19. července 2014 v 17:32 | Snow Fairy |  Reviews

Žánr: YA, Fanatasy, Paranormální, Moderní, Urban Fantasy, Nadpřirozeno
Originální název: The Summoning
Počet stran: 306
Nakladatelství: Galatea
Chloe vidí mrtvé lidi. Ano, jako ve filmech. Problém je, že vidět duchy v reálném životě znamená jednosměrnou jízdenku na psychiatrii. Ovšem nic není tak, jak se na první pohled zdá…

Jmenuji se Chloe Saundersová a můj život už nikdy nebude stejný jako dřív.
Ve svých patnácti letech jsem vůbec netoužila být jiná než ostatní. Chtěla jsem chodit do školy, mít kamarády, bavit se. A taky jsem chtěla, aby si mě trochu víc všímali kluci. Už ani nevím, jaké je to být obyčejná holka. Všechno nabralo zcela jiný směr toho dne, kdy jsem ve škole poprvé spatřila ducha. Vyděsil mě tak, že nikdo nezapochyboval o tom, že jsem se naprosto pomátla. Teď už ve škole všichni vědí, kdo jsem. Jen z jiných důvodů, než bych si přála.

Mnohokrát děkuji nakladatelství Galatea za poskytnutí knihy k recenzi!

Chloe už odmalička viděla věci, které nikdo kromě ní neviděl. Viděla znetvořené, mrtvé lidi jako malá a vidí je i teď, když je jí patnáct. Většinou se jí nějak podařilo na přízraky vyzrát. Většinou to nezašlo moc daleko. Ale teď už je to příliš. Chloe chtěla přece jenom utéct před duchem, který ji pronásledoval celou školou a nezdálo se, že by jí chtěl dát pokoj. Ale vysvětlit něco takového dospělým lidem, to je nadlisdký úkol. Mají vás za blázna a někoho, kdo nemá všech pět pohromadě. To v lepším případě. Ale s Chloe to zašlo ještě dál. Kvůli svojí schopnosti vídat mrtvé lidi, naslouchat jejich hlasů, si o ní lidé, kteří něco tuší, myslí, že je ještě horší než blázen. Myslí si o ní, že je nepříčetná a nebezpečná a jediné, kam patří je blázinec...

A nakonec to zajde ještě dál, ať už to Chloe očekávala nebo ani v nejmenším. Oni ji do toho blázince opravdu pošlou. Ale neděje se tam, co by se mělo. Lidé tam jenom nesedí a nekoukají stále do jedoho místa. Není tam moc ticho. Ale je tam spousta a spousta tajemství a temné minulosti.

Není nad to si po nějaké době dát tak trochu duchařinku, ne? Duchové a další paranormální fenomény dnešní doby jsou velmi dobrá témata a to jak knih, tak filmů. A přesto je kvalitních příběhů stále poněkud málo, když se to tak vezme. Není jich nejméně, ale ne všechny se dají označit za opravdu povedené. Kelley Armstrong si vzala pod mikroskop duchy a přízraky společně s young adult. Což je myslím opravdu hodně dobrá a poutavá kombinace. Duchové mluví sami za sebe a young adult dává autorce ještě nějaký ten prostor pro fantazii navíc. Dobré téma plus nějaké ty benefity. Ale co od toho čekat dál?

Přivolávání je od začátku velmi čtivé a opravdu hodně tajemné. Možná i trochu strašidelné, i když není to žadný horor, takže se není čeho bát. Autorka použila úvodní flashback, aby čtenářům představila hlavní hrdinku Chloe, když byla ještě maličká a tomu, že vidí mrtvé lidi rozumněla jinak než tomu rozumí teď. A právě tady tato vzpomínka děla v knize hezký kontrast, který ale postupně úplně vymizí.

Ještě než jsem se do knihy vůbec pustila, tak jsem neměla úplně představu, co nebo jak moc od knihy očekávat. Mám duchařské příběhy ráda, protože se od sebe pokaždé liší a pokaždé nabídnou něco nového a originálního. Přivolávání mě ale velmi mile překvapilo a tak nějak jsem i doufala, že to bude dobrá kniha, protože jsem se na ni už
hodně dlouho těšila. Děj byl tajemný a napínavý přesně na těch správných místech. Byl také nepředvídatelný a když už jste si mysleli, že víte vše, naopak se ukázalo, že nevíte. Autorka si také pěkně pohrává s atmosférou a prostředím příběhu, dělá ho proměnlivé a tak trochu ponuré tím, že za nejhlavnější dějistě příběhu zvolila právě blázinec a v průběhu lehce naťukla i téma psychických a duševních chorob a obsesí. Jak je příběh takový na jednu stranu nenápadný, tak nakonec se ukáže krásně spletitý a velmi dobře vymyšlený a popsaný. Postavy včetně Chloe jsou spíše teenageři, kterým autorka vtiskla různé vlastnosti, takže se můžete v klidu rozhodnout, kdo vám padl do oka a koho byste raději nepoznali.
Přivolávání se opravdu povedlo na to, že předem je docela těžké odhadnout, zda se bude jednat o něco, co se vám bude líbit nebo co právě není váš šálek kávy. Na začátku, před přečtením, neutrál, ale na konci, po dočtení, je Přivolávání skvělý nadprůměr.

9/10