19. září 2014 v 19:24 | Snow Fairy |  Filmové recenze

Žánr: Dystopický, Sci-fi, Fantasy, Postapokalyptický, Thriller
Datum oficiální české přemiéry: 18.9.2014
Délka filmu: 114 minut
Název knižní předlohy: Labyrint: Útěk - The Maze Runner
Autor knižní předlohy: James Dashner
Hraji:
Dylan O'Brien, Kaya Scodelario, Will Poulter, Thomas Sangster, Aml Ameen, Ki-Hong Lee, Blake Cooper, Jacob Latimore, Patricia Clarkson, Chriss Sheffield, Dexter Darden, Joe Adler, Carl Greene, Alexander Flores, Don McManus a další...

O filmu:
Podzemní výtah Thomase vyvezl na louku obklopenou vysokými zdmi. Vůbec na nic si nepamatuje, dokonce si zpočátku nevzpomíná ani na vlastní jméno. Hned po příjezdu jej přivítá skupina dalších mladíků, které již dříve potkal stejný osud. Vytvořili zvláštní komunitu, která se na tom podivném místě snaží přežít a zároveň neúnavně hledá únikovou cestu. Možnost utéct mají každé ráno, kdy se ve zdi otevírá obrovská brána. Ta jim však pouze umožňuje vstoupit do obrovského a neustále se měnícího bludiště, které jejich nový domov obklopuje. Nejlepší a nejodvážnější běžci hledají cestu ven a postupně mapují jednotlivé části labyrintu. Mají na to jen čas vymezený denním světlem, večer se brána uzavírá a kdo se nestihne včas vrátit, mezi stěnami labyrintu nepřežije. Zůstane po něm jen přeškrtnuté jméno vyryté na stěně. Labyrint se totiž v noci mění na děsivé místo plné nejrůznějších nástrah, kvůli nimž se pravděpodobnost přežití v jeho útrobách limitně blíží k nule. Thomase přesto bludiště neustále přitahuje. Možná za to může i fakt, že je jiný než ostatní chlapci. Jemu jedinému se zdají podivné sny o minulosti a o záhadné organizaci skryté pod zkratkou W.C.K.D. Navíc právě jeho jméno vykřikne nový pasažér, kterého přiveze další výtah. K překvapení všech to ale není chlapec, ale dívka (Kaya Scodelario). A právě ona možná drží klíč od brány jejich vězení. (zdroj: csfd.cz)

Trailer #1:

Trailer #2:

Než se otevřela dveře kinosálů...

Musím říct, že v případě Labyrintu odvedli propagátoři filmu velký kus kvalitní práce. Dali o filmu vědět hodně dlouho dopředu a postupně odhalovali víc a víc, ale zároveň tak chytře rafinovaně, že ty nejlepší scény zůstaly skryty pod rouškou tajemství. A to ani nepočítám, že zamýšlená sekvence dvou trailerů zvěřejněných v určitém časovém po sobě jdoucím úseku byl pro fanoušky více než nervy drásajícím zážitkem. Nicméně v konečném závěru to splnilo svůj účel: pořádně to všechny navnadilo!
Každý den spousty fotek, videí z různých filmových konferencí a lákavé projevy herců, že opravdu je na co se těšit. A jakmile se na film podíváte, hned vám bude jasné, že oni všichni měli frasně pravdu!

Drsní Placeři a jejich herečtí představitelé...

Co se mi velice líbí na filmech natočených v posledních pár letech je to, že do těch, od kterých se nejvíce očekává, obsazují tváře, které nejsou až tak úplně známé nebo jsou to dokonce lidé, kteří na svůj velký úspěch teprve čkají. Kromě hlavní postavy Thomase, kterou ztvárnil vyjímečně talentovaný Dylan O'Brien - nejznámější z role Stilese z fantasy seriálu Teen Wolf - byly ostatní postavy pod záštitou herců, o kterých se do teď nikdy až tolik nemluvilo. Ale myslím, že je to jeden z taktických tahů, který filmaři rádi používají, protože pokud divák herce předem až moc důvěrně nezná, nemůže od něj čekat tolik, jako od člověka, kterého vidí v každém druhém filmu. Tím víc potom herec, který není tolik obsazovaný, diváky překvapí a donutí je si říct, proč se o něj filmový průmysl více nepere.

A Labyrint je právě ten film, ve kterém je to pravidlo překvapení krásným způsobem potvrzeno. Všichni herci odvedli neskutečnou práci a na jejich výkonu ve filmu je to i jasně patrné. Ztvárnit a ukázat pravou tvář a vystihnout psychickou povahu Placerů za těch podmínek, ve kterých musejí žít, není jistě nic jednoduchého. Ale všem hercům se to moc povedlo a já na to nemůžu říct půl slova. Navíc myslím, že ti, kteří hráli tak trochu padouchy, jako například Will Poulter, který se bravůrně chopil role Gallyho, musel vynaložit o hodně víc usilí a práce než třeba obyčenější komparsoví herci nebo herci, kteří hráli naopak moc hodné postavy. Každopádně se to na 150% vyplatilo a postavu Gallyho považuju za jednu z nejzdařilejších a nejvěrohodnějších. Musím říct, jako skalní fanynka, že Dylan odvedl taktéž skvělou práci. Filmaři odhalili úplně jinou Dylanovu stránku než kterou známe třeba právě z Teen Wolf, kde hraje tak trochu vtipálka se smyslem pro sarkasmus. Postava Thomase donutila Dylana hrát agresivněji a víc odhodlaně a nebojácně, načež z toho vyšel další úžasný herecký výkon.
Ráda bych také zmínila hodnotu jediné hlavní dívčí postavy v celém filmu, postavu Teresy, kterou si zahrála Kaya Scodelario. V knize mi přišlo, že Teresa hraje mnohem významnější roli v celém příběhu a že naopak ve filmu až tolik nevynikla, nicméně to, že hrála jako jediná dívka mezi nespočtem chlapců, byl její výkon vážně chvályhodný.

Knižní předloha versus film...

Tady nikoho nijak nepřekvapím, když řeknu, že film knižní předlohu nepřekonal a nepřekoná bez ohledu na to, že si myslím, že Labyrint je úžasný film, dokonce jeden z nejlepších jaké jsem letos viděla, ne-li úplně nejlepší. Knihy prostě mají to něco, co filmy nemají a vzhledem k tomu, že pokud nechcete, aby film trval víc jak půl dne, tak máte poněkud omezené možnosti. V knihách máte možnost ocitnout se postavám v hlavě, kdežto film vám tohle neumožní, rozhodně ne v takovém míře, jak to umí kniha.

Důležité je říct, že Labyrint se velmi snažil držet knižní předlohy, ale v mnoha ohledech se to nepovedlo. Ale tady bych zase poukázala na to, že James Dashner vymyslel složitý svět se složitou koncepcí, kterou jiné dílo něž kniha nemá šanci dohonit. Dashnerovy geniální nápady, které v knize uplatňuje se krásně odráží i ve filmové adaptaci, páni mistři grafiky si pohráli mimořádně skvěle s prostředím Labyrintu i Placu a ukázali, že technologie umí opravdu kouzlit. Sice mě maličko mrzí, že ve filmu nebyla řečena jedna věc, která mě v knize neskutečně překvapila ohledně jmen, a která mě zároveň uhranula - kdo četl, tak nejspíš víte,co mám na mysli.

Myslím, že je to všechno, co jsem chtěla říct. Nejdůležitější, co jsem chtěla zmínit bylo právě to, že některé scény se od knihy lišily nebo ve filmu vůbec nebyly, ale i přesto se film opravdu neskutečně povedl. Pro člověka, který nečetl knižní předlohu to musí potom být ještě jednou tak úžasný filmový zážitek a vlastně tady tohle můžu jedině potvrdit. Můj doprovod v kině byla moje kamarádka, která knížku nečetla a říká, že se jí film opravdu strašně moc líbil.
A ani já si nemůžu na nic ztěžovat, mě výsledek, na kterém filmaři a herci pracovali nezklamal, naopak mě překvapil a naprosto dokonale vystihl moje představy z knihy a ještě přidal pár bonusů navíc. Protože například ze vzhledu rmutů mrazí neskutečně v zádech. Stejně jako kniha je film originální, mimořádně zpracovaný, překvapivý a dělá naprosto skvělý dojem a jsem si jistá, že tím, jak je film vytvořen, se zapíše bezpočtu lidem (ne)bezpečně do paměti. A tak to má být.
Doporučuji všem se na Labyrint: Útěk - The Maze Runner - podívat co nejdřív. Stojí za každou minutu strávenou v kině i za všechny peníze investované do lístku!

95% - 100%