7. května 2014 v 23:40 | Snow Fairy |  Filmové recenze

Divergent

Režie: Neil Burger
Žánr: fantasy, thriler, akční dobrodužství, apokalypsa, romance, dystopie
Datum české premiéry: 1. 5. 2014
Knižní předloha: Divergent/Divergence
Autorka knižní předlohy: Veronica Roth
Hrají: Shailene Woodley, Theo James, Milles Teller, Kate Winslet, Ray Stevenson, Ansel Elgort, Jai Courtney, Ashley Judd, Maggie Q, Tony Goldwyn, Zoë Kravitz, Mekhi Phifer, Ben Lloyd-Hughes, Justine Wachsberger, Amy Newbold

O filmu:
Ve světě budoucnosti jsou lidé rozděleni na pět frakcí podle svých dobrých vlastností. Každá vyznává jiné hodnoty, společně ale vytvářejí harmonický celek. Jenže hlavní hrdinka Tris do žádné škatulky nezapadá a test ukáže, že je divergentní - nebo-li má předpoklady a talent pro více frakcí. Systém okamžitě ukáže svou odvrácenou tvář a z Tris se stává lovná zvěř. Kdo se liší, znamená hrozbu. Hrozbu je třeba zlikvidovat.(Bontonfilm CZ)

Tak to bylo těšení! Nejprve to vypadalo, že u nás v Česku Divergent ani nebude. Ale kdyby se nakonec přece jenom Bontonfilm rozhodl se tohoto filmu pro česká kina vzdát, tak by udělal obrovskou chybu. Potom, jakmile bylo známé datum české premiéry, se strhla davová hysterie. Po kino zážitku můžu směle říci, že hysterie a obrovské nadšení, které projevují fanoušci po celém světě, je více než oprávněný fakt.
S kamarádkou, která Divergenci zbožňuje jako já, jsme měly hned po zjištění českého data naprosto jasno. Půjdeme do kina hned jak to půjde! Nakonec jsme se celou sobotu - 3. 5. - třásli vzrušením a nadšením. A potom.... tak potom nám z toho spadly brady až na podlahu a oči vypadly z důlků....

Pět frakcí, které rozhodnou o tvé budoucnosti

Odevzdanost. Mírumilosvnost. Upřímnost. Sečtělost. Neohroženost.
Pět frakcí, ale pouze jedno rozhodnutí. Jedno nezvratné rozhodnutí, které rozhodne o tom, jak budeš žít.
Jako nesobecký člověk, který pomáhá lidem, kteří nikam nepatří. Jako člověk, který nosí oblečení prosté šedé barvy a nedívá se sobecky do zrcadla. Jako člověk žijící v Odevzdanosti (Abnegation)?
Jako poklidný člověk, který udržuje mír. Jako člověk, který nosí žluté oblečení a žije svůj život v Mírumilovnosti (Amity)?
Jako absolutně upřímný člověk, který nikdy neskrývá pravdu, nosí černobílé oblečení a žije v Upřímnosti (Candor)?
Jako člověk vzdělaný, oddaný faktům a vědě. Nosí modrou, barvu pravdy, a vždycky nosí brýle i když má perfektní zrak. Jako člověk žijící v Sečtělosti (Erudite)?
Nebo jako člověk, jehož životním kréden je co tě nezabije, to tě posílí. Nosí černou, nebojí se a riskuje život jak to jenom jde a je potetovaný, a jehož frakce ze všech nejvíce vyčnívá. Jako člověk žíjící v Neohroženosti?

Tohle je základ celého příběhu, na tomto Veronica stavěla dále všechny obrazy dystopické budoucnosti. A to mě už v knížce opravdu neskutečně potěšilo, překvapilo a vyrazilo mi to dech, protože je to velice originální nápad, nad kterým když se člověk zamyslí, tak zjistí, že kdyby si sám měl vybrat jednu frakci, ve které bude po zbytek života žít, tak by možná ani sám nevěděl. To, že má Veronica vystudovanou psychologii jde v knize, ale i ve filmu, opravdu hodně poznat a celému příběhu to dodáva na autenticitě. A to, co se Veronice povedlo hezky zachytit v knize, se velmi hezky povedlo ztvárnit i ve filmu, což musím na filmovém zpracování ocenit, protože právě tahle stránka filmu se ne vždy povede. Ale Neil Burger a filmový štáb to vzal z toho správného konce. Povedlo se.

Dystopické Chicago

Oči úžasem jsem kulila už ze začátku s úvodními titulky. Impozantní snímky dystopického Chicaga. Tahle grafika je prostě geniálně vytvořená. Kdybych nevěděla, že je ve skutečnosti Chicago úplně v pořádku a nerozbité a nezničené a že ty záběry jsou jenom počítačově upravené, tak bych snad i uvěřila těm scénám ve filmu. Klobouk dolů před mistry grafiky Divergent movie, to se opravdu povedlo na jedničnku milionkrát podrženou!

Herecké obsazení

Tak nad tímto jsem dlouho před uvedení filmu do kin uvažovala. Sledovala jsem, kdo bude hrát mé oblíbené postavy. Když jsem zjistila, že Čtyřku si zahraje úžasně neokoukaný Theo James, říkala jsem si, že mi to na knižního Čtyřku moc nesedí. Ještě štěstí, že do premiéry zbývalo dlouho a já jsem nad Theem mohla hodně popřemýšlet. A nakonec jsem se do toho člověka zamilovala. Uvědomila jsem si pořádně, že Čtyřka z knihy není žádný sedmnáctiletý cukroušek, ale drsňák s kamenným pohledem a silnými pažemi, který už není náctíletý puberťák.
Celkově si myslím, že herecké výkony byly opravdu bravůrní. Shailene vypadala na začátku trochu jako holka, která neumí do pěti napočítat, ale kdybych si měla v roli Tris představit někoho jiného, tak by mi to vůbec nesedělo, protože Shailene se své role zhostila naprosto úžasně. A stejně tak Theo. Takhle nějak jsem si Čtyřku představovala, že se chová v knize.
Ale nejlepší je, že i všichni ostatní herci si své role zahráli na jedničku. Jai Courtney alias Eric byl perfektní. Ten přesný parchant jako v knize. Herec s velkým H, protože když má herec hrát zápornou roli a vy ji nakonec ve filmu začnete opravdu nesnášet, je to znamení, že to herec zahrál perfektně. A to se přesně povedlo u Erica.

Akce, akce a znovu akce d příměsí romance a inteligence

Akce je jedna z nějdůležitějších askeptů Divergence. Odehrávají se zde boje, zápasy a akci a přívaly adrenalinu si přímo vyžadují. A tohle je další věc, kterou nemůžu vytknout. Dvakrát mě zastihl tak silný moment překvapení, že jsem sebou šíleně trhla a srdce mi div nevyskočilo z hrudi. V průběhu filmu se mi žílami proháněl adrenalin a průběžně mi oči plavaly v návalu slz, jak jsem je snažila držet nepřetržitě otevřené, aby mi nic neuniklo. Přiznávám, párkrát to byly i slzy smutku, protože i u těch smutěnšjích scén jsem měla oči plné slz. když jsem četla knihu.
Ale na druhou stranu kromě akce a dojemnosti jsme byla svědkem pěkné a nevtíravé romantiky, která krásně doplňovala prázdná místa, jenž akce už nemohla zaujmout. Inteligence a racionalita jsou také nedílnou součástí celého příběhu a i tento aspekt filmového zpracování krásně sedl, zapadl a zařídil, že i nejmenší detail filmu bude v závěru absolutně fenomenální.

Pár slov na závěr a konečné hodnocení

Jsem si vědoma toho, že tato recenze je poněkud neobjektivní. Je to hlavně tím, že Divergence mi neskutečně učarovala už v knižní podobě a absolutně jsem se do ní zamilovala. Na film jsem se velice těšila a doufala jsem, že mě nezklame, že se povede a že budu moci říci, že je úžasný. A jsem moc ráda, že to můžu říct, protože Divergent je první film podle knižní předlohy, který se předlohy opravdu držel a i když jsem na jednu konkrétní scénu čekala, bohužel marně, tak to nic nemění na tom, že všechno ostatní bylo jako z knihy vystřihnuté. Je jasné a ví to každý, že natočit film podle knihy není nic jednoduchéího a nikdy to nemůže vyjít naprosto dokonale jako přes kopírák podle knížky, protože to, co je v knize nikdo nemůže doslova, do písmene, přesnést do filmové podoby, už kvůli myšlenkám, které probíhají postavám hlavou a které by do filmu nebylo jednoduché, pravděpodobně i nemožné, dát.
Ale Divergent se opravdu neskutečně povedl. Dlouho po shlédnutí filmu jsem se vzpamatovávala a ještě dnes ji mám v hlavě a přemýšlím o ní. Knižní Divergence a filmová Divergence jsou si rovnocenanými partnery a já se ještě teď dmu pýchou nad tím, že můžu patřit mezi čtenáře, kteří si Divergenci přečetli, stali se jejími fanoušky a zažili něco novátorského, úžasného. Na divergentní film budu dlouho pamatovat, protože takhle povedný film podle knižní předlohy, který mě na 100% strhnul, jsem snad nikdy neviděla.
Fenomenální. Jestli jste ještě Divergenci neviděli, napravte to! Je to totiž také jeden z těch filmů, na které se můžete dívat bez přečtení knížky předem a přesto se nebudete ve filmu ztrácet a bude vám dávat smysl a bude vás fascinovat.

Hodnocení
80%

4 lidé ohodnotili tento článek.