4. července 2014 v 17:40 | Snow Fairy |  Reviews

Autorka: Tess Stimson
Žánr: Moderní, Psychologický román, Román pro ženy, Napětí
Originální název: The Lying Game
Počet stran: 290
Nakladatelství: Domino
Některé věci je lepší nevědět...

Harriet Lockwoodová vždy věděla, že své dceři Florence nerozumí. Že si jedna k druhé neumí najít cestu a jejich pokusy o dialog jsou vlastně dvěma nesourodými monology. Nekonečný sled nedorozumění, trvalá rozladěnost. A pak jednoho dne Harriet zjistí, proč to tak je: dívka, kterou patnáct let vychovávala, není její biologická dcera.

Zoey Sandsová je pravým opakem energické Harriet. Ve svém chaotickém životě plném nejistot má jediný pevný bod: dceru Nell. A teď na jejím prahu stojí nějaká cizí ženská a tvrdí, že Nell není její? To přece nemůže být pravda!

Mnohokrát děkuji nakladatelství Domino za poskytnutí knihy k recenzi!

Harriet a Zoey jsou ženy, které žijí každá v úplně jiném světě, v úplně jiném státě, každá žije v úplně jiném prostředí a každá si prochází svou vlastní krutou fází života. Harriet si se svojí dcerou Florance nikdy nerozuměla a nerozumí jí ani to nejzákladnější, co by měla matka o své dceři vědět, aniž by se zeptala nahlas. Taky je úplně jiná než Harriet a kdyby Harriet Florance neporodila, ani by neřekla, že mohou být příbuzné. Zoey si s Nell naopak rozumí, ale postupně to vypadá jako by Nell převzala roli matky a starala se o domácnost místo flegmatické Zoey.
Pravda, kterou Harriet tak dlouho tušila a hledala kde mohla, se jí nakonec naskytne potvrzená. Florance opravdu není její biologická dcera, ale kde tedy její biologická dcera je? Tam, kde by si Harriet nikdy bez dobrého důvodu netroufla přijít. Ale ona ten důvod má a nezastaví se, dokud svou dceru nenajde a nezačně žít tak, jak si to vždy představovala. Nezastaví se ani kdyby to znamanlo ztrátu rodiny, krásného manželství, manžela i zdravého rozumu...

Pohodová a flegmatická Zoey na jedné straně. Rázná a tvrdohlavá Harriet na straně druhé. Život Zoey je oproti Harrietinu jako odvrácená strana měsíce. Pozlátko a spořádanost u Harriet, zmatek a nejistota u Zoey.
Harriet by za pravdou přeplula půlku světa, Zoey by ji raději nevěděla.
Tess Stimson vytvořila příběh o pravdě, která je schopná zničit úplně všechno.

A zároveň je Hra na lež mou první knihou a zkušeností s Tess Stimson. Normálně si na knihy tohoto žánru moc nepotrpím. Většinou se na ně v knihkupectví jenom podívám, ale po chvíli je vrátím zpět. Ale po knihách od Tess už pokukuju delší dobu a stále mě k ní něco táhlo. Nemůžu říct co, protože sama nevím. Ale nakonec jsem se rozhodla dát Tess Stimson šanci a nějakou její knihu si zkusit přečíst. Dopředu jsem moc netušila, co můžu čekat. Anotace vám zdaleka neřekne všechno a svou pravdu si kniha uchovává i přesto, že v anotaci je toho docela dost k přečtení. Ale i po jejím přečtení znáte stále jenom polopravdu, ba dokonce jenom čtvrtinku pravdy. Za titulem a jmének autorky je uchován více než jenom obyčejný příběh.

Celý příběh je už takový, jak to říct... dospělý. Stejně jako postavy, které už mají svá "teenagerovská" léta za sebou, za to se ale jako rodiče s teenagery a jejich manýry potýkají. Jsem ráda, že jsem si přečetla i něco jiného než young adult knihy a že mě Hra na lež zavedla do jiných, reálnějších končin. Tessin styl psaní je navíc velmi čtivý a stránky plynou jedna za druhou, potom i fakt, že postavy nejsou z vaší věkové kategorie, vezme za své. Prakticky se necháváte unášet slovy a příběhem, který se vám odehrává pod rukama.

Takže i přesto, že to bylo poprvé, co jsem četla knihu od Tess Stimsonové, nemůžu říct, že jsem zklamaná nebo že se mi to nelíbilo. S jinými knihami nemůžu porovnávat, ale Hra na lež je opravdu skvělý, velice napínavý, nepředvídatelný a neskutečným způsobem propracovaný příběh, jehož námět se může odehrávat i v běžném životě. Tess zvolila téma záměny dětí, což v dnešní době není nic, co by lidé neznali nebo o čem by nikdy neslyšeli.
Jelikož je kniha vyprávěna z pohledů všech důležitých postav, můžete celou situaci sledovat z pohledů dětí i rodičů. A jak někdy bývá více úhlů pohledů u knih spíše překážka, tak v této jsem osobně skoro ani nepostřehla, že jsou tam více než dva pohledy. Je to velice poutavé čtení, takže vám v podstatě ani nedojde, že se pohledy mění a vnímáte situaci z pohledu mladistvého a potom vzápětí zase z pohledu dospělého.

Tess úžasně popisuje psychické rozpoložení postav i jejich reakce na různé zátěžové situace, dopodrobna a přesto nenuceně pospisuje pocity a myšlenky, které postavám běží hlavou. Také vám Tessin pohled na věc ukáže odvrácenou stranu takových záležitostí jako je záměna dětí v rodinách, jaké to má následky na rodiče i děti, co všechno se může změnit a jak moc to může otřást všemi, s kým to má něco společného.
Originální téma Tess bravůrně rozvinula, nebylo tam jediné zaváhání nebo nejasnost a já, i když podobných knih nemám načtených právě nejvíce, můžu být jedině nadšená.

9/10