Together All Around the World - 9. zastávka - Řecko

12. července 2014 v 13:20 | Snow Fairy |  Together All Around the World

Řecko

γεια,

tak vyjíždíme na další cestu po světě za dalším dobrodružstvím. Čeká nás toho ještě hodně a hodně, cestujeme měsíc a něco a nemáme projetou ani celou Evropu a to na nás ještě hodně právě z Evropy čeká, chystám si pro vás velmi speciální vydání několika článků tohoto projektu, které se budou týkat výhradně Britských ostrovů, a potom nám bude zbývat ještě celá Asie a Amerika. Je toho ještě opravdu moc a možná budeme cestovat i po prázdninách, ale myslím, že vám to nebude moc vadit. Sice začně škola a zase povinnosti, z toho plyne také o trochu méně času, ale na druhou stranu trocha toho imáginárního cestování na rozptýlení a potěšení, to bude v pořádku, ne?
Dneska ale na školu rozhodně a v žádném případě myslet nebudeme a vydáme se rovnou do slunného Řecka, jak také název této 9. zastávky praví.

A když jsme v tom Řecku, tak vás njenejspíš spíš napadne, kde strávíme absolutně nejvíce času. Ano, v Athénách. Ale řeknu vám, že to opravdu stojí za to, protože Athény mají spostu úchvatných památek, které berou dech při pohledu na ně. Předem se přiznám, že jsem v Řecku nikdy nebyla, takže na zadek z těch krás si sedám jenom díky fotkám, které pro vás hledám. Nicméně jednou se podívat do Řecka bych opravdu chtěla. Jo, pravda, těch míst, kam bych chtěla jednou jet poněkud více, ale znáte to... :D
Ale my se na naší cest podíváme na Parthenon, Akropolis, Diúv chrám a park do Olympie a nakonec se usadíme na pláži na slunečné a nádherné Krétě.

Dnes bych opět mohla najít nějaké ty výrazy, myslím, že se budou trochu opakovat z minulého článku, akorát s tím rozdílem, že tyhle budou v řečtině. V řecku je úředním jazykem novogréčtina Dimotiki - lidový jazyk, ale mluví se zde i dalšmi odrůdami řečtiny, které se už ale objevují spíše v menšinách. Nejrozšířenějším menšinovým řeckým jazykem je pontská řečtina, kterou se mluví v celém Řecku nejvíce. Dále se zde ale mluví i albánskou arvaníčtinou, románskou arumunčinou a řeckou slovančinou.

Dobré ráno -> καλημέρα -> kali̱méra
Káva -> καφές -> kafés
Čaj -> τσάι -> tsái
Jídlo -> τροφή -> trofí̱ - dobře uznávám, že mám trochu hlad, proto toto slovíčko, ale já myslím, že je jenom dobře, že ho budete znát. :D
Prosím -> παρακαλώ -> parakaló̱
Děkuju -> σας ευχαριστώ -> sas ef̱charistó̱
Kolik to stojí? -> Πόσο κοστίζει? -> Póso kostízei?

Tak vyrážíme do Athén! Athény jsou hlavní město Řecka, jak víte, a také světová metropole. Podle Světové zdravotnické organizace je to nejhlučnější město světa a jsou to právě Athény, které se řadí mezi metropole s nejmenším počtem a rozsahem zelených ploch na jednu osobu - oficiálně mají pouhé dva čtvereční metry zeleně na jednoho byvatele, což je opravdu uboze málo. V Athénách je dnes postaveno více než 140 divadel, což je více než v samotném Londýně. Nejdůležitějším a hlavním přijmem v Athénách je cestovních ruch, ať už v pohodě letiště, přístavů nebo několika linek metra.

Toť jenom pár slov o samotné athénské metropoli. Teď půjdeme rovnou k Parthenonu. Parthenon byl hlavním řeckým chrámem zasvěcený řecké bohyni moudrosti, Athéně Partenos - Athéně Panenské. Vystavěn byl v letech 447 - 438 před naším letopočtem na athénské Akropolis, jejiž části můžeme vidět zachované dodnes. To, že chrám vypadá nádherně umělecky, je dílem slavného sochaře Feidiase, který je také stavitelem sochy bohyně Athény Parthernos, která byla vystavěna ze zlata a slonoviny a původně určena pro tento chrám, ale v současné době je nejlepší římská kopie sochy uchovávána v Národním archeologické muzeu v Athénách. Téměř tisíc let byl chrám zasvěcem Panenské Athéně, později, v době křesťanství, byl ale přeměněn na chrám zasvěcený Panně Marii a jeho autentická původní výzdoba byla poškozena. Z větší část je to chrám postavený v dórské stylu, ale některé části výzdoby jsou iónském stylu. V dórském vlysu výzdoby jsou vyobrazeny mytologické výjevy - boj bohů s giganty, boj Řeků s Amazonkami boj Lapithů s kentaury a pád Tróje. Ve vlysu iónského stylu je vyobrazen průvod athénských občanů k chrámu Athény během panathénajských slavností. Dále sochařským uměním je vyobrazeno vítězství Athény nad Poseidonem o vládu nad Attikou. Dále je součástí výzdoby i socha boha oslav Dionýsa a velká socha bohyň Artemis, Dioné a Afrodity.
Budova chrámu je dlouhá 69, 51 metrů a široká 30, 86 metrů. Po obvodu má umístěných 46 dórských sloupů - sloupy mají průměr 1, 9 metrů a jsou 10, 4 metry vysoké.

Po prohlídce Partenonu si podrobněji prohlídneme athénskou Akorpolis. Právě tahle athénská Akropolis je nejznámější akropolí na světě. A co že vůbec znamená akropole? Slovo pochází z řeckého akros, což znamená vysoký a polis, což znamená obec. A dohromady je to do češtiny překládáno jako horní město nebo lépe vyšehrad.
Athénská Akropolis byla vystavěna ve starověku, především mezi 13. a 5. stoletím před naším letopočtem a opravdu hodně dlouhou dobu tvořila politické, náboženské i kulturní centrum starověkého Řecka. Dnes má opravdu velmi, velmi váznamnou historickou hodnotu, a proto byla v roce 1987 zapsána na seznam světového dědictví UNESCO. Akropolis je významné vápencové městečko s četnými jeskyněmi v centru Athén o ploše cca 3 ha, jehož plochý vrchol je ve výšce 150 metrů nad mořem. Na vrcholku, jak už víte, je postavem nejvýznamější chrám bohyně Athény, dále je velmi významný za jihozápadní straně i chrám Athény Niké a svatyně Artemis Braurinoria. Další významené stavby na jižní straně Akropolis jsou například velmi dobře zachovalý Odeon Heroda Attika, Eumeneovo sloupořadí, zbytky svatyně Asklépiovy, a divadlo Dionýsa Eleuthera a Periklův odeon. Na severozápadním úpatí je rozlehlá stará agora.

Teď se pojedeme podívat do Olympie, což je svatostánek antického Řecka nacházející se v Elidě. Olympie je známá především proto, že se zde konaly antické olympijské hry. V průběhu 19. a 20. století byly postupně pozůstatky Olympie odhalovány veřejnosti. V roce 1989 byla Olympie, tento archeologický park, připsán na seznam světového dědictví UNESCO stejně jako přechozí Akropolis.
Velmi blizoučko samotného parku byla později vystavěna nová Olympie, malé město s jednou hlavní třídou, s množstvím hotelů a obchodů se suvenýry, takže perfektní místo k tomu si nějaký ten suvenýrek z cesty po Řecku odnést hezky s sebou. Nejdřívější osídlení Olympie se datuje někdy okolo 2. tisíciletí před naším letopočtem a pravděpodobně už okolo roku 1000 před naším letopočtem se tu konaly náboženské oslavy na počest nejvyššího boha Dia. V roce 776 před naším letopočtem se zde konaly první olympijské hry, ty se potom konaly každé 4 roky až do roku 394 před naším letopočtem, kdy je římský císař Theodosius zakázal.
V pakru Olympie byl také zbudovám masivní chrám boha Dia, kde byla postavena monumentální socha boha Dia, jejíž sochařem byl opět Feidas, stejně jako u sochy bohyně Atheny Parthenos, a byla povážována ze jeden z divů starověkého světa. Později byla převezena do Konstantinopole, kde byla pravděpodobně roku 475 zničena při požáru.

Majestátní socha boha Dia vyobrazena na obraze.

Pár zajímavostí a perliček. Athény hostily letní olympijské hry celkem dvakrát - v roce 1896 a 2004. Roku 1906 byly Athény dějištěm tzv. Meziher, které byly reakcí na neúspěšné hry v Sain Louis z roku 1904.
Hry v roce 2004 měly opravdu velký úspěch a celému městu přinesly 65 000 nových stálých pracovních míst, bylo postaveno 120 km nových silnic, vysazeno bylo 290 000 nových stromů, bylo postaveno druhé mezinárodní letiště, byla postavena linka athénského metra a 24 km tramvajových tratí, zvýšil se cestovní ruch a v neposlední řadě se o 35% zlepšila kvalita životního prostředí.
Chtěla jsem ale zdůraznit důležitost Panathinaiku nebo také Panathénského stadionu v Athénách, který je celý posatven z mramoru a v roce 1986 byl dějištěm legendárnách olympijských her a v roce 2004 hostil olympijsou lukostřelbu. Obrázek stadionu je vyobrazen i na řecké pamětní mince eura.

A nakonec zakotvíme opět u moře. Přece jenom toho máme hodně projíteho a nachozeného, takže si nějaký ten pohodový a příjemný odpočinek určitě zasloužíme. Navíc Řecko je velmi bohaté na nádherné a vyhlášené pláže, takže výběr je tady určitě jeden z největších.
Já jsem pro nás vybrala pláž na řeckém ostrově Kréta, s názvem Malata. Je to zátoka s širokou pískovou pláží, která byla v 60. letech minulého století hodně oblíbená členy hnutí hippies. Jsou tady pískovcové skály, které tvoří úchvatnou scenerii a které v minulosti sloužili jako pohřebiště. V dnešní době je to opravdu velmi oblíbená pláž turistů z celého světa, voda je tady sice trochu studenější a písek není úplně nejjemnější, ale zato v blizoučkém městu Malata jsou známé taverny a nějaké obchody se suvenýry.
Myslím, že místo takové akorát na odpočinek, klid a načerpání nové síly do dalších životních dobrodružství.

A jaká je to dnes kniha, která by se mnou cestovala po Řecku? No, dnes bych řekla spíše knihy, protože se nemůžu pořádně rozhodnout mezi několika knihami - série o Percym Jacksonovi od Ricka Riordana, Proroctvím od Josephine Angelini a Antibohyní od Kendare Blake. Ale vzhledem k tomu, že jsme v Řecku a já jsem byla z Percyho Jacksona opravdu neskutečna nadšená a strašně jsem si to čtení užívala, tak bych si s sebou vzala Percyho, buď jenom nějaký jeden nebo dva díly a nebo celou sérii, protože by stálo za to mít ji s sebou celou.
Kterou z těchto knih byste si nejraději vzali vy? :)

Pictorial Inspiration

Detail podpůrných sloupů na Parthenonu.

Pohled na noční Parthenon a část Akropole.

Pohled na jednu část Parthenonu a část Akropole.

Pohled na podvečerní Akropolis.

Západ slunce nad řeckým mořem

Další úchvatný západ slunce nad řeckým mořem.

Pohled na Athénskou Akropolis s detailem Parthenonu na vrcholu.

A takové je Řecko. Ale Řecko je sama osobě velmi záhadná země plná další a dalších zajímavostí, které jsem tady ani nezmiňovala. Nicméně i tohle, co jsem vám ukázala je nádhera a navštívit tuto krásnou zemi je skoro jako sen. Myslím, že nejsem jediná, kdo by se tam jednou moc rád podíval.
Po Řecku bude následovat další zastávka, kterou plánuju asi na středu. Takže se zatím kochejte krásným Řeckem a potom se opět přesuneme, ať všechno hezky v klidu stíháme.
Mějte se krásně, užívejte prázdnin a pohody a čtěte co nejvíce to půjde. :)

Snow Fairy

1 člověk ohodnotil tento článek.