Reviews - Jen jeden den

4. dubna 2014 v 18:02 | Snow Fairy |  Reviews

Jen jeden den

Autor: Gayle Forman
Žánr: YA, Romance, Moderní, Román pro ženy, Cestování, Fiction
Originální název: Just One Day
Nakladatelství/Značka: YOLI
Když americká studentka Allyson potká během svého výletu do Evropy na pouličním představení Shakespearovy hry Večer tříkrálový bezstarostného holandského herce Willéma, okamžitě mezi nimi přeskočí jiskra. A když je osud na druhý den svede dohromady znovu, Allyson udělá něco, co by sama od sebe nikdy nečekala: změní všechny své plány a odjede s Willémem do Paříže Po jediném společně stráveném dni a jedné noci se jiskra rozhoří v jasný plamen… dokud se Allyson na druhý den nevzbudí a nezjistí, že je pryč nejen její milenec, ale také její luxusní hodinky a s nimi i sen o velké lásce. Za jediný den se život mladé dívky převrátí naruby. Allyson se vrací do Států a jako poslušná dcera podle přání svých rodičů nastoupí na vysokou školu. Během prázdnin však znovu utíká do Paříže - aby našla odpovědi, vášeň a možná i skutečnou lásku, která ji od onoho osudového dne nedává spát.

Mnohokrát děkuji YOLI za poskytnutí e-booku knihy k recenzi!

Každý ve svém srdci uchováváme sny, které se postupně, ať to stojí, co to stojí, snažíme uskutečnit. Všechno jde navíc snadněji, když k tomu máte víc než jenom představivost a nezměrnou schopnost stavět si vzdušné zámky.
Allyson právě odmaturovala a i když by se měla cítit nadšená, že má střední za sebou a před sebou ještě všechna obrovská dobrodružství vysoké školy, až tolik ji nové vyhlídky nelákají. Ale za odměnu od svých rodičů k úspěšné maturitě vyrazí Allyson se svojí nejlepší kamrádkou Melánií na cestu po Evropě, kde by mohla na chvíli zapomenout na to, co ji čeká. Po zemích s nejkrásnějšími památkami, po nových začátcích, která sice nepatří Allyson, ale kterým je krásné přihlížet i z povzdálí.

Ale aby to pro Allyson nebyl jenom "obyčejný" výlet, kdy se dozví něco o historii jiný míst a užije si další vzrušující zážitky, stane se něco, co by ta pomyslná Allyson z minulosti nejspíš nikdy neudělala. Rozhodla se být spontánní a odvážná. Souhlasila, že stráví jeden den v Paříži s krásným klukem, kterého nezní ani den, a kterého potkala v malebném městečku, Shakespearově domovině, ve Stratfordu nad Avonou.
Ale aby to bylo ještě komplikovanější, přidají se to do toho zdánlivě nevinného výletu i city. Potom už nic není jako kdysi, za bývalé, rozumné Allyson.

Někdy se v knize najde ne jedna, ale hned několik věcí, které dokáží zasáhnout čtenářovo srdce. Potěšit ho a donutit ho, aby skákalo radostí a tetelilo se štěstím.

Knize Jen jeden den a její autorce Gayle Fornam se právě tohle povedlo. Snoubí se zde cestovatelská vášeň, obrazy nejrůznějších míst Evropy, která v lidech zanechají spoustu pocitů. Já osobně jsem byla neskutečně nadšená z části, kdy je hlavní hrdinka Allyson v Anglii. Ano, není to odemě moc objektivní, ale u této časti jsem se usmívala a nejvíc jsem nad ní vzpomínala, protože moc dobře vím, jaké to je si na vlastní kůži užít Shakespearovo nádherné město.

A nakonec je tady samotný příběh. Děj, kdy se kromě střídajících se scnenérií slavných míst, odehrává i příběh, jenž je ze začátku trochu naivní a nepochopitelný. Ale jeho hlavní podstatou je hledání sama sebe. Poučení se z vlastních chyb a získání poučení pro přístě. O tom, jak je čas vlastně ve skutečnosti pomíjivý a neuchopitelný a že stírá rozdíly mezi tím, jak moc věcí se může během jednoho jediného dne změnit. A také je o té velké věci, ke které si musí najít každý z nás cestu sám. K tomu, jak a z jakých důvodů se dopracovat k velkým rouhodnutím, které změní naše životy a posunou je tím směrem, kterým chceme, kterým toužíme.

Taky se mi velmi líbí, že Allyson i její holandský tajemný chalpecký objev Willem, se prezentují jako obyčejní lidé. Allyson je sice z tak trochu snobské rodiny, ale sama se jako nafoukaná panička nechová. Cítí to, co každá holka, nejistotu, strach, ale i tu možnost dobrodružství skrývající se v kažém z nás. Willem je zase Allysonin úplný opak. Kluk, který žije prakticky na ulici a vyžívá z toho, co si vydělá za hraní. Jejich životy se zdají rozdílné a až tolik vzdálené, a to nejen jejich vzájemně rozdílnými národnosti, že podobnou konfrontaci si lze vyložit všemi možnými způsoby. Ale tady u této knihy je velmi důležité se s oběma postavami poznat osobně a jak nejvíc to jde z knižniho pohledu, je shledat z očí do očí.

Co mi na knize ze začátku maličko nesedělo, byla nepravopisná mluva. Nebo jak to říct, taková ta slova dobrý, nezapomenutelný a tak dále. Ale zase na druhou stranu jsem si na to dokázala rychle zvyknout a když jsem tak průběžně nad knihou uvažovala, přišla jsem k závěru, že právě tohle k ní dokonale sedí. Navozuje to takovou tu volnost a nekonvenčnost. Originalitu a sugestivitu. Lépe se tak čtenář dokáže vžit do rolí postav. A když se to vezme kol
em a kolem, kdo z nás mluví vždycky za každou cenu pravopisně a bezchybně?

Ale jedna věc mě dostala nejvíc. Konec. Možná jsem čekala velký třesk, poznání. Pořád
mi to vrtá v hlavě. Protože když už kniha skončí takhle, měla by hned na další straně pokračovat a ne skončit. Vyrazilo mi to dech a potom už jsem jenom marně pátrala po další straně. To se Gayle opravdu povedlo. Teď už jenom přežít čekání na další díl.

10/10