22. listopadu 2014 v 19:11 | Snow Fairy |  Filmové recenze

Žánr: Dystopie, Fantasy, Akční, YA, Dobrodruřství
Datum oficiální české premiéry: 20. listopadu 2014
Délka filmu: 125 minut
Hudba: James Newton Howard
Název knižní předlohy: Hunger Games: Sílá vzdoru (The Mockingjay)
Autorka knižní předlohy: Suzanne Collins
Hrají: Jennifer Lawrence, Josh Hutcherson, Liam Hemsworth, Natalie Dormer, Woody Harrelson, Elizabeth Banks, Julianne Moore, Philip Seymour Hoffman, Stanley Tucci, Donald Sutherland, Willow Shields, Sam Clafin, Lily Rabe, Evan Ross a další.
O filmu:
Katniss Everdeenová prožívá nejtěžší období svého života. Ačkoli z Her čtvrtstoletí jakžtakž vyvázla se zdravou kůží a máma se sestrou jsou v bezpečí, její starosti ještě neskončily. Capitol srovnal se zemí Dvanáctý obvod, zahynuly tisíce lidí a Katniss pronásleduje pocit viny. Navíc Peeta Mellark, její partner z Her, zůstal v rukou nepřátel. Na čelo odboje se postavil Třináctý obvod, i když jen donedávna se o jeho existenci téměř nic nevědělo. Válka přináší oběti na obou stranách, rozdíly mezi dobrem a zlem se stále více stírají. Vítězství se sice přiklání na stranu rebelů, ale konec je stále v nedohlednu. Krveprolití může zastavit pouze Katniss. Pokud chce zachránit Peetu, zabránit dalšímu maření životů, porazit Sídlo a nenáviděného prezidenta Snowa, musí se znovu chopit symbolu Reprodrozda. Opět zjišťuje, že o svém osudu nerozhoduje sama, ale do jisté míry se stává nástrojem v mocenském souboji. A stále nevyřešila dilema, kterému ze dvou nejbližších přátel patří její city ...

Před filmem.

Tohle je na začátek jenom takové malé doporučení, jenom opravdu maličkost. Velkou výhodu má člověk, kdo si knihu předem přečetl. To je asi nejlepší v případě každého filmu podle knižní předlohy. Pro takového diváka je potom jednodduší se nějak přizpůsobit ději a postavy mu nejsou tolik cizí.
Mám takový pocit, že některé z těch negativních komentářů, které mají film konstruktivně hodnotit, pochází od lidí, kteří byly spíše zvědaví a o knižní předloze neměli ani páru.

Filmové Humger Games, díl třetí, část první.

Co se mého osobního názoru na knihy Suzanne Collins týká, tak i po přečtení dalších skvělých dystopií, je to série, kterou u mě zatím nic nepřekonalo. S filmy je to tak, že jsem z nich pokaždé nadšená, i když s odstupem času musím říct, že první díl byl nejslabší vzhledem k dalším filmovým Hunger Games adaptacím. Nicméně ten technický, grafický, ale i herecký pokrok je jednou z věcí, které Hladových hrách neskutečně oceňuji.
Samozřejmě na Mockingjay jsem byla strašlivě nadšená už od té doby, co bylo oznámeno, že se vůbec bude natáčet, to opravdu nebudu zapírat, není proč. Z trailerů i všech ukázek mi pokaždé stály chlupy na celém těle a adrenalin se mi valil žilami proudem.
Opravdu nejsem příznivec trendu rozdělování posledních dílů knih na dva filmy. Samozřejmě chápu, že rozdělním dostávají scény více prostoru, ale na druhou stranu je to potom všechno na dlouho a až moc roztahané.
U Síly vzdoru je tohle asi úplně nešílenější rozdělní v dějinách rozdělní posledních dílů. Kdo četl Sílu vzdoru, ví, co se má vlastně všechno ještě stát. A kdo viděl film, ví, že to nejhorší a nejsmutnější se v první části nestalo. Pro někoho, kdo si všechny postavy oblíbil, komu přirostli k srdci, což je můj případ, bude druhá část přímo, a dovoluji si říct, že doslova, zabijácká!!

Herecké výkony zase o úroveň výše.

U této podkapitolky se vždycky zastavuju a poměrně hodně ráda. Musím i zde říct, že čím více je toho natočeno, tím vyšší úrovni dosahuje film. Kromě "starých známých" postav, např. Hurikána, Katniss, Petty a dalších, se potkáváme s úplně novými lidmi, kteří vám rozhodně vytřou zrak. Já jsem úplně ze všech nejvíce těšila na Cressidu v podání mojí oblíbené herečky, Natalie Dormer, kterou považuju za jednu z nejlepších hereček na světě, i přesto, že není tolik obsazována do kinohitů podobných Hunger Games. Ale jak jsem se na ni těšila, tak mě vůbec nezklamala. Byla perfektní, jako by se pro roli Cressidy narodila. I ostatní herci už se pořádně naučili se svými postava sžít, a ne že by to předtím bylo špatné. Každopádně teď je to úplně jiná úroveň. I u Joshe Hutchersona. Peeta se v první části vyskytuje málo, takže měl svým způsobem nejméně práce, ale ať už je tam často nebo ne, to, jak Peetu hraje Josh je úžasné a věrohodné. A hádám, že to je jedna z nejdůležitějších věcí, které herci potřebují: umět dobře hrát a ztotožnit se s postavou.
A co se týká například prezidenta Snowa, tak k němu mám jenom jedno. Opět naprosto excelentní výkon, excelentní padouch.
U Hurikána vím, že ho nebylo v celé sérii, ať už knižní nebo filmové, až tolik, kolik by si zasloužil, ale ve filmu ať už se objevil v jakékoli scéně, bylo hned jasné, že Liam Hemsworth je stejný případ jako Natalie Dormer a její Cressida. Už si prostě ani nedokážete, a ani nechcete, představit, že by je hrál někdo jiný.

Všichni herci odvedli obří kus práce a také díky nim je film tak skvělý. Jennifer Lawrence měla ve své roli Katniss takovou scénu, s dovolením použiju výrok Haymitche, která byla tak trochu přitažená za vlasy. Tehdy jsem si prostě nedokázala pomoc a říkala jsem si, že je to fakt přehnané. Kdo viděl film, nejspíš si pamatuje jednu Katnissinu plačtivou scénu. Nevím, tady tohle mi ke Katniss úplně nesedělo, samozřejmě, pořád je jenom člověk, navíc poznanenáný dvojitou dávkou krutých Hunger Games, ale tohle mi opravdu nesedlo.
Jedna scéna však rozhodně nekazí celý film a neznehodnocuje celkový výkon, který je za každou cenu obdivuhodný. Collinsová totiž vytvořila postavy, které zahrát je opravdu oříšek. Ale lidé z castingů vědí, koho mají hledat a povedlo se jim spojit úžasnou partu úžasných herců, na které jen tak nezapomenete.

Hudba jako z jiného světa...

Tady se zastavím krátce. A ne proto, že by to byla zanedbatelná stránka filmu, ono je to totiž právě naopak. James Newton Howard je mistr šití hudby na míru. Hunger Games je jeden z těch filmů, u kterých je skoro nemožné vymyslet nebo vybrat nějaké písničky, které by krásně dokresovaly atmosféru filmu. Howardovi se ale povedlo to udělat tak, aby byl divák hudebně nejen potěšený, ale i dokonale ohromený. Nejspíš víte, co přijde teď. Píseň "Hanging Tree", kterou ve filmu Katniss zpívá. Neskutečně úžasná záležitost i to, jak se postupně rozvíjí a kvete do ještě větší dokonalosti.
Ta píseň je písní revoluce a k celému ději úžasně sedí. Posuďte sami!

Celkově jsem vážně nadšená, ale...

To ale v mém případě věstí jenom jednu věc, která se mi vážně moc nelíbila, takže se není moc čeho děsit. Tou věcí je propaganda 13. kraje. Já vím, že je to jeden z nejdůležitějších aspektů filmu a v knize hraje stejně důležitou roli, vlastně ještě důležitější. Ale v knížce mi to nepřišlo nijak zvláštní ani divné. Tam to jelo a neměla jsem vůbec čas se nad tím nějak pozastavovat, prostě to do sebe krásně zapadlo. Ale když jsem to viděla ve filmové podobě, přišly mi některé ty scény takové nepřirozené, umělé. To, jak zkoušeli natáčet tu reklamu, to mi přišlo spíše směšné.
Tohle už nepovažuju za věc, která se mi nelíbila, ale ráda bych řekla, že občas to bylo trochu jako na horské dráze, jednu chvíli veliká akce a potom zase bylo chvíli klid. Ale u Hunger Games to nikdy není úplně klid, spíše ticho před bouří. A víte, co to v tomto případě znamená, když přijde bouře.
Nicméně Hunger Games nejsou jenom o propagandě a adaptace mě celkově velice překvapila a potěšila.
Grafické ztvárnění je naprosto geniální a úžasné, lidé, kteří na tom pracovali odvedli také kus práce, bez něhož by Hunger Games nebyly ani trochu jako Hunger Games v myšlenkách všech čtenářů po celém světě. Díky grafice a atmosféře nám ožívají představy přímo před očima a to převažuje jakýkoli můj malý negativní pocit. Bojové scény neměly jedinou chybičku a celý film je šíleně napínavý. Ze zkušenosti mojí kamarádky, kterou ve filmech jen tak něco nepřekvapí, můžu říct, že Sílá vzdoru vám vyrazí dech právě tehdy, když to nejméně čekáte.
Náš reprodrozd spěje ke svému cíli a to tak, že za sebou nechává přeplněná, vyprodaná kina a davy lidí nabuzené pocitem, že nic není nemožné a když budou o trochu více bojovat, i úplné utopie se mohou stát skutečností.
Ať už jsou kritiky a ohlasy jakékoli, všechen úspěch je zasloužený. Collinsové dnes zvádají čest i vděčnost miliony příznivců za to, co vytvořila a opět zaslouženě.

Pár slov nakonec...

Teď to možná bude znít trochu divně, možná morbidně, ale je úžasné a uctivé, když je na konci filmu vzpomínka na některé členy štábu nebo hereckého obsazení, kteří už bohužel zesnuli. Ono je to samozřejmé. Ztráta Philipa Seymoura Hoffmana, představietele Plutarcha Havensbeeho, přišla tak náhle a nečekaně a podle mě je jednou z nejsmutnějších, protože Hoffman byl pan herec, pokaždé s hvězdným výkonem. Tudíž, když jsem viděla tu vzpomínku v záverečných titulcích, dojalo mě to a donutilo mě nad ním zavzpomínat a vzdát mu čest za to, jakou duši svým hraním dal postavě Plutarcha.
Vzpomínáme.

Nakonec je dle mého názoru Hunger Games: Mockingjay velmi povedený film. Od začátku napínavý a plný očekávání, s postupem času začal nabírat i pořádně grády a akci, jakou zažijete jenom ve světě Suzanne Collins. Podle toho, co všechno je k vidění, je první část taková ještě docela milosrdná. Svým způsobem by vás měla připravit na to, co přijde v druhé části. A jak jsem řekla už výše, druhá část bude nemilosrdná a rozhodně srdcervoucí, takže veškerá snaha připravit se na to, co přijde se vypaří jako pára nad hrncem. Čekání bude stejně nelístostné, a to obzvlášť po tom, co je nám představeno v této první části skvělé Síly vzdoru.

Hodnocení
85%