hodně lepší. Jsem moc ráda, že hodně lidí má tyhle knihy rádi. Já osobně je taky neskutečně zbožňuju. :) :3