Reviews - Labyrint: Útěk

5. září 2014 v 19:16 | Snow Fairy |  Reviews

Labyrint: Útěk

Autor: James Dashner
Žánr: YA, Dystopie, Fantasy, Sci-fi, Postapokalyptický, Akční, Dobrodružství, Mystery, Moderní,
Originální název: The Maze Runner
Počet stran: 360
Thomas se probudí ve výtahu a nepamatuje si nic kromě vlastního jména. Vynoří se do světa, kde žije asi šedesát dospívajících chlapců, kteří se naučili přežít v naprosto uzavřeném prostředí. Každých třicet dní se objeví nový chlapec. Původní skupina je už na místě asi dva roky a marně se snaží uniknout labyrintem, který obklopuje jejich životní prostor. Už se vzdávají naděje. Pak se ale objeví dívka v bezvědomí a jejich svět se začne měnit...

Mnohokrát děkuji vydavatelství YOLI za poskytnutí knihy k recenzi!

Když se poprvé ocitne v Placu, nepamatuje si nic, kromě svého jména. Ta prázdná místa v jeho hlavě přesahují hranice reality a svět, ve kterém se po do očí bodající tmě ocitl, ho naplňuje pocitem beznaděje.
Když Thomas poprvé uvidí, jak na něj do Klece kouká bezpočet párů chlapeckých očí s hodnotícími tvrdými pohledy,
neví, co si má myslet. Ukáže se, že se ocitl na místě, které si chlapci pojmenovali jako Plac a všichni jeho obyvatelé si říkají Placeři. Mají své vlastní malé farmy se zvířaty a záhonky s plodinami, aby se měli čím živit. Navzájem se o sebe starají, aby každý den přežili. Thomas cítí, že to místo je něčím zvláštní, ale neví, kde se spousta dalších rozporuplných pocitů bere. Nejvíce ho to táhne ke skupině Běžců, kteří se každý den snaží prozkoumávat smrtelně nebezpečný Labyrint, který udájně skrývá tajemství, jak se dostat z Placu zpátky domů. Sice se mají obyvatelé Placu relativně dobře, ale také musejí každý den dávat pozor na nebezpečné vraždící příšery skrývající se v pohyblivých stěnách Labyrintu.
Všechno má svůj systém a pravidelnost, dokud není do Placu přivedena dívka, jejíž poselství je více než strašlivé a nevěstí nic dobrého.

Už hodněkrát jsem říkala, že dystopie o sobě dávají vědět čím dál více. Neustále se objevují nové a nové tituly a ty potom bojují mezi sebou o to, který je nejlepší. Řekla bych, že v mnoha případech je ten boj opravdu velice vyrovnaný.
The Maze Runner o sobě dal také hodně vědět. A víte co?
Vzbudilo to skoro revoluci.

Nechápejte to, jakože ten příběh nestojí za přečtení. Protože tomu je přesně naopak. James Dashner ví, jak zapůsobit a jak napsat příběh, ze kterého mrazí a který nebudete chtít odložit ani na chviličku. Náboj, se kterým vypráví příběh Thomase a dalších Placerů je originální, inovativní, neokoukaný, autor se nebojí používat slova, která byste normálně považovali za opravdu divné, kdyby nebyly tak geniálně zasazeny do dystopicko-postapokalytického prostředí, jenž je v knize popisováno opravdu úžasným způsobem.

"Jestli se nebojíš, nejsi člověk."

Abych se přiznala, tak ze začátku jsem právě z těch prazvláštních slovních obratů byla opravdu "frasně" vykolejelná. Ale to je opravdu jenom chvilková záležitost, potom jak se člověk pořádně začte, už mu ta slova vůbec nepřipadají divná nebo nesmyslná. Po nějakém čase bych si já osobně už nedokázala ani jiné představit, aby stále tak perfektně zapadaly do příběhu.
Dashner vsadil všechno na jednu kartu, teda spíše všechno na jeden příběh. Buď se uchytí a lidé ho budou milovat nebo tomu bude naopak. A i když vyjít s něčím takovým, je risk, tak Dashnerovi se povedlo zabodovat na sto padesát procent.

"Frase," poznamenal Chuck. "Vážně mu nejsi sympatickej, čóne."

Je to opravdu neobvyklá kniha, stejně jako všechny postavy, s miniž si Dashner rozhodně nebral žadné servítky, ať už se jednalo o ty nejmorbidnější scény nebo ne. Hlavní hrdina celé knihy, Thomas, je na jednu stranu nevinný, ale na druhou stranu má v sobě oheň a ví víc, než si pamatuje a než by si byl kdy ochoten přiznat. Je nenápadný a zároveň každému až příliš nebezpečně na očích. Je také záludný, ale za pomoc, svobodu a přátele by bojoval, dokud by nepadl.

Labyrint: Útěk je opravdu dystopie s velkým D a James Dashner je spisovatel s velkým S. To, co vytvořil na stránách celé knihy je neuvěřitelné.
Je to drsný příběh o přežití na neznámém místě, o tom, jak se lidé chovají, když se ocitají pod neustálým tlakem a celé dny, měsíce nebo dokonce roky bojují o život v nepřiznivých podmínkách. Nicméně do této psychologicky laděné části je zakomponována úžasně napínavá fantasy plná akce, přátelství a důvěry, jenž je neustále podrobována tvrdým zkouškám, postapokalyticko-dystopického dobrodružství a nejrůznějších malých kousků velké mozaiky, která postupně dává dokonalý smysl.
O tom, že James Dashner si až geniálně promyslel, co se bude v knize dít, to je podle mě fakt, o kterém se nedá moc diskutovat. Utíná příběh přesně v těch místech, ve kterých to čtenáře nejvíce šokuje a navnadí na další čtení. I konec je část, která šokuje, překvapí a nechá čtenáře jenom zírat a toužit po dalším dílu.

Navíc, i když jsou některé věci svým způsobem naprosto očividné, tak vás stejně nakonec překvapí, že jste si jich dávno nevšimli. Co se filmu a knihy v porovnání týká, tak jenom podle ukázek a trailerů, je film maličko odlišný od knižní předlohy. Ale u mě to nijak nemění, že se na film neskutečně těším a jsem na něj šíleně zvědavá.
Takže pokud hledáte originální dystopii, která vás strhne, zkuste Labyrint, možná se v něm ztatíte a možná najdete cestu ven..

Moje Hodnocen
10/10